Francja chce znacjonalizować największą swoją stocznię, zlokalizowaną w Saint-Nazaire STX France. Nie godzi się na przejęcie jej przez włoskiego inwestora - poinformowało francuskie ministerstwo gospodarki. 

Całkowite znacjonalizowanie stoczni, które potwierdzono w czwartek po południu, będzie stanowić pierwszą znaczącą interwencję polityczną prezydenta Emmanuela Macrona w sprawach gospodarki. 

Minister gospodarki i finansów w rządzie Macrona, Bruno Le Maire powiedział, że rząd skorzystał z ustawowego prawa pierwokupu nieruchomości, aby nie pozwolić na sprzedaż STX France. Dodał też, że jest to tymczasowy ruch ze strony rządu, aby pozwolić sobie na lepszą umowę i porozumienie, i/lub znalezienie innego inwestora. 

Po upadku południowokoreańskiego giganta STX - firmy matki STX France - włoska stocznia Fincantieri zgłosiła się z ofertą kupna 66,66 proc. kapitału STX France za kwotę 79,5 mln euro. Taka umowa była kontrowersyjna, ponieważ pozwoliłaby włoskiej firmie w pełni kontrolować francuską stocznię, a tym samym tysiącem miejsc pracy. 

Le Maire wycofał tę umowę i zamiast tego zaproponował podział 50-50 kapitału stoczni w Saint-Nazaire. Oferta wygasła w czwartek. 

Stocznia zlokalizowana u ujścia rzeki Loary, niedaleko Nantes na wybrzeżu Atlantyku, jest wystarczająca, aby móc zbudować statki i okręty wojenne. To w niej zbudowano m.in. jeden z największych statków wycieczkowych na świecie - Harmony of the Seas należący do linii oceanicznych Royal Caribbean Cruises Ltd (RCCL). 

Stocznia STX France, która ma być teraz całkowicie znacjonalizowana (a która już wcześniej w 1/3 należała do państwa) podpisała w tym roku (co najmniej dwa) znaczące kontrakty z firmami z Polski na wyposażenie wycieczkowców i na duże części kadłubów takich statków.

Czytaj także:

Firma grupy Havyard w Polsce z dużym kontraktem od STX France

Crist buduje bloki na wycieczkowce typu ''Meraviglia'' i ''Meraviglia+''

To tylko dwa świeższe z wielu (odnotowywanych już od dawna) przykładów udziału Polaków w produkcji STX France (dawniej Chantiers de l'Atlatique) z St. Nazaire.

W stoczni zatrudnionych jest sporo polskich stoczniowców, głównie spawaczy, monterów kadłubowych i monterów-instalatorów, ale także nieco inżynierów różnych specjalności. Swojego czasu oferty pracy bezpośrednio ze stoczni STX France dostępne były w polskich urzędach pracy.

W przeszłości w Polsce powstawało niemało sekcji i bloków kadłubów statków dla tej stoczni. W Gdańsku zbudowano np. gruszkę dziobową dla znanego liniowca pasażerskiego Queen Mary 2.

Warto pamiętać, że grupa Fincantieri, która miała przejąc udziały koreańskiego STX we francuskiej stoczni, to też firma państwowa.

AL, PBS