Damen Shipyards Den Helder (DSDH) i holenderska organizacja logistyczna Defence Materiel Organisation (DMO) podpisały umowę na zaprojektowanie, budowę i dostawę prototypu ekspedycyjnej łodzi badawczej (Expeditionary Survey Boat, ESB). Jednostka zostanie zoptymalizowana pod kątem badań hydrograficznych w portach, ujściach rzek, na płytkich wodach, obszarach przybrzeżnych i kanałach żeglugowych.

Łódź będą mogły obsługiwać cztery osoby: dwie osoby z załogi i dwóch techników posługujących się sprzętem hydrograficznym, nieprzerwanie przez 60 godzin.

Zgodnie z podpisanym kontraktem, ESB ma być przystosowana do transportu na pokładach okrętów, takich jak JSS Karel Doorman i LPD Johan de Witt, a także innych jednostkach Royal Dutch Navy, do miejsc przeznaczenia na całym świecie, tak, aby mogła wykonywać swoje zadania operacyjne przez kilka dni. W rezultacie łódź musi być ograniczona pod względem wielkości i wagi do 15,7 metra długości; 4,18 metra wysokości i 24 ton.

ESB zastąpi mniejsze statki o długości około 10 metrów, które są obecnie wykorzystywane do badań hydrograficznych.

AL, rel (Damen Shipyards Group)