Morska Stocznia Remontowa "Gryfia" SA, rozpoczęła rok 2019 z pierwszymi podpisanymi umowami ramowymi o współpracy w zakresie remontów statków.   

Pierwsza umowa ramowa dotyczy stałego klienta stoczni, armatora Stargate Shipmanagment GmbH z siedzibą w Niemczech, będącego armatorem zarządzającym samochodowców japońskiego armatora "K" Line. Umowa ramowa na rok 2019 kontraktuje 4 jednostki, w zakresie remontu klasowego oraz montażu systemu oczyszczania wód balastowych 0 ballast water management system. W roku 2018 remont w stoczni przeszło 6 jednostek należących do tego armatora.

Kolejna umowa ramowa dotyczy kontynuacji współpracy (zapoczątkowanej w 2008 roku) z armatorem Vertom Bojen Shipmanagment B.V. z rynku niemieckiego i holenderskiego. Armator na ten rok zakontraktował remont 16 jednostek w zakresie remontów klasowych. Większość stanowią masowce.

Jeszcze jedna umowa ramowa została zawarta z armatorem Bereederungsgesellschaft Altership mbH & Co. KG i dotyczy remontu 5 jednostek w bieżącym roku. Masowce te przejdą remonty dokowe.

Koniec roku 2018 był dla Gryfii czasem wzmożonej współpracy z regionalnym odziałem RZGW w Szczecinie Wody Polskie w zakresie remontu siedmiu lodołamaczy. Jednostki przeszły przegląd dokowy podwodnej części kadłuba oraz m.in. pomiary zestawu sterowego i wału śrubowego w ramach corocznego przygotowania jednostki do akcji lodołamania.

Jednostki zostały wyremontowane na podstawie wygranych przetargów, które składały się z trzech części.

Współpraca z regionalnym oddziałem RZGW trwa od wielu lat. Stocznia w 2014 dla oddziału Szczecin wybudowała dwa nowe lodołamacze Stanisław i Andrzej, których stan eksploatacyjny oceniany jest wysoko, co oznacza, że stocznia posiada kompetencje niezbędne do realizacji nowych budów - czytamy w oficjalnym komunikacie stoczni na jej witrynie internetowej. Zdobyte doświadczenie jest wykorzystywane obecnie przy realizacji zlecenia na budowę czterech lodołamaczy, tym razem dla RZGW Gdańsk.

Przy nabrzeżach i w dokach szczecińskiej Gryfii znajdują się obecnie m.in. chłodniowiec Atlantic Lady oraz nieduże statki: cementowiec Cemvale i drobnicowce wielozadaniowe / mini-masowce Beautrophy oraz Hav Saga.

rel (MSR Gryfia), PBS

Fot.: Piotr B. Stareńczak