W piątek, 02 lutego 2018 roku na pochylni Wulkan Nowy na terenie Szczecińskiego Parku Przemysłowego (dawniej i ponownie od niedawna - Stoczni Szczecińskiej) odbyło się wodowanie kadłuba superjachtu lub - jak to określano w oficjalnych komunikatach - megajachtu.  

Częściowo (w niewysokim stopniu) wyposażony kadłub zbudowała szczecińska firma G+K SteelCon Sp. z o.o. Ostateczny, nieujawniony, odbiorca statku pochodzi z Wielkiej Brytanii, jednak kadłub powstał na zamówienie stoczni niemieckiej Abeking & Rasmussen.

Kadłub jachtu zbudowany jest z 11 bloków i sekcji. Początek prefabrykacji miał miejsce w lipcu 2017 r., a położenie stępki - 11 grudnia roku 2017 r.

Jednostka ma 79,95 m długości i 12,00 m szerokości, a masa wodowania kadłuba wyniosła 540 ton.

Oficjalne komunikaty (np. na stronie WWW Szczecińskiego Parku Przemysłowego) bardzo skąpią informacji. Jednak, jak ustalił PortalMorski.pl chodzi niemal na pewno o jednostkę o stoczniowym symbolu budowy 6505 (nr IMO 9823144). 

Projekt koncepcyjny i architektoniczny jachtu został ujawniony już w 2013 roku, pod kryptonimem "project Infinity", w ramach oferty stoczni (wtedy jeszcze nie zamówiony) i jako efekt współpracy z projektantem z Wielkiej Brytanii. Jednak ostatnio ten sam jacht prezentowany jest (np. na stronie niemieckiej stoczni, która zleciła w Szczecinie budowę jego częściowo wyposażonego kadłuba) pod nazwą "project Intensity". 

Początkowo opisywano "project Infinity" jako jacht o 88-metrowej długości z napędem spalinowo-elektrycznym, mogący osiągać prędkość 25 węzłów. Jednak w międzyczasie projekt najprawdopodobniej zmodyfikowano i długość jachtu zmalała do obecnych niespełna 80 metrów.

Projekt architektoniczny jest dziełem renomowanej pracowni Andrew Winch Designs (AWD) z Londynu.

Dość radykalny design trzykondygnacyjnej nadbudówki charakteryzuje się mocnym przeszkleniem.
Według wczesnych opisów (nowsze, zasadniczo różniące się nie są dostępne) jacht miał mieć na pokładzie głównym pokój jadalny na całą szerokość kadłuba, salon i luksusowe kino, a także kabiny dla gości, z których wszystkie zaplanowano z oknami "od podłogi do sufitu".
Pokład górny ma być pokładem "gościnnym" z salonem i 10-metrowym basenem zaplanowanym w części dziobowej.
Pokład nawigacyjny mieścić ma prywatny apartament armatora, zapewniający kompletną prywatność (brak dostępu dla gości) i znakomitą, panoramiczną widoczność. Na apartament składają się m.in. duża sypialnia, dwie łazienki, toaletka / garderoba, salon i biuro oraz prywatna część pokładu otwartego.
Według projektu ujawnionego w 2013 roku - pokład słoneczny oferuje jacuzzi i służy jako punkt widokowy ("Observation Tower").

Jak podały liczne media - prezes Stoczni Szczecińskiej Andrzej Strzeboński powiedział przy okazji piątkowego wydarzenia: "Dzisiejsze wodowanie potwierdza naszą aktywność na rynku klienta". Jednak kontraktu na dostawę częściowo wyposażonego kadłuba nie zawierała Stocznia Szczecińska (taką nazwę niedawno przyjął Szczeciński Park Przemysłowy), a firma G+K SteelCon, zaś Szczeciński Park Przemysłowy (obecnie Stocznia Szczecińska) realizował jedynie usługi na rzecz wspomnianego budowniczego konstrukcji superjachtu (np. wynajem hal, terenów i urządzeń, ewentualne użyczenie czy oddelegowanie pracowników czy usługa logistyki wewnętrznej lub transportu bliskiego polegająca na pracy suwnicy pochylniowej przy wodowaniu i wcześniej przy ustawianiu kolejnych bloków statku na pochylni).

"To pierwsze stalowe megajachty budowane w Polsce" - powiedział o zwodowanym w piątek oraz o wcześniejszym kadłubie zbudowanym na terenie Szczecińskiego Parku Przemysłowego, cytowany m.in. przez PAP, Strzeboński.

Musimy sprostować to twierdzenie, bowiem częściowo wyposażonych kadłubów i częściowo wyposażonych całych (z nadbudówkami) megajachtów, czy też superjachtów (nazwy te mogą być stosowane zamiennie, m.in. według specjalistycznego magazynu "Boat International", który definiuje je jako prywatne jachty o długości ponad 24 m, prowadzone przez profesjonalną załogę) zbudowanych w polskich stoczniach było znacznie więcej.

