W chińskim Guangzhou odbyło się oficjalne nadanie imienia nowemu promowi szwedzkiego armatora Rederi AB Gotland. Według informacji dostępnych 8 grudnia, statek ma być formalnie przekazany przez stocznię Guangzhou Shipyard International (GSI) 12 dnia tego miesiąca, a 16 grudnia wyruszyć do Europy.  

Budowa i przekazanie promu pasażersko-samochodowego Visborg, jest znaczącym wydarzeniem dla chińskiego przemysłu okrętowego, jak że jest to najbardziej dotąd zaawansowany ro-pax ze stoczni tego kraju. Wyposażony jest w napęd dwupaliwowy (dual-fuel) - zasadniczo na LNG, ale mogący korzystać także z paliwa olejowego.

Stocznia GSI, podobnie, jak AVIC Weihai, są zdeterminowane, by zostać wiodącymi w świecie dostawcami wysokiej jakości tonażu promowego. 

Już w 2003, kontrolowana przez concern CSSC GSI, była pierwszą chińską stocznią, która weszła na międzynarodowy rynek dostarczając promy Visby i Gotland dla Rederi AB Gotland. Najwyraźniej nie zawiodły one oczekiwań wymagającego szwedzkiego armatora, skoro zamówił w Chinach kolejne statki. Obie te jednostki są jedynymi promami zbudowanymi dotąd w Chinach na eksport. Kolejnym - trzecim - jest Visborg.

Visborg został zaprojektowany przez duńską firmę projektowo-konsultingową OSK-ShipTech A/S, jego wnętrza, przez firmę zależna OSK-ShipTech - Steen Friis Design. 

Prom pomieścić może do 1650 pasażerów i dysponuje pasem ładunkowym ro-ro (linią ładunkową) 1750 m. Statek o długości 200,00 m i szerokości 25,20, należy do szybkich promów konwencjonalnych - na próbach osiągnął podobno prędkość 31 węzłów. Jednostka siostrzana Visborga - Thjelvar ma rozpocząć próby morskie, na razie na paliwie olejowym, w lutym przyszłego roku, a przekazanie statku armatorowi przewidywane jest przed latem 2019 r. i - jak oceniają obserwatorzy - jest to wciąż realny termin.

Visborg został zamówiony w listopadzie 2014 roku, stępkę pod budowę statku położono 10 grudnia 2015 r., wodowanie odbyło się 18 listopada 2016 roku.

Wydaje się, że - mimo wystąpienia opóźnień w stosunku do pierwotnie deklarowanego harmonogramu budowy - nieco szybciej buduje promy stocznia AVIC Weihai. Pierwszy z siedmiu zamówionych dotąd niemal siostrzanych promów przeznaczonych dla grupy Stena (niektóre nie będą pływały w barwach Stena Line, a przeznaczone są na już zaaranżowane czartery u innych operatorów) zakontraktowany został, pod stoczniowym numerem budowy W0263, 5 kwietnia 2016 roku, produkcję rozpoczęto pierwszym cięciem blach 25 sierpnia 2017 roku, a stępkę położono 2 lutego tego roku. Pierwszy prom typu E-Flexer ma już zmontowany w doku cały kadłub i nadbudówki i według serwisu informacyjnego Shippax jego wodowania można się spodziewać około połowy stycznia 2019 r. Statek ma być wprowadzony na linię Holyhead - Dublin na Morzu Irlandzkim na początku roku 2020.

Wielu insiderów branży promowej oraz jej obserwatorów i analityków twierdzi, że znany z ostatnich lat boom na zamówienia na promy od europejskich armatorów (a także zaawansowane, np. wyposażone w napęd gazowy towarowe statki ro-ro przeznaczone do żeglugi intra-europejskiej) to początek trendu, który będzie się umacniał, co oznacza utratę przez stocznie europejskie, i w znacznie mniejszym stopniu Japońskie i Koreańskie, praktycznie ostatniego przed wycieczkowcami, sektora rynku, na którym odgrywały wiodącą lub bardzo znaczącą rolę.

Przewiduje się, że spodziewane wkrótce zamówienie na nowy prom lub promy od niemieckiego armatora TT-Line zostanie złożone w stoczni Jinling w Chinach.

Europejscy armatorzy mają zamówionych w stoczniach chińskich przynajmniej 22 promy pasażersko-samochodowe i ro-pax (z relatywnie mniejszą częścią pasażerską i większą przestrzenią ładunkową).

PBS

Visborg - wizualizacja
Pamiątkowe zdjęcie po nadaniu statkowi imienia
Visborg wkrótce po wodowaniu
Visborg - wizualizacjaPamiątkowe zdjęcie po nadaniu statkowi imieniaVisborg wkrótce po wodowaniu