Przekazany do służby w Marynarce Wojennej RP w grudniu 2017 roku, nowoczesny niszczyciel min ORP Kormoran to jeden z najważniejszych, zakończonych projektów związanych z modernizacją polskiej floty wojennej w ostatnich latach. W ponad miesiąc od podniesienia bandery przyglądamy się zainstalowanemu na okręcie, nowoczesnemu Zintegrowanemu Systemowi Nawigacyjnemu.

Wysoka niezawodność, łatwy i przyjazny panel operatorski odpowiadający standardom NATO oraz otwarta architektura systemu to tylko niektóre zalety, o których wspomina Enamor, firma odpowiedzialna za integrację i dostawę Zintegrowanego Systemu Nawigacyjnego na jednostkę. 

- Naszym głównym zadaniem było zmaksymalizowanie efektywności działania poszczególnych modułów systemu, w taki sposób, by siły przeciwminowe Marynarki Wojennej RP w jak największym stopniu mogły wykorzystać jego potencjał. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że zaproponowany przez nas system jest jednym z 850 systemów zainstalowanych na jednostkach pływających w Marynarkach Wojennych na całym świecie - mówi Maciej Rek, prezes gdyńskiej Spółki. 

Jednym z najważniejszych wymagań, jakie musiał spełnić dostarczony przez Enamor system, były te związane z kompatybilnością elektromagnetyczną. Z uwagi na to, że ORP Kormoran zbudowana jest ze stali amagnetycznej, zaproponowany przez firmę sprzęt musiał odpowiadać warunkom minimalizacji pola magnetycznego okrętu oraz pomyślnie przejść wszystkie testy i badania kwalifikacyjne w tym zakresie. 

Specyfikacja przedstawiona przez Gestora, zobowiązała również firmę do dostarczenia systemu cechującego się możliwością transferu dużej ilości danych nawigacyjnych w stosunkowo krótkim czasie, co ma pozwolić na określenie pozycji jednostki z dokładnością do kilku centymetrów, oraz archiwizację danych związanych z prowadzonymi manewrami. Co niezwykle istotne, Zintegrowany System Nawigacyjny pozwala na pozyskiwanie i dystrybucję obrobionych danych do różnorakich systemów okrętowych, dzięki czemu jednostka może sprawnie i efektywnie realizować powierzone jej zadania. 

Kolejnym mocnym punktem wybranego przez MON systemu jest możliwość inteligentnego zarządzania alarmami, które ma na celu zmniejszenie liczby pojawiających się ostrzeżeń oraz zainstalowanie komputerów, które w każdej chwili mogą przejąć funkcję pozostałych. 

Głównymi elementami, które weszły w skład Zintegrowanego Systemu Nawigacyjnego są:

- Radary nawigacyjne,
- DGPS, 
- Kompas Magnetyczny,
- Żyrokompas, 
- Złożony System Taktyczny,
- Stacja planowania drogi, 
- System Map Elektronicznych,
- Stację pogodową, 
- Odbiornik elektronicznych map pogodowych,
- Autopilot,
- Echosonda dwuczęstotliwościową, 
- Log Elektromagnetyczny, 
- System Dystrybucji Danych (DDU),  
- Rejestrator Danych Nawigacyjnych,
- Alarm Wachtowy Mostka,
- Zintegrowany System Czasu.

Dobór sprzętu oraz jego unifikacja w jak największym stopniu ma na celu wydłużenie czasu eksploatacji poszczególnych komponentów, zagwarantowanie wysokiej niezawodności systemu oraz łatwość realizacji planowanych przeglądów. 

Aby Marynarka Wojenna RP mogła w pełni wykorzystać możliwości Zintegrowanego Systemu Nawigacyjnego, firma Enamor zadbała również o szkolenie jego operatorów. 

- Ponieważ najlepsze efekty dają zajęcia praktyczne, nasze szkolenie w głównej mierze odbyło się na dostarczonym na okręt sprzęcie. Wierzę, że ten intensywny tydzień zajęć praktyczno-teoretycznych pozwoli załodze na pełne wykorzystanie możliwości dostarczonego przez Enamor systemu – mówi Tomasz Czykier, inżynier prowadzący szkolenie.

ORP Kormoran został wybudowany przez gdańską stocznię Remontowa Shipbuilding SA i jest pierwszym z serii trzech nowoczesnych niszczycieli min, który trafił do 13. Dywizjonu Trałowców wchodzącego w skład 8. Flotylli Obrony Wybrzeża. 

Zobacz materiał filmowy: ORP Kormoran wchodzi do służby

rel (Enamor)

Fot.: Piotr B. Stareńczak