Określany przez armatora jako największy w świecie zbiornikowiec bunkrowy LNG (dostarczający paliwo gazowe na statki) - Kairos - 11 grudnia został oficjalnie wprowadzony do eksploatacji na Bałtyku i w północnej Europie.   

Statek (gas supply vessel - GSV), wyczarterowany przez Blue LNG, spółkę hamburskiego wiodącego dostawcy paliwa LNG Nauticor (z 90-procentowym udziałem) i Klaipėdos Nafta (10 %), został oficjalnie przekazany do komercyjnej eksploatacji przez armatora (właściciela) Babcock Schulte Energy w Kłajpedzie (tak podano w oficjalnym komunikacie). Stacjonuje tam terminal importowy LNG (pływający - FSRU) - chronologicznie pierwszy znaczący na Bałtyku i drugi co do wielkości po świnoujskim (pierwszym dużym lądowym w regionie Bałtyku). Jego operatorem jest Klaipėdos Nafta.

Kairos przybył na kotwicowisko na redzie Kłajpedy w poniedziałek, 10 grudnia, wkrótce po północy. 

Mahinde Abeynaike, dyrektor generalny Nauticor, podkreślił znaczenie osiągnięcia tego ważnego etapu: "Przekazując statek Kairos, zapewniamy dostawy LNG jako paliwa żeglugowego na Morzu Bałtyckim na dużą skalę. Dzięki naszym dużym zbiornikom magazynowym LNG z prędkością pompowania wynoszącą ponad 30 ciężarówek LNG na godzinę i naszej innowacyjnej technologii manewrowania, klienci morscy będą mogli skorzystać z niezwykle szybkiego i bezpiecznego transportu i dostaw LNG na statek. Odtąd również duże statki mogą tankować LNG na Morzu Bałtyckim."

Angus Campbell, dyrektor ds. projektów energetycznych w BSM, powiedział: "Gdy Kairos wchodzi do służby, Babcock Schulte Energy z dumą przyczynia się do czystszej przyszłości energetycznej dla żeglugi. Nasza branża dokonuje oceny sposobów spełnienia nowych przepisów dotyczących emisji i zmniejszenia śladu węglowego. Wykorzystanie gazu ziemnego staje się najbardziej zrównoważonym rozwiązaniem do napędzania globalnego transportu morskiego w przyszłości." 

Budowa zbiornikowca bunkrowego LNG rozpoczęła się w 2016 roku, kiedy to wspólne przedsiębiorstwo podpisało umowę czarteru na czas z właścicielem statku Babcock Schulte Energy. W lutym 2018 r. (inne źródła podają tu listopad 2017 r., wskazując jednocześnie na "wczesny rok 2018" jako na okres położenia stępki) miało miejsce pierwsze cięcie stali w stoczni w Hyundai Mipo Dockyard (HMD) w Ulsan w Korei Południowej, a w październiku 2018 r. statek został przekazany przez stocznię.

Z pojemnością ładunkową 7500 m³, Kairos jest największym dotąd zbiornikowcem bunkrowym na świecie. Bunkierka z klasą lodową może się pochwalić unikatowymi cechami, np. konstrukcją bezbalastową i zainstalowanym zbiornikiem CNG do przyjmowania linią zwrotną odparowującego w zbiornikach zaopatrywanego statku LNG, a także wyposażeniem w dające wysoką manewrowość pędnik azymutalne. Na statku zainstalowano odbojnice pneumatyczne (potocznie azwane "Yokohamami") z możliwością łatwego i szybkiego wydania i umieszczenia na wodzie przed podejściem do burty zaopatrywanego w paliwo LNG statku. 

Statek, wyposażony w system Fuel Gas Supply Vessel Zero (FGSV0™), opracowany przez Babcock, eliminuje w czasie normalnej eksploatacji uwalnianie do atmosfery odparowanego ładunku stratnego (boil-off), przez co przyczynia się do ochrony środowiska (metan sam w sobie jest tzw. "gazem cieplarnianym").

Nauticor GmbH & Co. KG z Hamburga, części Linde Group, jest jednym z wiodących dostawców paliwa LNG na statki, działającym na Morzu Północnym i Bałtyku.

Babcock Schulte Energy (BSE), to spółka joint venture 50:50 utworzona przez Babcock i armatora oraz zarządcę statków Bernhard Schulte (poprzez spółkę Bernhard Schulte Management - BSM).

Kairos, wyczarterowany na czas firmie Nauticor pracować będzie na Bałtyku, obsługując szereg klienów (w tym takimi, z którmi już podpisano umowy) i zawijając po paliwo dla statków do różnych terminali, w tym - Linde/AGA w Nynäshamn i do stacji bunkrowej LNG w Kłajpedzie na Litwie. Przystosowany zarówno do dostaw paliwa na statki "burta w burtę", jak i przeładunków terminalowych, będzie eksploatowany głównie jako bunkierka - dostawca paliwa m.in. na promy, kontenerowce, wycieczkowce, ale także dla klientów lądowych. 

