Jak podano w oficjalnym komunikacie z 18 kwietnia - na terenie Stoczni Szczecińskiej odbyło się wodowanie pełnomorskiego megajachtu. Zakontraktowała go jednak i zbudowała inna firma działająca na terenie Stoczni Szczecińskiej. Portal Morski ustalił - dla kogo.   

"Położenie stępki" tego statku, czyli umieszczenie na pochylni pierwszej sekcji, miało miejsce formalnie 11 lipca 2018.

Co prawda w oficjalnej informacji dla mediów, Stocznia Szczecińska przyznaje teraz, że "prace wykonała szczecińska firma G+K SteelCon Sp. z o.o. dla klienta zagranicznego", ale podaje także, że "jest to już trzecia jednostka tego typu i kolejne przedsięwzięcie realizowane w szczecińskiej Stoczni", przypisując sobie rolę "coraz śmielej wkraczającej na nowe rynki i szukającej niszowych projektów", podczas, gdy faktycznie to G+K SteelCon Sp. z o.o. pozyskał klienta i zlecenie - zakontraktował budowę częściowo wyposażonej jednostki, zatem to G+K SteelCon jest obecny na rynku podwykonawców częściowo wyposażonych kadłubów superjachtów dla stoczni zagranicznych i to ta firma "znalazła" i zrealizowała wspomniany "niszowy projekt". Udział Stoczni Szczecińskiej sprowadza się do odpłatnego udostępniania (wynajmowania) terenu i budowli przemysłowych oraz rządzeń technologicznych (hal produkcyjnych, pochylni z suwnicą) i usług (niektórych procesów technologicznych związanych z budową konstrukcji okrętowych), ale nie kontraktowała i nie realizuje budowy tego superjachtu.

Stocznia Szczecińska w oficjalnych komunikatach czy wypowiedziach przedstawicieli zarządu nie mówi co prawda nigdy jednoznacznie i wprost, że kontraktuje te jednostki czy sama realizuje zamówienia (w domyśle - jako główny kontraktujący), ale często pojawiają się "ogólne" lub "miękkie" stwierdzenia przypisujące czy sugerujące (z myślą o odczuciu, percepcji odbiorcy narracji) zasadniczy udział w budowie tych statków właśnie Stoczni Szczecińskiej - są to wyrażenia w rodzaju "zwodowaliśmy w Stoczni Szczecińskiej", "zbudowano w Stoczni Szczecińskiej", jednocześnie nie zawsze, ale często unikając (np. przy kolejnych wodowaniach, o których Stocznia informuje w komunikatach dla mediów czy na swojej stronie WWW) podawania nazw faktycznych wykonawców tych budów.

Jednostek tych, łącznie ze zwodowanym w czwartek kadłubem superjachtu z G+K SteelCon, "zwodowanych w Stoczni Szczecińskiej" było już 97 w ciągu ostatnich 31 miesięcy (przypomnijmy, że w maju była mowa o 87 statkach w ciągu - wtedy - ostatnich 26 miesięcy; wtedy też poprosiliśmy Stocznię Szczecińską (ówcześnie - Szczeciński Park Przemysłowy) o listę zwodowanych statków; jak dotąd nie otrzymaliśmy jej).

Jak podkreśla w wypowiedzi dla szczecińskiego oddziału "Gazety Wyborczej", pytającej o udział w produkcji zwodowanego właśnie jachtu, Andrzej Strzeboński, prezes Stoczni - "wodowania się odbywają tylko dlatego, że działa podmiot Stocznia Szczecińska; to pracownicy stoczni zajmują się cięciem blach do każdego kadłuba, który tu powstaje, to pracownicy stoczni wodują jednostkę."

W programie informacyjnym szczecińskiego oddziału Telewizji Polskiej "Kronika" z 18 października prezes Strzeboński powiedział też: "Dzisiaj zwodowaliśmy statek, który jest budowany w ramach hubu. Czyli tego przedsięwzięcia gospodarczego, które Stocznia, jako taka matka i ojciec tego przedsięwzięcia zorganizowała, tym samym wyzwalając w tych firmach zdolności korporacyjne i zdolności konsorcjalne. Bo ten megajacht, to liderem wiodącym była jedna z firm, a tak naprawdę cztery firmy ten megajacht zbudowały. Z naszym udziałem - Stoczni - na każdym etapie. Bo bez tego, bez tej infrastruktury, bez naszych pracowników, rdzennych Stoczni Szczecińskiej, byłoby to niemożliwe".

