4 kwietnia 2019 r. na Wydziale Chemii Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu odbyło się kolejne posiedzenie Grupy Roboczej ds. projektu "Zielona Stocznia w Polsce". Przewodniczyli mu przedstawiciele MGMiŻŚ oraz Krajowej Izby Gospodarczej.   

Posiedzenie stanowiło okazję do podsumowania dotychczasowych prac grupy roboczej w przededniu rozpoczęcia fazy realizacyjnej. Projekt Zielona Stocznia jako jeden z filarów programu Batory w części reindustrializacji Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju jest nowatorskim, interdyscyplinarnym projektem, łączącym podejście ekonomiczne z najwyższymi wymogami ochrony środowiska.

Jest to jeden z kluczowych elementów master-planu stoczniowego i przykład stworzenia w oparciu o najnowocześniejsze technologie funkcjonalności w polskiej branży stoczniowej, która może uzupełnić dotychczas posiadany potencjał.

Te i inne projekty prowadzone pod egidą MGMiŻŚ mają na celu zapewnienie polskiej branży stoczniowej możliwości odbudowy i aktywizacji, tak aby skutecznie konkurować we wszystkich segmentach rynku związanego z branżą stoczniową.

Zielona Stocznia opiera się o koncepcję gospodarki w obiegu zamkniętym (ang. circular economy) co przewiduje wdrożenie technologii pełnego, ekologicznego recyklingu statków i zagospodarowania wszystkich ich części składowych. Projekt daje możliwość zastosowania wielu zaawansowanych technologii opracowanych przez polskich naukowców z dziedzin pozornie luźno związanych z gospodarką morską oraz umiejętności i technologii posiadanych rzez stocznie i ich zaplecze badawczo - rozwojowe.

Przedstawiciele Wydziału Chemii Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu od początku aktywnie partycypują w pracach Grupy Roboczej. Posiedzenie Grupy Roboczej otworzył prodziekan ds. nauki Uniwersytetu Adama Mickiewicza prof. dr hab. Marcin Hoffman.

Następnie przedstawiona została Informacja o aktualnej sytuacji w przemyśle stoczniowym w Polsce i na Świecie oraz dane dotyczące portfeli zamówień stoczni, globalnym stanie floty handlowej oraz trendach w zakresie zapotrzebowania na nowe statki oraz usługi recyklingu wycofywanych jednostek.

Omówiono także kwestie związane z wdrożeniem niezbędnego dla realizacji Zielonej Stoczni projektu badawczo-rozwojowego "Opracowanie pilotażowej linii technologicznej do recyklingu jednostek pływających z wykorzystaniem odzyskanych materiałów i czynników roboczych - Zakład Recyklingu Statków".

Podczas posiedzenia przedstawione zostały też informacje na temat toczących się na forum Unii Europejskiej pracach dotyczących demontażu statków, w tym zagadnienia prawne kwalifikowania i przekazywania statków do zakładów recyklingu w różnych krajach.

Uczestnicy spotkania omówili również zagadnienie Innowacji i innowacyjności na przykładzie dobrych praktyk w zakresie współpracy nauki i przemysłu.

rel (UMG)