W stoczni Crist SA zwodowano i w niedzielę, 21 stycznia 2018 r., wydokowano statek do przewozu ryb o nazwie Aqua Tromøy (o symbolu budowy NB SC 75/1 lub Crist B75).  

O zdobyciu kontraktu na w pełni wyposażony statek typu multipurpose live fish carrier projektu SC 75, stocznia Crist poinformowała w październiku 2016 roku. Wtedy zapowiadano przekazanie statku w ostatnim kwartale roku 2017.

Kontrakt ten oznaczał powrót klienta, który odebrał już wcześniej statek z gdyńskiej stoczni (Artic Fjell - w 2014 roku), a mianowicie norweskiego przedsiębiorstwa armatorskiego Artic Shipping AS (Artic Group).

Kontrakt na drugi taki sam statek (projektu SC 75, o stoczniowym symbolu budowy NB SC 75/2 lub Crist B75/2), Crist zdobył w marcu ubiegłego roku. Druga jednostka otrzyma imię Aqua Kvaløy i ma być przekazana przez stocznię (wedle pierwotnych deklaracji) w połowie roku 2018.

W międzyczasie przeznaczono oba zamówione statki do floty DESS Aquaculture Shipping, który stanie się ich operatorem. DESS, to spółka JV firm Marine Harvest i Deep Sea Supply. Według niektórych źródeł zarządem technicznym i załogowym statku Aqua Tromøy ma się zajmować polska firma Stan Shipping Agency Ltd. z Gdańska.

Aż 3000 m³ pojemności zbiorników na ryby i zaledwie 10-osobowa załoga - nowa jednostka budowana w stoczni Crist ma być jakościowym skokiem dla norweskiego przedsiębiorstwa.

Nowoczesny, wysoko zautomatyzowany i wielozadaniowy statek wyposażony w napęd spalinowo-elektryczny, będzie służyć do transportu ryb z farm morskich do przetwórni na lądzie. Do najbardziej prawdopodobnych miejsc zatrudnienia statków należeć mają Morze Północne oraz obszary północnego Atlantyku i Pacyfiku.

Autorem projektu statku jest Seacon AS, norweskie biuro specjalizujące się w jednostkach przemysłu rybnego. Potwierdzeniem jakości NB SC 75/1 ma być klasyfikacja DNV GL.

Po przeprowadzonym ostatnio wodowaniu, na statku Aqua Tromøy prowadzone są prace wykończeniowe i wyposażeniowe przy nabrzeżu.

PBS, rel (Crist SA)

Photo: Piotr B. Stareńczak

Aqua Tromøy i Aqua Kvaløy - charakterystyka podstawowa:
armator (właściciel) - Artic Group Holding AS, Norwegia
operator - Marine Harvest Norway AS / DESS
stocznia - Crist SA, Gdynia
długość całkowita - 76,90 m; według innych źródeł - 75,70 m
szerokość - 15,00 m
wysokość boczna - 8,00 m
szacowana masa kadłuba - 980 ton
tonaż pojemnościowy brutto - 2500
tonaż pojemnościowy netto - 833
ładownie na ryby - dwie, o łącznej pojemności 3000 m³
napęd - spalinowo-elektryczny
zespoły prądowtwórcze - 4 × Cummins, każdy po 940 kW mocy
awaryjny / portowy zespół prądotwórczy - 1 × 250 kW
pędniki azymutalne napędu głównego - 2 × 1000 kW
siłownia wyposażona w system katalizatorów spalin (SCR-control) klasy IMO Tier III
prędkość w stanie załadowanym / pod balastem - 12,5/14,00 węzłów
dziobowy ster strumieniowy - 1 × 400 kW
całkowita dobowa wydajność wytwornic wody słodkiej (pitnej) - 6000 m³
pompy cyrkulacyjne - 8 × 3000 m³/h
pompy próżniowe - 2 × 6 000 L
system funkcjonalny / ładunkowy:
system załadunku ryb - próżniowy / podciśnieniowy, z separacją wody
system rozładunku ryb - drzwi grodziowe i system nadciśnieniowy, 12 mlc
pozostałe wyposażenie i systemy funkcjonalne: RO with UF pre-treatment - 6000 m³/day; CO2 strippers - 2 × 3000 m³/h; automatyczne filtry ciśnieniowe - 8 × 3 000 m³/h – 150 micron UV4 x 2 500 m³/h @T10=92% Ozon (O3) disinfection system; 2 x O3 generator, each 3.2 kg/h at 10wt% Oxygen (O2) production plant2 x O2 generator, each 67 kg/h at purity 93%
system oczyszczania ryb z pasożytów (de-licing treatment) - woda słodka i H2O2
statek posiada: system obróbki wód balastowych, system mycia zbiorników
klasyfikacja - DNV-GL