W minioną sobotę, 25 sierpnia nieopodal latarni morskiej w Nowym Porcie, przy Nabrzeżu Ziółkowskiego, zacumował jeden z najnowszych holowników holenderskiej grupy stoczniowej Damen - Bis Virdis. To jednostka "o doskonałych zdolnościach żeglugowych, niespotykanej manewrowości i znakomitych właściwościach holowniczych" - czytamy w komunikacie firmy.

Holownik projektu RSD Tug 2513 w Polsce po raz pierwszy pojawił się 24 sierpnia w Świnoujściu w ramach tournée po Europie. Jednostka w sobotę, 25 sierpnia i niedzielę 26 sierpnia stacjonowała przy Nabrzeżu Ziółkowskiego w Nowym Porcie, zaś w poniedziałek, 27 sierpnia zawinęła do Portu Północnego. Brała także udział w manewrach - obsłudze holowniczej kontenerowca przy terminalu DCT Gdansk.

Bis Virdis to kompaktowy, silny holownik o długości 25 m i szerokości 13 m z 70-tonowym uciągiem na palu, zbudowany zgodnie z normami dotyczącymi emisji spalin. Jednostka o mocnej konstrukcji, dodatkowej grubości blachy i dodatkowych wspornikach, to, według Damena, standard firmy wykraczający poza wymagania klasy. Umożliwia bezpieczne, szybkie i wydajne manewrowanie nawet największymi statkami na wodach o ograniczonym dostępie, czyli w portach i terminalach, i jest jednym z dwóch holowników zbudowanych według tego projektu. Oprócz wspomnianego jest jeszcze Innovation, który także bierze udział w tournée po portach europejskich.

Konstrukcja łączy w sobie elementy holowników ciągnikowych (tractor tugs) i typu ASD (azimuthing stern drive), czyli tylno-pędnikowych. Zapewnia dodatkowe korzyści, w tym wyższą wolną burtę niż zazwyczaj na holownikach tej wielkości, co poprawia bezpieczeństwo i stabilność. 

Reversed ASD oznacza w praktyce statek o dwóch dziobach, który praktycznie (niezależnie od kierunku ruchu) płynie dziobem do przodu. W efekcie holownik ma być według projektantów jednakowo efektywny w asystach przy dziobie i przy rufie statku. Podwójna płetwa podkadłubowa (Damen Twin Fin Skeg) także ma się przyczyniać do wysokiej sprawności holownika tego typu, dając RSD Tug 2513 znakomitą stateczność kursową. Uciąg na palu wynosi 75 T w ruchu naprzód i 71 T wstecz. 

RSD Tug 2513 posiada również wiele dodatkowych funkcji i cech, w tym sterówkę z oszkloną szybą odporną na rozbicia, podobną do stosowanych w samochodach. To ogromny krok naprzód, jeśli chodzi o ochronę załogi, ponieważ szkło nie pęka po uderzeniu ciężkim przedmiotem. Inne, wprowadzone innowacje to m.in. montowana elastycznie nadbudówka, która znacznie ogranicza drgania i eliminuje hałas.

AL, PBS, rel (Damen)

Fot.: A. Latarska, Damen