Gdy w mediach pojawiły się informacje o trudnościach finansowych grupy Vistal z Gdyni, należące do niej firmy przygotowywały właśnie wysyłkę kolejnych wielkogabarytowych konstrukcji stalowych. Tym razem były to "nogi" (podpory) wielkiej stoczniowej suwnicy bramowej dla odbiorcy z Finlandii, które opuściły Gdynię w ostatnią sobotę.

W kwietniu ubiegłego roku ujawniono, że fińska firma Konecranes dostaczyć ma nową suwnicę bramową typu Goliath o unosie do 1200 ton, przeznaczoną dla stoczni Meyer Turku Oy.

Projekt, precyzyjne elementy napędu, instalacje elektryczne i automatyka oraz część konstrukcji zapewnia Konecranes, a stocznia Meyer Turku miała zbudować główną belkę suwnicy (dźwigar) we własnym ośrodku budowy kadłubów. Można zatem wnioskować, że nogi suwnicy przekazane zostały przez Vistal zleceniodawcy Konecranes.

Dwie ramowe podpory zostały przesunięte z nabrzeża Węgierskiego (przy którym pracuje Vistal Stocznia Remontowa) na barko-ponton heavy-lift o imieniu Harry (GT 4886, nośność 11 260 ton).

Zestaw barko-pontonu z holownikiem Kraft (35,48 m długości całkowitej, 3520 KM mocy napędu głównego, 51 ton uciągu na palu) wyruszył z Gdyni w ostatnią sobotę - 16 września. Spodziewany jest wstępnie w Turku, w południowo-zachodniej Finlandii, 20 września rano.

Nowa suwnica ma być wprowadzona do eksploatacji w maju 2018 roku. Zamówienie dla Konecranes, o łącznej wartości ponad 35 mln euro, obejmuje także modernizację istniejącej, 40-letniej suwnicy stoczni w Turku (dostarczonej przez Kone), charakteryzującej się unosem 600 ton, a także części zamienne i serwis.

Nowa suwnica przyczyni się do zwiększenia zdolności produkcyjnych stoczni głównie przez możliwość przenoszenia do doku większych bloków o wyższym stopniu wyposażenia.
Nowa dźwignica stoczni w Turku wyposażona będzie w system zdalnego monitorowania Konecranes Truconnect® pozwalający Konecranes oferować fachowe wsparcie dla użytkownika i zredukować nieplanowane przestoje, nawet w trudnych warunkach pracy.

Meyer Turku Oy zatrudnia ok. 1500 osób i specjalizuje się w budowie wycieczkowców, promów i statków specjalnego przeznaczenia. Wraz z siostrzanymi stoczniami niemieckimi Meyer Werft w Papenburgu i Neptun Werft w Rostoku, Meyer Turku, o tradycjach sięgających roku 1783, należy do wiodących w świecie budowniczych wycieczkowców.

Konecranes, jeden z czołowych w świecie producentów dźwignic róznego rodzaju, zatrudnia ok. 11 900 pracowników w 600 oddziałach w 48 krajach. Notowana na giełdzie Nasdaq Helsinki firma, osiągnęła w 2015 roku przychody na poziomie 2,126 miliarda euro.

PBS, rel (Konecranes)

Fot.: Piotr B. Stareńczak; Wizualizacja stoczni z nową suwnicą - Fot.: Meyer Turku / Konecranes

Tak mają wyglądać suwnice bramowe stoczni Meyer Turku: zmodernizowana i nowa (z podporami z Vistalu)
Zbudowane przez Vistal podpory suwnicy bramowej dla stoczni Meyer Turku wyholowywane z portu Gdynia
Zbudowane przez Vistal podpory suwnicy bramowej dla stoczni Meyer Turku wyholowywane z portu Gdynia
Zbudowane przez Vistal podpory suwnicy bramowej dla stoczni Meyer Turku wyholowywane z portu Gdynia
Tak mają wyglądać suwnice bramowe stoczni Meyer Turku: zmodernizowana i nowa (z podporami z Vistalu)Tak mają wyglądać suwnice bramowe stoczni Meyer Turku: zmodernizowana i nowa (z podporami z Vistalu)Zbudowane przez Vistal podpory suwnicy bramowej dla stoczni Meyer Turku wyholowywane z portu Gdynia Zbudowane przez Vistal podpory suwnicy bramowej dla stoczni Meyer Turku wyholowywane z portu GdyniaZbudowane przez Vistal podpory suwnicy bramowej dla stoczni Meyer Turku wyholowywane z portu Gdynia