W środę, 13 lipca br. przed południem, niszczyciel min, który po wejściu do służby nosić będzie imię ORP Kormoran, wypłynął ze stoczni Remontowa Shipbuilding i z portu Gdańsk na pierwsze z serii prób morskich.

Przypomnijmy, że kontrakt na projekt i budowę trzech jednostek typu "Kormoran II" podpisano we wrześniu 2013 r. pomiędzy Inspektoratem Uzbrojenia, a Konsorcjum, któremu przewodniczy Remontowa Shipbuilding SA należąca do Remontowa Holding. W skład konsorcjum wchodzą także Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej i Stocznia Marynarki Wojennej SA. Kontrakt obejmuje budowę prototypu, z terminem przekazania w IV kwartale 2016 roku oraz dwóch jednostek seryjnych.

Kilka tygodni po podpisaniu umowy w basenie Centrum Techniki Okrętowej rozpoczęły się próby modelowe jednostki zaprojektowanej przez wchodzące w skład Remontowa Holding biuro projektowe Remontowa Marine Design & Consulting. W kwietniu 2014 roku odbyła się uroczystość palenia pierwszych blach symbolicznie rozpoczynająca budowę, a 23 września 2014 r.  miało miejsce uroczyste położenie stępki.

W pierwszym etapie całość prac była prowadzona w specjalnie przygotowanej hali produkcyjnej, w której musiały panować określone warunki atmosferyczne. Z uwagi na materiał, czyli stal amagnetyczną, temperatura w hali nie mogła spaść poniżej 5 st. C, stanowiącej niezbędne minimum do prowadzenia przy tym materiale prac spawalniczych. W hali musiały panować też wręcz sterylne warunki.

W piątek, 4 września 2015 r. w stoczni Remontowa Shipbuilding SA należącej do Grupy Kapitałowej Remontowa Holding SA, odbyła się uroczystość wodowania oraz chrztu. Matką Chrzestną okrętu ORP Kormoran została Maria Karweta, żona admirała Andrzeja Karwety, byłego dowódcy Marynarki Wojennej RP.

- Dzięki kilku wielkim inwestycjom przeprowadzonym w ostatnich latach w stoczni i wdrożeniu unikalnych technologii, możemy budować nowoczesne okręty, takie jak ten dzisiaj wodowany, ale również okręty innego typu, które w najbliższej przyszłości mają trafić na wyposażenie polskiej marynarki - mówił wtedy prezes Remontowa Shipbuilding, Andrzej Wojtkiewicz.  - To dla nas powód do dumy, że bierzemy udział w wielkim programie modernizacji Marynarki Wojennej RP. Jestem przekonany, że realizując w terminie i zgodnie z najwyższymi standardami obecny projekt udowodniliśmy, że jesteśmy solidnym i profesjonalnym partnerem i wierzę, że dzięki temu otrzymamy kolejne zamówienie na budowę okrętów dla Marynarki Wojennej RP. 

Stocznia Remontowa Shipbuilding nie ujawnia szczegółów projektu "Kormoran II" w trakcie jego realizacji. Jednak, jak relacjonowały jeszcze w połowie grudnia ubiegłego roku niektóre media - przede wszystkim - związane z sektorem obronnym, budowa niszczyciela min przebiegała bez opóźnień i zgodnie z planem. Trwało wtedy także wyposażanie okrętu i kompletowanie jego załogi, a także (już od II połowy września ub. r. ) instalacja uzbrojenia.

Na początku kwietnia br. media informowały, że niszczyciel min ORP Kormoran po pomyślnym przejściu testów łodzi dla nurków wkroczył w końcową fazę budowy. Jednostkę poddawano od kwietnia próbom na uwięzi, będącym próbą generalną przed wyjściem okrętu w próby morskie. Próby na uwięzi, jak i niektóre inne etapy budowy okrętu, przeprowadzane były w obecności specjalistów z Regionalnego Przedstawicielstwa Wojskowego oraz Stoczniowego Nadzoru Jakości. Składa się na nie sto kilkadziesiąt testów, polegających na dokładnym sprawdzeniu wszystkich okrętowych mechanizmów i systemów. Większość z nich trwa po kilka dni co czyni cały proces stosunkowo długim i złożonym, przy czym sprawę dodatkowo komplikuje fakt, iż próby przeprowadzane są na jednostce prototypowej.

