Południowokoreańska stocznia Hyundai Heavy Industries (HHI) ten rok zakończy sukcesem, dostarczając największy na świecie statek napędzany skroplonym gazem ziemnym (LNG). 

Hyundai Mipo Dockyard (HMD), część HHI Group, przekaże w tym miesiącu masowiec o nośności 50 000 t ze zbiornikiem paliwa LNG wytworzonym ze stali wysokomanganowej o dużej odporności. Statek został zamówiony w 2016 roku i jest budowany dla Ilshin Logistics współpracującej z Posco. To największy masowiec z napędem LNG, jaki kiedykolwiek zamówiono. Klasyfikację, certyfikację i zgodność z International Gas Fuel (IGF) Code zapewniają Lloyd’s Register (LR) i Korean Register (KR). Na statku zastosowano zbiornik z nowego typu stali kriogenicznej, opracowanej przez Posco. Zbiornik paliwa LNG został umieszczony na pokładzie głównym części rufowej statku. 

HHI robi postępy w budowie statków zasilanych LNG - niedawno podpisała kontrakt na budowę pierwszego na świecie tankowca typu aframax z napędem LNG. Ponadto stocznia i towarzystwo klasyfikacyjne LR kończy projekt masowców o nośności 180 000 t (cape size). Opracowany projekt czeka jedynie na akceptację. Jak ujawnił Lloyd’s Register, statki wykorzystywane będą na trasie np. Australia-Azja i Brazylia-Azja. Aby wybrać optymalną lokalizację i typ zbiorników LNG w projekcie, stocznia wykonała szereg studiów przypadków dla uzyskania konkurencyjnych modeli kosztów inwestycyjnych i eksploatacyjnych. W rezultacie wybrano zbiorniki paliwa LNG ze stali wysokomanganowej Posco lub 9% stalą niklową. Zostaną umieszczone w rufowej części statku. W  przypadku rejsu długodystansowego można zainstalować większy zbiornik magazynowy LNG na śródokręciu.

- Wierzymy, że nasza praca nad tworzeniem przyjaznych dla środowiska projektów jest bardziej misją niż wyborem, która doprowadzi do czystszego przemysłu transportowego i bardziej ekologicznego świata. Mamy nadzieję, że pierwszym beneficjentem tych starań będzie przemysł okrętowy - skomentował Hyung Kwan Kim, wiceprezes HHI.

AL