Australijskie przedsiębiorstwo połowowe i przetwórstwa rybnego Austral Fisheries poinformowało 4 maja o zawarciu umowy ze stocznią Båtbygg AS na budowę nowoczesnego, bardzo uniwersalnego statku rybackiego projektu SK-4260 firmy Skipskompetanse. Jak dowiedział się Portal Morski - częściowo wyposażoną jednostkę stoczni norweskiej przekaże stocznia z Gdańska.  

Statek, który ma otrzymać imię Cape Arkona, to jednostka kombinowana, umożliwiająca połowy aż trzema metodami - jako taklowiec, czyli metodą auto-line (linami haczykowymi), potting (połowy pułapkowe, klatkowe krabów) i jako trawler (połowy włokiem). Niewykluczone, że jest to pierwszy w świecie nowo-budowany statek z taką kombinacją możliwych metod połowowych. Statek będzie mógł korzystać z wszystkich trzech metod w jednym rejsie bez konieczności przkonfigurowywania czy specjalnych przygotowań w porcie.

Głównym celem połowów statku ma być ryba znana jako antar polarny lub kłykacz antarktyczny (toothfish, dissostichus mawsoni), czyli gatunek morskiej ryby z rodziny nototeniowatych, słynącej z wytwarzania białka powstrzymującego zamarzanie (antifreeze proteins - AFPs), co pozwala jej żyć w pełnych lodu wodach otaczających Antarktydę. 

Jak twierdzą projektanci, statek zaprojektowany jest zgodnie z zaangażowaniem Austral Fisheries w "zrównoważone połowy". Przy jego projektowaniu położono także szczególny nacisk na przyszłościowe (rozwojowe) i przyjazne środowisku rozwiązania.

Statek, jako częściowo wyposażony, zbuduje stocznia Marine Projects Ltd. z gdańskiej Przeróbki. Uniwersalną jednostkę połowową wykończy i doposaży oraz przeprowadzi próby morskie i zdawczo-odbiorcze stocznia Båtbygg z miejscowości Raudeberg w regionie Måløy. Przekazanie statku do eksploatacji przez norweską stocznię spodziewane jest w kwietniu 2020 roku.

Poza Cape Arkona stocznia Marine Projects ma w budowie i/lub zamówieniach jeszcze przynajmniej dwa częściowo wyposażone statki rybackie - oba dla norweskiej stoczni Larsnes Mekaniske Verksted AS z Larsnes. Są to 46-metrowy Hovden Viking o pojemności brutto 980 jednostek i znacznie większy, nieco ponad 75-metrowy Zephyr o tonażu pojemnościowym brutto 3600.

PBS

Rys.: Skipskompetanse 

Cape Arkona (SK-4260) - charakterystyka podstawowa:
nr IMO - 9857585
operator, armator zarządzający - Austral Fisheries Pty Ltd, Australia
armator (właściciel) - Pescanova SA, Hiszpania
państwo bandery - Australia
stocznia - główny kontraktujący, wyposażenie - Båtbygg AS, Raudeberg, Norwegia
stoczniowy nr budowy według Båtbygg - 008
stocznia - podwykonawca (częściowo wyposażony statek lub kadłub) - Marine Projects Ltd Sp z o.o., Gdańsk
stoczniowy nr budowy według Marine Projects - 049
spodziewany rok przekazania do eksploatacji - 2020
długość całkowita - 66,90 m
szerokość - 15,00 m
wysokość boczna do pokładu głównego - 6,26 m
tonaż pojemnościowy brutto - 2924
tonaż pojemnościowy netto - 1848
ładowność - 1200 m³
moc napędu głównego - 3000 kW (według innych źródeł - MCR 2945 kW (4004 KN) / CSR 2503 kW (3403 KM)
silniki napędu głównego - 1 × Caterpillar 3512, 12-cylindrowy w układzie V, MCR 1305 kW (1774 KM)  +  1 × Caterpillar 3516, 16-cylindrowy w układzie V, MCR 1640 kW (2230 KM)
napęd główny z dwoma silnikami w układzie hybrydowym "father-son" z potrójną redundancją
przygotowany do montażu katalizatorów (SCR) dla umożliwienia spełniania przyszłych wymogów IMO Tier III 
"hybrid-ready" - oddzielny, dedykowany przedział na montaż (w przyszłości) baterii akumulatorów
jedna śruba o stałym skoku
miejsca dla załogi - 40 (w 26 kabinach)
wciągarki trałowe o napędzie elektrycznym
klasyfikacja - Bureau Veritas 
notacja klasy - I ✠ Hull ✠ Mach, Fishing Vessel, Unrestricted Navigation, AUT-UMS, AVM-APS, ICE IC, MON-SHAFT

Cape Arkona - wizualizacja
Cape Arkona - wizualizacja
Cape Arkona - wizualizacjaCape Arkona - wizualizacja