Oficjalny komunikat Stoczni Szczecińskiej nie identyfikuje klienta firmy G+K SteelCon, dla którego zbudowano zwodowany w czwartek kadłub superjachtu. Jak ustalił Portal Morski - jest to (po raz kolejny w przypadku G+K SteelCon) niemiecka stocznia Abeking and Rasmussen. Stoczniowy symbol budowy tej jednostki, to 6506, jednak nadzwyczaj mało jeszcze wiadomo o tym superjachcie. Na etapie wodowania zazwyczaj znanych jest już więcej informacji, o ile nie tych ujawnionych przez stocznię lub armatora, to przynajmniej z "przecieków" lub "białego wywiadu" m.in. specjalistycznych serwisów informacyjnych i czasopism, jednak nie w tym przypadku. Najprawdopodobniej nie ujawniono dotąd jeszcze nigdzie wizualizacji / projektu jachtu, a przynajmniej część z - podanych poniżej - danych technicznych (pochodzących z komunikatu Stoczni Szczecińskiej oraz z jednej ze znanych baz danych floty światowej i zamówień stoczniowych) może mieć charakter wstępny, orientacyjny i może ostatecznie przyjąć nieco inne wartości.

Dodajmy, że poprzedni kadłub superjachtu zbudowany przez G+K SteelCon na terenie Stoczni Szczecińskiej i z jej pomocą, przekazany został niemieckiej stoczni Abeking and Rasmussen w lutym bieżącego roku:

Kadłub superjachtu z G+K SteelCon zwodowany w Szczecinie dla Abeking & Rasmussen  

Co prawda częściowo wyposażonego kadłuba superjachtu nie zakontraktowała i nie zbudowała Stocznia Szczecińska, ale można już oficjalnie powiedzieć, że formalnie, wodowanie w ostatni czwartek rzeczywiście odbyło się na terenie Stoczni Szczecińskiej, bowiem dotychczasowy Szczeciński Park Przemysłowy od 16 października może już zgodnie z prawem używać tej nazwy, jako że wpisana została ona do Krajowego Rejestru Sądowego po niezwykle długim, jak na tę procedurę, okresie oczekiwania aż ok. dziewięciu miesięcy. Decyzja o zmianie nazwy spółki, która głównie zarządza postoczniowym majątkiem i oferuje pewne usługi produkcyjne, jednak jak dotąd nie zbudowała samodzielnie zakontraktowanego statku, zapadła na Zgromadzeniu Wspólników pod koniec grudnia 2017 r. 

PBS

Fot.: Stocznia Szczecińska

Abeking 6506 - charakterystyka podstawowa:
nr IMO - 9823156
państwo bandery - Cayman Islands
stocznia wyposażająca / główny kontraktujący - Abeking and Rasmussen Schiffs- und Yachtwerft SE, Lemwerder, Niemcy
stocznia - podwykonawca (częściowo wyposażony kadłub) - G+K Steelcon Sp. z o.o., Szczecin
spodziewane przekazanie do eksploatacji - 2020
stoczniowy symbol budowy - Abeking 6506
start projektu - II połowa marca 2018
wodowanie (pochylnia Wulkan) - 18.10.2018
długość całkowita - 70,00 m
długość między pionami - 54,51
szerokość - 12,00 m (według innego źródła - 11,60 m)
wysokość boczna - 6,25 m
nośność - 200 t
tonaż pojemnościowy brutto - 1450
masa wodowania - ok. 460 t
łączna moc napędu głównego (napęd dwuśrubowy) - MCR 2984 kW (4058 KM)
silniki napędu głównego - 2 × MTU 12V4000M
silniki pomocnicze - 2 × Caterpillar C18 (MCR 383 kW)
moc elektryczna zespołów prądotwórczych - 2 × 350kW
klasyfikacja - prawdopodobnie Lloyd's Register

Abeking 6506 w trakcie wodowania
Abeking 6506 w trakcie wodowania
Abeking 6506 w trakcie wodowaniaAbeking 6506 w trakcie wodowania