Prom pasażerski z klasą lodową przeszedł pomyślnie testy, w których był zdalnie pilotowany przez obszar testowy w pobliżu portu w Helsinkach, dowodząc, że dzięki dzisiejszym technologiom możliwy jest do osiągnięcia nadzór i kierowanie statków z dowolnego miejsca.   

Dzięki tym "historycznym" (jak określiła je ABB w oficjalnym komunikacie) próbom w porcie fińskiej stolicy, przeprowadzonym w zeszłym tygodniu, ABB i Helsinki City Transport weszły w nowy etap autonomicznej żeglugi. 

Ciekawostką dla polskiego czytelnika jest fakt, iż Suomenlinna II powstała w Gdyni. Prom pasażerski zbudowany według fińskiego projektu firmy ILS OY został przekazany do eksploatacji w 2004 roku przez Stocznię Marynarki Wojennej (obecnie PGZ Stocznia Wojenna). Ma 33,80 m długości całkowitej, 8,50 m szerokości na wręgach i zanurzenie projektowe 3,00 m; osiąga prędkość 8 węzłów. Poza miejscami pasażerskimi mały prom dysponuje także miejscem dla dwóch samochodów osobowych. Suomenlinna II eksploatowana jest przez Helsinki Region Transport Authority (HSL).

Nie jest to pierwszy przypadek, w którym na platformę do testów technologii autonomicznych i zdalnego nawigowania i manewrowania statków wybrano statek z polskiej stoczni.

Czytaj także: Statek zbudowany w Remontowa Shipbuilding SA w testach zdalnego sterowania (VIDEO)  

W próbie zdalnego nawigowania i manewrowania promem, pierwszej na świecie - jak twierdzi ABB, na istniejącym promie pasażerskim, ABB z powodzeniem przetestowało udoskonalenie eksploatacji statków za pomocą technologii, które są już dostępne dla niemal każdego rodzaju statku.

"Jesteśmy podekscytowani potencjalnym wpływem tego testu na przyszłość przemysłu morskiego" - powiedział Peter Terwiesch, prezes działu automatyki przemysłowej ABB. "Zaawansowane rozwiązania z zakresu automatyzacji oferowane przez ABB czynią dotychczas niemożliwe możliwym dla wielu sektorów, w tym dla żeglugi, która aktywnie poszukuje technologii, które mogą szybko zwiększyć wydajność i poprawić bezpieczeństwo" - dodał Terwiesch.

"Autonomiczny nie oznacza bezzałogowego. Ponieważ statki stają się bardziej elektryczne, cyfrowe i połączone sieciowo niż kiedykolwiek wcześniej, ABB może wyposażyć marynarzy i oficerów w istniejące rozwiązania, które rozszerzają lub uzupełniają ich umiejętności. W ten sposób zwiększamy ogólne bezpieczeństwo operacji morskich - powiedział Juha Koskela, dyrektor zarządzający jednostki Marine & Ports w ABB.

Suomenlinna II została doposażona w nowy system pozycjonowania dynamicznego ABB o nazwie ABB Ability™ Marine Pilot Control i sterowana była w czasie testów z centrum kontroli na lądzie w Helsinkach.

Przemawiając po podróży, kapitan Lasse Heinonen powiedział: "Postęp, jaki osiągnęliśmy dzięki testom zdalenego sterowania, jest niezwykły. Uważam, że jesteśmy na dobrej drodze do zbadania dalszych możliwości tej technologii".

Testy autonomicznego promu Suomenlinna II stanowią istotny krok w kierunku zwiększenia akceptacji autonomicznych systemów operacyjnych i eksploatacyjnych przez przemysł morski. Przewiduje się, że rozwiązania autonomiczne przekształcą żeglugę międzynarodową w nadchodzących dziesięcioleciach, gdy przemysł wyjdzie ze spowolnienia spowodowanego kryzysem finansowym w 2008 roku. Zgodnie z danymi International Chamber of Shipping, globalne zapotrzebowanie na transport morski wzrosło w ciągu ostatniej dekady o 30 procent, a rocznie droga morską transportowanych jest ponad 10 miliardów ton ładunków.

Suomenlinna II, eksploatowana w ramach systemu transportu publicznego Helsinek, kursuje zazwyczaj z Helsinek do twierdzy Suomenlinna, wpisanej na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO, na pobliskiej wyspie. W przypadku testowego pilotowania zdalnego, prom wypłynął z rynku w Helsinkach, Kauppatori, a kapitan Heinonen sterował bezprzewodowo Suomenlinna II z zainstalowanym systemem ABB Ability™ Marine Pilot Control przez wybrany wcześniej obszar portu w Helsinkach.

Testy promu Suomenlinna II odbyły się w czasie poza normalnymi godzinami pracy statku (poza okresem rejsów rozkładowych promu), z dala od brzegu, bez pasażerów na pokładzie i w obszarze wolnym od innych statków. Chociaż jest teraz wyposażony w nowy system dynamicznego pozycjonowania, statek będzie na razie kontynuował pracę z wykorzystaniem zestawu konwencjonalnych systemów i urządzeń sterujących na pokładzie, a tryb zdalny zostanie wdrożony tylko podczas testów. Badania i rozwój będą kontynuowane na promie razem z jego załogą.

Suomenlinna II, zbudowana w 2004 r., jest w odporny na zalodzenie akwenu system pędników Azipod® firmy ABB. Dodatkowo, prom został doposażony w rozwiązanie ABB Ability™ Marine Pilot Vision w 2017 roku. Suomenlinna II pracuje przez cały rok, również w surowych warunkach zimowych, które mają wpływ na wszystkie inne rodzaje transportu w regionie Helsinek. 

rel (ABB); PBS

Fot.: Piotr B. Stareńczak

Suomenlinna II
Suomenlinna II