Aeolus Energy Inc. z siedzibą na Florydzie zleciła firmie Ulstein opracowanie pierwszego w historii zgodnego z ustawą Jones Act* statku do obsługi morskich elektrowni wiatrowych (SOV, Service Operation Vessel). W oparciu o sprawdzony projekt Ulstein SX195, zostanie opracowana wersja dostosowana do indywidualnych potrzeb Aeolus Energy i US Coast Guard.

Kontrakt ten oznacza wejście Ulsteina na amerykański rynek morskiej energii wiatrowej i stanowi zaczątek inwestycji firmy Aeolus w budowę floty statków, w tym kablowców, statków transferu załóg i statków hotelowych, które będą budowane przez stocznie amerykańskie. - Wybór Ulstein opiera się na ich wiodącej pozycji na rynku i udokumentowanym doświadczeniu w projektowaniu i budowie statków na rynek morskiej energetyki wiatrowej - mówi Elia Golfin, dyrektor generalny Aeolus Energy Inc. - Wspólnie z firmą Ulstein opracujemy nowoczesną flotę i pobudzimy amerykański przemysł stoczniowy.

Po wprowadzeniu w 2013 r. na rynek europejski pierwszego dedykowanego statku wsparcia w zakresie morskiej energii wiatrowej, Ulstein po raz kolejny debiutuje na nowym rynku geograficznym. Ten kontrakt w Stanach Zjednoczonych jest kamieniem milowym i wyrazem uznania dla pozycji Ulsteina na rynku SOV. Projekt rozpoczyna się od dostosowania konstrukcji SX195, w celu optymalizacji nowego statku typu walk-to-work do pracy na morskich farmach wiatrowych w USA, w tym z kształtem kadłuba X-Bow i X-Stern. - Rynek offshore  to jeden z naszych podstawowych rynków i jesteśmy niezwykle dumni, że zostaliśmy wybrani przez Aeolus jako partner do budowy pierwszego amerykańskiego statku SOV - mówi Tore Ulstein, zastępca dyrektora generalnego Ulstein. 

Dla Ulstein jest to już piąty kontrakt w branży morskiej energii wiatrowej w tym roku. Poprzednie kontrakty obejmowały dwa statki SOV, statek do układania kabli i duży statek do instalacji fundamentów.

Aeolus Energy Group, firma założona w 2012 roku, świadczy usługi techniczne i konserwacyjne dla przemysłu wiatrowego, słonecznego i morskiego.

*Ustawa Jones Act reguluje eksploatację statków w kabotażu USA i określa, jakie statki mogą legalnie uprawiać żeglugę pomiędzy portami Stanów Zjednoczonych oraz zasady, na jakich to może się odbywać. W ogólnym zarysie Jones Act zakazuje eksploatacji w amerykańskim kabotażu statków zbudowanych poza USA i/lub noszących obcą banderę.

AL, rel (Ulstein)