W tym tygodniu, prawdopodobnie we wtorek lub środę, do stoczni Remontowej SA wejść ma pierwszy z czterech statków ro-ro klasy "Breeze" armatora Finnlines z grupy Grimaldi, które mają być na jego zlecenie powiększone (przedłużone) w Gdańsku. Realizacja całego programu, czyli przebudowy wszystkich czterech promów, ma zakończyć się w maju 2018 roku. Statki zostaną wydłużone o około 30 metrów każdy.

Będą to Finnsky, Finnsun, Finntide i Finnwave, zbudowane w roku 2012, o ładowności, wyrażonej w długości pasa ładunkowego ro-ro, po 3291 m. Zostanie ona zwiększona, w wyniku przedłużenia w Remontowej SA, o około 30 %.

Teraz do Remontowej SA przybędzie pierwszy ze statków, które mają być przedłużone - Finntide, ale intensywne przygotowania, w tym prefabrykacja i montaż wstawek trwa już od kilku miesięcy.

Projekt realizowany jest w ekspresowym tempie. Kontrakt na przedłużenie czterech promów podpisano 31 marca, a już 19 maja odbyło się w Remontowej SA uroczyste pierwsze palenie blach. Natomiast 29 czerwca br. w Remontowej SA, na pokładzie półzanurzalnej barki Rem Lift 24000 ustawiono pierwszą stalową sekcję pod budowę wstawki przeznaczonej dla pierwszego statku ro-ro armtora Finnlines. Była to ważąca 55 ton konstrukcja denna pod wstawkę na statek Finntide. W kolejnych dniach ustawiano kolejne sekcje i tak powstała cała wielka wstawka na prom Finntide, składająca się z 26 "klocków lego".

Na początku września trwała budowa trzech wstawek. Palenie blach na czwartą zaplanowano na wrzesień. Każda z nich waży ok. 1500 ton, przy wymiarach 29,5 metra długości, 26,5 metra szerokości i 23,5 metra wysokości.

Stocznia Remontowa SA z Gdańska współpracuje z armatorem Finnlines przy przebudowach należących do niego promów już od 11 lat. W latach 2006-2007 stocznia przebudowała jednostki ro-ro FinnpartnerFinntrader, a potem także Finnclipper, które dzięki temu zyskały znacznie większe przestrzenie ładunkowe i pasażerskie, w tym nowe pokłady.

Finnlines został założony 70 lat temu - w 1947 roku. To jeden z największych operatorów promowych w całej Europie (swoje siedziby posiada w krajach Europy Wschodniej, jak i Zachodniej), oferuje przewozy frachtowe w Europie Północnej oraz pasażerskie na Morzu Bałtyckim. Od 2006 roku największym udziałowcem Finnlines jest Grimaldi Group (50.7% udziałów). Do fińskiego operatora należą również Polfin Line, Trans-Russia Express oraz operator portu Finnsteve.

PBS