W Stoczni Remontowej Nauta odbyło się w czwartek, 1 marca br., palenie (cięcie) pierwszych blach dla okrętu wywiadowczego (rozpoznania elektronicznego - SIGINT) Królewskiej Szwedzkiej Marynarki Wojennej. Uroczystość, z udziałem m.in. przedstawicieli szwedzkiej grupy zbrojeniowej Saab, która w 2017 r. zleciła budowę okrętu należącej do Polskiej Grupy Zbrojeniowej stoczni, stanowi rozpoczęcie etapu produkcji jednostki.  

Wykonane zgodnie z harmonogramem projektu rozpoczęcie palenia blach jest ważnym kamieniem milowym przy produkcji budowanego w Polsce i wyposażanego w Szwecji okrętu wywiadowczego dla Svenska Marinen. Stanowi również zwieńczenie wspartego doświadczeniem z zakresu projektowania okrętów biura MMC Ship Design & Marine Consulting Ltd. okresu intensywnej współpracy pomiędzy Saab i Stocznią Remontową Nauta.

Postęp dotychczasowych prac uzyskał pozytywną ocenę szwedzkiej agencji zamówień obronnych (FMV), która wcześniej podpisała z Saab odrębną umowę na zaprojektowanie, budowę i dostawę szwedzkiego okrętu wywiadowczego.

Jak wcześniej informowano - SR Nauta jest wykonawcą platformy statku rozpoznania radioelektronicznego (SIGINT) dla Szwedzkiej Marynarki Wojennej. Stocznia z Gdyni odpowiedzialna jest za całość prac przy budowie, wodowaniu oraz wstępnych próbach morskich platformy szwedzkiego okrętu. Będzie to więc dostarczona przez polską stocznię w pełni wyposażona (zdolna do samodzielnej żeglugi) jednostka pływająca bez zasadniczego wyposażenia decydującego o jego funkcji (czyli "platforma" dla systemu SIGINT). Następnie w stoczni Saab w Karlskronie nastąpi montaż specjalistycznego wyposażenia zwiadu elektronicznego oraz finalny etap prób morskich (SAT - Sea Acceptance Tests) przed przekazaniem go użytkownikowi.

"Uroczystość pierwszego palenia blach oznacza pomyślne zakończenie etapu projektowego i rozpoczęcie prac produkcyjnych. Kontrakt na budowę okrętu rozpoznania radio-elektronicznego, kluczowej jednostki we flocie, jest bardzo ważny dla jego odbiorcy - szwedzkiej marynarki wojennej i wymaga od stoczni wysokiej jakości realizowanych prac.
Jesteśmy w stałym kontakcie z Nautą 
i jesteśmy zadowoleni, że wszystkie prace przebiegają zgodnie z ustalonym harmonogramem" - powiedział Jyrki Kujansuu, wiceprezes Saab w Polsce i krajach bałtyckich.

"Zostaliśmy wybrani przez Saab w wyniku procesu selekcji, jako zaufany partner w przemyśle stoczniowym. Podobnie, jak w przypadku strony szwedzkiej, z zadowoleniem odnosimy się do wykonania palenia pierwszych blach. Możemy teraz rozpocząć etap właściwej produkcji okrętu", wyjaśnił Adam Potrykus, wiceprezes zarządu Stoczni Remontowej Nauta SA.

Czytaj także: Nauta zbuduje okręt - platformę systemu zwiadu elektronicznego dla koncernu Saab  

Kontrakt na budowę okrętu wywiadowczego wynika z realizacji postanowień zawartego w 2016 r. porozumienia o współpracy przy projektach okrętowych pomiędzy Saab a Polską Grupą Zbrojeniową. Saab stale dąży do poszerzania współpracy z polskim przemysłem, czego dowodem jest m.in. zlecenie spółce Base Group budowy komponentów dla szwedzkich okrętów podwodnych A26.

rel (Saab)

Rys.; fot.: Saab

Pierwsze cięcie blach na budowę okrętu SIGINT
Pierwsze cięcie blach na budowę okrętu SIGINT
Wizualizacja projektu konstrukcji okrętu SIGINT
Pierwsze cięcie blach na budowę okrętu SIGINT
Pierwsze cięcie blach na budowę okrętu SIGINTPierwsze cięcie blach na budowę okrętu SIGINTWizualizacja projektu konstrukcji okrętu SIGINTPierwsze cięcie blach na budowę okrętu SIGINT