Gotowość zbiornikowców bunkrowych takich, jak Kairos do pracy na Bałtyku (nie on jeden jest już dostępny na tym rynku, a na przynajmniej na jeden kolejny - w Estonii - złożono zamówienie w stoczni), oznacza skorzystanie z renty obecności na rynku - jako jeden z pierwszych w naszym rejonie geograficznym - i zdobycia znaczących w tym rynku udziałów.
W późniejszym okresie region może być nasycony lub bliski nasycenia usługami dostaw okrętowego paliwa LNG i wyższa będzie na Bałtyku konkurencyjna bariera wejścia na rynek, a konkurenci, którzy wystartowali wcześniej, będą mieć już bazę klientów pracującą marketingowo na pozyskanie kolejnych.

W Polsce myśli się już o budowie bunkierki LNG, ale za późno - projekt Lotosu jest dopiero w fazie analiz. Nie wiadomo jeszcze, czy pójdą za nim decyzje inwestycyjne. 
Z kolei np. Zarząd Morskiego Portu Gdynia SA podpisał w czerwcu porozumienie z PGNiG Obrót Detaliczny Sp. z o.o. i Gas-Trading SA z GK PGNiG o wykorzystaniu paliwa LNG, zakładające m. in. budowę barki przystosowanej do bunkrowania gazem LNG innych statków. Ten projekt, ze względu na przewidywaną skalę i zakładany rodzaj jednostki wykorzystywanej do realizacji dostaw, ograniczony będzie w zasadzie tylko do portu Gdynia i redy portów trójmiejskich, bez możliwości szerszego wyjścia na rynek bałtycki.

Polska, mając znakomitą podstawę do oferowania usług bunkrowania LNG w postaci "bazowego" pierwszego dużego lądowego (nie mniejszego, na bazie statku FSRU) terminalu importowego LNG na Bałtyku, z kontraktem na gaz z Kataru i dołączającymi do niego ostatnio kolejnymi z innych kierunków, przespała raczej szansę na dobrą pozycję rynkową w zaopatrywaniu w paliwo gazowe, "burta w burtę" (ship-to-ship transfer), statków pływających po Bałtyku.

A ubiec może nas m.in. Gazprom, który wkrótce będzie miał do dyspozycji "bazę" dla bunkierek LNG w postaci przygotowywanego do uruchomienia pływającego importowego terminalu LNG w Obwodzie Kaliningradzkim. Gazprom, w oparciu o FSRU w Kaliningradzie, może opanować rynek dostaw paliwa na statki napędzane LNG zawijające do polskich portów, zwłaszcza trójmiejskich... (a takie statki już się u nas pojawiają). 

PBS

Zbiornikowiec bunkrowy LNG Kairos - charakterystyka podstawowa:
nr IMO - 9819882
państwo bandery - Cypr
czarterujący / operator - Blue LNG (joint venture Nauticor GmbH & Co KG, Niemcy i Klaipedos Nafta, Litwa)
armator / właściciel - Schulte Group, Niemcy
zarząd techniczny - Bernhard Schulte Shipmanagement (BSM)
rok budowy - 2018
stoczniowy symbol budowy - Hyundai Mipo 8250
stocznia - Hyundai Mipo Dockyard Co Ltd - Ulsan, Korea Południowa
przekazanie przez stocznię - październik 2018
wodowanie - 18 maja 2018
położenie stępki - 26 lutego 2018
rozpoczęcie budowy - listopad 2017
zamówienie - grudzień 2016
długość calkowita - 117,07 m
długość między pionami - 113,50 m
szerokość calkowita - 20,05 m
szerokość konstrukcyjna - 20,00 m
zanurzenie - 5,212 m
wysokość boczna - 10,30 m
wysokość od stępki do szczytu najwyższego masztu - 36,62 m
nośność - 4376 t
wyporność - 9026 t
masa statku pustego - 4650 t
tonaż pojemnościowy brutto - 8070
tonaż pojemnościowy netto - 2421
tonaż skompensowany brutto (CGT) - 14 515
pojemność ładunkowa - 7521 m³ (dwa zbiorniki)
rodzaj zbiorników ładunkowych - niezależne (samonośne) - IMO Type C 
pompy ładunkowe - 2 × 600 m³/h
moc napędu głównego - MCR 1665 kW (2264 KM)
prędkość eksploatacyjna - 12,50 węzłów
załoga - 14 osób
klasyfikacja - Lloyd's Register  (100 A1, LNG-Small Gas Carrier; Hull Type:Double Hull; Hull Material:Steel; Hull Connections:Welded; Decks:1 dk; FS Ice Class 1A) / klasa lodowa - 1A FS

PBS, rel (Nauticor)

Kairos
Kairos