Stocznia Damen Shipyards z Kędzierzyna-Koźla wykona kadłuby dwóch łodzi patrolowych [przeznaczonych ostatecznie] dla holenderskiej policji - poinformował PAP prezes firmy Jacek Małek.   

Prezes Małek powiedział PAP, że umowa obejmuje wykonanie w kędzierzyńskiej stoczni dwóch aluminiowych kadłubów łodzi patrolowych o długości 25 i 20 metrów [dla firmy holenderskiej z grupy, do której należy także stocznia w Koźlu - PortalMorski.pl]. Po wycięciu i zespawaniu wszystkich elementów łodzie trafią do Holandii, gdzie zostanie zamontowana nadbudówka i osprzęt techniczny.

Według informacji spółki istnieje możliwość poszerzenia zamówienia o kolejne trzy łodzie.

"Już po Nowym Roku rozpoczynamy prace. Wiosną 2019 r. obie jednostki muszą być w Holandii. Dla naszej stoczni jest to pewne wyzwanie. Po raz pierwszy robimy kadłuby aluminiowe. Nie są to jednostki o dużych gabarytach, więc może w nich pracować ograniczona liczba osób. Na szczęście mamy wypróbowaną ekipę, która powinna sprostać zadaniu" - podkreśla Małek.

Po wykonaniu kadłuby przepłyną Odrą do Choruli pod Opolem, a następnie po załadunku na ciężarówki pojadą do Holandii.

Zlecenie dla stoczni z Koźla jest konsekwencją zamówienia na sześć łodzi patrolowych z Damen Shipyards złożonego przez holenderską policję dla jej jednosteh Zeehavenpolitie (policja portowa) i Landelijke Eenheid, o którym poinformowano pod koniec czerwca br.

Trzy nowe statki będą mogły operować na morskich wodach przybrzeżnych (Stan Patrol 2506), a pozostałe trzy - na śródlądowych drogach wodnych (Stan Patrol 2005). Wszystkie sześć zostanie zbudowanych w głównej siedzibie Damen w Gorinchem w Holandii i mają zostać dostarczone w latach 2019-2021.

Nowe jednostki Stan Patrol 2005 będą zmodernizowaną wersją istniejących statków tego projektu, eksploatowanych już m.in. przez holenderską policję i służby celne oraz policję niemiecką.

Statki patrolowe będą miały aluminiowe kadłuby i kompozytowe nadbudówki, będą więc lekkie, co przyczyni się do zmniejszenia zużycia paliwa. Jak czytamy w oficjalnym komunikacie holenderskiej grupy stoczniowej - Damen był w stanie spełnić bardzo surowe wymagania dotyczące redukcji hałasu i wpływu na środowisko, a nawet je przekroczyć. 

Zamówione przez holenderską policję statki patrolowe, z których część będzie miało kadłuby z Koźla, wedle projektu spełniają już nowe przepisy dotyczące ochrony środowiska (Euro Stage V dla statków śródlądowych) w zakresie czystszych emisji spalin, które mają być wprowadzone w 2020 r.

Na rufie morskiego statku patrolowego - Damen Stan Patrol 2506 - zaplanowano pochylnię, z której będzie można wodować łódź hybrydową (RIB). 

Układ sterówki został w projekcie w pełni zindywidualizowany, a statki zostaną wyposażone w technologię noktowizyjną. 

Nowe statki patrolowe zastąpią eksploatowane obecnie i wejdą do służby na wodach Morza Północnego i holenderskich drogach śródlądowych, a także w portach Vlissingen, IJmuiden i Rotterdam.

Kontrakt na kadłuby statków patrolowych, które ostatecznie, po wyposażeniu w Holandii, trafią do holenderskiej policji jest kolejnym zamówieniem, jakie stocznia realizuje na rzecz holenderskich stoczni z grupy Damen. Firma z Koźla w przyszłym roku rozpocznie budowę pięciu elektrycznych autobusów wodnych, które będą użytkowane przez Arrivę w Kopenhadze.

Marek Szczepanik (PAP), rel (Damen Shipyards), PBS (PortalMorski.pl)

Rys.: Damen Shipyards; Fot.: Wikimedia Commons, MMCE Marine Models

Wcześniej zbudowane jednostki typu Damen Stan Patrol 2005 - łódź holenderskich służb celnych i model łodzi dla niemieckiej policji
Wcześniej zbudowane jednostki typu Damen Stan Patrol 2005 - łódź holenderskich służb celnych i model łodzi dla niemieckiej policji