Według "Boat International" w 2016 roku było na świecie ok. 10 000 jachtów tak zdefiniowanych (jedna piąta z nich, to jachty żaglowe), a każdego roku powstaje około 150 nowych.

W Polsce powstawały już kadłuby jachtów nawet o długości ponad 100 m, w jednym przypadku - niemal 122 m. Ale były to przypadki szczególne. Np. ten największy, 122-metrowy, został zbudowany na bazie kadłuba, porzuconego przez rosyjskiego armatora, niedokończonego w Stoczni Szczecińskiej, statku naukowo-badawczego. Dwa - 107- i 116-metrowy - powstały także w Szczecinie, w stoczni Partner, ale te wyekspediowano z Polski do stoczni Kleven w Norwegii w blokach i sekcjach, nie jako gotowe, zwodowane, częściowo wyposażone kadłuby. Te szczególne przypadki odrzucamy.

Co pozostanie? Z naszych obliczeń wynika, że zostanie przynajmniej 49 (czterdzieści dziewięć) częściowo wyposażonych kadłubów superjachtów (prawie wszystkie z nich o stalowym kadłubie) zbudowanych przez polskie stocznie tylko od roku 1990. Są to jachty o długości od 24 do około 75 m.

Rekordzistą jest tu stocznia Damen Shipyards Gdynia, na której koncie od 1990 roku (wliczamy w to pojedyncze jednostki obecnie w budowie / zamówieniach) znalazło się 37 jachtów. Częściowo wyposażone jednostki z tej stoczni przeznaczone są dla holenderskiej stoczni AMELS z grupy Damen.

PBS  

Fot.: Stocznia Szczecińska (SPP); Rys.: Abeking & Rasmussen

Project Infinity / Intensity - charakterystyka podstawowa:
nr IMO - 9823144
domicyl armatora - Wielka Brytania
bandera - Wyspy Kajmany
stocznia - Abeking & Rasmussen (Abeking & Rasmussen Schiffs- und Yachtwerft SE), Lemwerder, Niemcy (główny kontraktujący, stocznia wyposażająca)
spodziewany rok przekazania do eksploatacji - 2019
stocznia - G+K SteelCon (częściowo wyposażony kadłub)
stoczniowy numer budowy - 6505
przekazanie kadłuba - I połowa 2018 r. (prawdopodobnie luty)
długość całkowita - 79,95 (według informacji udostępnionych przez SPP)
długość między pionami - 76,79 m      
szerokość konstrukcyjna - 12,80 m (wg bazy danych IHS) / 12,00 m (według informacji udostępnionych przez SPP) / 13,00 albo "ponad 12 m" (według różnych lokalnych mediów szczecińskich)
wysokość boczna - 6,450 m (wg bazy danych IHS) / 9 m (według informacji udostępnionych przez SPP)
tonaż pojemnościowy brutto - 2060
nośność - 250 t
napęd główny - spalinowy z przekładnią mechaniczną (wg IHS Sea-Web) / spalinowo-elektryczny (według wczesnych opisów projektu, po jego ujawnieniu)
napęd główny - dwa silniki wysokoprężne, napędzające, poprzez przekładnie redukcyjne, dwie śruby napędowe
łączna moc napędu głównego - MCR 2984 kW (4058 KM)
silniki napędu głównego - 2 × MTU 12V4000M, 4-suwowe, 12-cylindrowe, w układzie V, średnica cylindra × skok tłoka - 165 × 190 mm, MCR 1492 kW (2029 KM) - każdy, przy 1600 obr./min., produkcji MTU Friedrichshafen GmbH
silniki pomocnicze (silniki zespołów prądotwórczych) - 3 × 12V2000M41A, 4-suwowe, 12-cylindrowe, w układzie V, 130 × 150 mm, MCR 575 kW - każdy, produkcji MTU Friedrichshafen GmbH
prądnice zespołów prądotwórczych - 3 × 520 kW
klasyfikacja - Lloyd's Register

Wizja artystyczna - projekt koncepcyjny jachtu Intensity (ex ''project Infinity'')
Wodowanie kadłuba z G+K SteelCon w Stoczni Szczecińskiej
Wodowanie kadłuba z G+K SteelCon w Stoczni Szczecińskiej
Wodowanie kadłuba z G+K SteelCon w Stoczni Szczecińskiej

Przybycie holowanego ze Szczecina kadłuba jednostki 6505 do stoczni w Niemczech:

Wizja artystyczna - projekt koncepcyjny jachtu Intensity (ex ''project Infinity'')Wodowanie kadłuba z G+K SteelCon w Stoczni SzczecińskiejWodowanie kadłuba z G+K SteelCon w Stoczni SzczecińskiejWodowanie kadłuba z G+K SteelCon w Stoczni Szczecińskiej