W minionym tygodniu śmigłowiec SH2G z 43 Oksywskiej Bazy Lotnictwa Morskiego wylądował na okręcie patrolowym ORP Ślązak zbudowanym przez PGZ Stocznię Wojenną, określanym przez nią jako korweta. W oficjalnym komunikacie stocznia podkreśla, że było to pierwsze w historii lądowanie śmigłowca na polskim okręcie klasy korweta.   

Podczas prób infrastruktury lotniczej wykonano następujące operacje lotnicze:

• z udziałem samolotu Bryza:
- obloty radiolatarni TACAN dla sprawdzenia strefy pokrycia i dokładności określania namiaru na okręt • z udziałem śmigłowca W3 Anakonda:
- transfer ładunków pomiędzy okrętami za pomocą śmigłowca (Vertical replenishment - VERTREP)
- ewakuacja z okrętu osoby poszkodowanej za pomocą śmigłowa (hoist transfer) • z udziałem śmigłowca SH-2G Kaman:
- obloty świateł lądowiska dla sprawdzenia ich widoczności z pokładu śmigłowca
- lądowanie śmigłowca na lądowisku
- rozruch silnika śmigłowca za pomocą zasilacza okrętowego
- tankowanie śmigłowca na lądowisku (tzw. gorące - przy pracującym silniku i obracających się wirnikach).

Próby zostały zrealizowane. Wykazały, że infrastruktura lotnicza zapewnia bezpieczne wykonywanie operacji lotniczych z udziałem śmigłowca w sprawdzonym zakresie.

Na terenie PGZ Stoczni Wojennej obecnie realizowanych jest wiele projektów o różnym stopniu zaawansowania technologicznego, a stocznia poszukuje możliwości zniwelowania braków kadrowych.
Prowadzone są naprawy główne, dokowe i prace remontowe przy pięciu okrętach Marynarki Wojennej RP: okręcie ratowniczym ORP Piast, trałowcu ORP Śniardwy, okręcie transportowo-minowym ORP Lublin i poławiaczu torped K8. Od marca br. rozpoczęły się prace na okręcie dowodzenia siłami obrony przeciwminowej ORP Kontradmirał Xawery Czernicki. Dodatkowo, w najbliższym czasie w stoczni rozpoczną się naprawy dwóch kolejnych okrętach: fregacie rakietowej typu "Oliver Hazard Perry" - ORP Tadeusz Kościuszko oraz okręcie hydrograficznym ORP Arctowski. Równolegle prowadzone są prace na jednostkach cywilnych.

rel (PGZ SW)