Jak informuje Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej (MGMiŻŚ) - 18 grudnia w siedzibie Morskiej Stoczni Remontowej Gryfia w Szczecinie odbyło się posiedzenie grupy roboczej ds. projektu "Zielona Stocznia w Polsce" - jednego z filarów programu "Batory".  

Dyskusja przedstawicieli grupy pod przewodnictwem przedstawicieli Krajowej Izby Gospodarczej oraz Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej dotyczyła działań mających na celu powołanie spółki celowej dla realizacji projektu.

Ponadto na spotkaniu dyskutowano o projekcie badawczo-rozwojowym oraz procesie jego wdrażania. Profesor z Akademii Morskiej w Szczecinie przedstawiła projekt pt. "Opracowanie pilotażowej linii technologicznej do recyklingu jednostek pływających z wykorzystaniem odzyskanych materiałów i czynników roboczych - Zakład Recyklingu Statków".

Na spotkaniu ustalono, że w 2019 roku - po przyjęciu studium wykonalności - zacznie swoją pracę spółka celowa dla realizacji projektu. Z analiz grupy roboczej wynika, że w pierwszych etapach będzie ona funkcjonować na terenie MSR Gryfia w Szczecinie.

"Zielona stocznia w Polsce" to jeden z czterech filarów programu "Batory" opisanego w Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. Projekt zakłada budowę nowoczesnego, całkowicie bezpiecznego dla środowiska zakładu recyklingu jednostek morskich. To szansa dla polskich stoczni oraz ich zaplecza badawczo-rozwojowego.

Grupa robocza została powołana w 2017 roku, a jej zadaniem jest wsparcie realizacji projektu zakładającego budowę stoczni do utylizacji starych jednostek. 

Potrzeba złomowania jednostek zgodnie z przepisami obowiązującymi w UE będzie w najbliższym czasie rosła. Polska przyjęła ambitny plan odbudowy przemysłu stoczniowego i uznano, że w obecnej sytuacji celowe jest wprowadzenie rozwiązania wykorzystującego część istniejących zasobów postoczniowych do stworzenia przedsięwzięcia gospodarczego, które służyłoby utylizacji statków różnej wielkości wedłu obowiązujących standardów UE, czyli stworzenie tzw. "zielonej stoczni" - jako uzupełnienie planów rozwoju proukcji stoczniowej. 

PAP / rel (MGMiŻŚ, AM Szczecin)

Fot.: Fornæs Ship Recycling