Umowa na dostawę dwóch kolejnych niszczycieli min oraz nowego okrętu ratowniczego zostanie podpisana w najbliższą środę - poinformowało w piątek MON. Kontrakt dotyczy dwóch nowoczesnych niszczycieli min wraz z trzema pakietami wsparcia logistycznego oraz jednego okrętu ratowniczego, z opcją zamówienia drugiego. Niszczyciele min zbuduje konsorcjum ze stocznią Remontowa Shipbuilding SA jako liderem.

Pod koniec listopada podniesiono banderę na ORP Kormoran - nowym okręcie do poszukiwania i zwalczania min. Jest on przeznaczony do działań bojowych na Bałtyku, Morzu Północnym i na innych akwenach w ramach wspólnych operacji morskich NATO. Kormoran w połowie listopada, po badaniach kwalifikacyjnych, został przekazany 8. Flotylli Obrony Wybrzeża.

Główne zadania okrętu zbudowanego w ramach projektu "Kormoran II", to poszukiwanie, klasyfikacja oraz identyfikacja min morskich, a także ich niszczenie; przeprowadzanie okrętów i statków przez rejony zagrożenia minowego, obrona przeciwminowa jednostek morskich, rozpoznawanie torów wodnych, zdalne sterowanie samobieżnymi nawodnymi platformami przeciwminowymi (trałami, pojazdami holującymi sonary), poszukiwanie oraz zwalczanie sił i środków dywersji w rejonach portów i kotwicowisk, udział w akcjach ratowniczych. ORP Kormoran może nie tylko likwidować, ale również stawiać miny.

Długość okrętu wynosi 58,5 m, szerokość ponad 10 m, a wyporność 830 t. Załoga liczy 45 osób. Główna broń Kormorana to bezzałogowe aparaty do walki minowej, okręt jest uzbrojony także w armatę 23 mm, trzy wielkokalibrowe karabiny maszynowe 12,7 mm i trzy wyrzutnie rakiet przeciwlotniczych Grom. Jednostka została wyposażona w system zarządzania walką SCOT-M. Okręt, zbudowany ze stali amagnetycznej, zaprojektowano tak, aby odznaczał się niskimi sygnaturami pól fizycznych i wysoką manewrowością.

Zwodowany na początku września 2015 r. w obecności ówczesnej premier Ewy Kopacz to pierwszy z niszczycieli min tej klasy; w chwili zawarcia kontraktu MON planowało zamówienie co najmniej dwóch kolejnych jednostek tego typu, które mają się nazywać Albatros i Mewa i zastąpią trałowce Mewa, Czajka i Flaming, zwodowane w połowie lat 60.

Kontrakt na projekt i budowę trzech jednostek typu "Kormoran II" podpisano we wrześniu 2013 r. pomiędzy Inspektoratem Uzbrojenia MON a konsorcjum, któremu przewodniczy Remontowa Shipbuilding, a należą także OBR Centrum Techniki Morskiej i Stocznia Marynarki Wojennej. Wartość zlecenia na budowę trzech okrętów projektu 258 wyniosła ok. 1,2 mld zł. Jak dowiedział się PortalMorski.pl, nowe niszczyciele min projektu "Kormoran II" ma wybudować konsorcjum ze stocznią Remontowa Shipbuilding z grupy Remontowa Holding jako liderem, a także Centrum Techniki Morskiej z grupy PGZ oraz PGZ Stocznia Wojenna.

We wrześniu br. Inspektorat Uzbrojenia MON rozpoczął negocjacje z PGZ w sprawie budowy okrętu Ratownik, przeznaczonego do wspierania działań na morzu i w rejonach przybrzeżnych, ewakuacji technicznej, oraz wsparcia działań ratowniczych na morzu. Okręt nowego projekt ma zastąpić dwie przestarzałe jednostki ratownicze.

Jakub Borowski brw/ par/ PAP, Grzegorz Landowski

Fot.: Piotr B. Stareńczak