Realizowane kolejne etapy budowy potwierdzają sprawną i terminową pracę stoczni.

TBN ORP Kormoran - wyjście w próby morskie 13 lipca 2016 r.

Niszczyciele min typu "Kormoran II" przeznaczone są do poszukiwania i zwalczania min morskich na wodach polskiej strefy ekonomicznej oraz w grupach taktycznych na Morzu Bałtyckim i Północnym.

Do głównych zadań okrętu należeć będzie:

ORP Kormoran będzie wyposażony m.in. w bezzałogowe pojazdy podwodne Double Eagle szwedzkiego koncernu Saab. Służą one do wykrywania i zwalczania min morskich. Mogą prowadzić działania autonomiczne, zasilane z akumulatorów, jak i w trybie zdalnego sterowania.

Za system dowodzenia i kierowania uzbrojeniem oraz jego integrację z platformą nawodną odpowiada Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej (OBR CTM) SA w Gdyni. ORP Kormoran będzie wyposażony w nowoczesny system zarządzania walką SCOT-M (Ship Combat Tactical System). Został on zaprezentowany w siedzibie OBR CTM SA w Gdyni 9 kwietnia 2015 podczas otwarcia "Laboratorium Integracji Systemów Okrętowych", dedykowanych dla okrętów przeciwminowych. 

SCOT-M - to najnowszy obecnie system dowodzenia na polskich okrętach. Umożliwia integrację wszystkich podsystemów okrętowych, wymianę informacji z zewnętrznymi systemami dowodzenia i kierowania, tworzenie rozpoznanego obrazu sytuacji taktycznej, przetwarzanie otrzymanej informacji i rekomendację różnych wariantów realizacji zadań, symulację działań oraz ich rejestrację.

SCOT-M integruje m.in.: „

Ponadto SCOT-M ma być przygotowany do integracji w przyszłości z różnego rodzaju bezzałogowymi systemami nawodnymi w tym z bezzałogowym systemem trałowym.

Kadłub okrętu zbudowany jest ze specjalnej stali amagnetycznej. Oprócz wysokiej trwałości zapewnia ona zmniejszenie wykrywalności pól fizycznych okrętu. Okręt charakteryzować się będzie wysokimi parametrami manewrowymi dzięki pędnikom cykloidalnym napędzanych silnikami spalinowymi.

Zarówno zastosowanie unikatowej technologii, jak również 70 lat doświadczeń oraz ponad czterysta zbudowanych w Remontowej Shipbuilding SA okrętów wojennych różnego typu poświadczają gotowość Stoczni do udziału w realizacji programu modernizacji Marynarki Wojennej RP.

Po przekazaniu do służby, Kormoran II wejdzie w skład 13. Dywizjonu Trałowców im. admirała floty Andrzeja Karwety.

Okręty typu "Kormoran II" (projekt 258) - charakterystyka podstawowa:

długość całkowita:   58,50 m
długość między pionami:   55,58 m
szerokość maksymalna:   10,30 m
szerokość na wodnicy pływania:   9,75 m
wysokość do pokładu dziobówki:   6,4 m
wysokość do pokładu głównego na rufie:   4,7 m
wyporność standardowa:   830 t
zanurzenie konstrukcyjne:   2,7 m
załoga:   45 osób
dodatkowe miejsca:   7 osób
prędkość maksymalna:   15 węzłów
zasięg:   > 2500 Mm
napęd:
silniki wysokoprężne:   2 × MTU 8V369TE74L o mocy po 1000 kW (1360 KM)
pędniki cykloidalne:   2 × Voith-Schneider
zespoły prądotwórcze:   3 × MTU 6R1600M20S o mocy elektrycznej po 380 kVA
strumieniowy ster dziobowy:   100 kW
przewidywane wyposażenie przeciwminowe:
sonar podkilowy, sonar samobieżny o zmiennej głębokości zanurzenia, zdalnie sterowane pojazdy podwodne wielokrotnego i jednorazowego użytku, bezzałogowy pojazd podwodny, m.in. system Saab Double Eagle Mark III, pojazd bezzałogowy Kongsberg Hugin i polskie pojazdy bezzałogowe "Morświn", służące do identyfikacji obiektów minopodobnych i niszczenia min morskich za pomocą zdalnie odpalanych ładunków wybuchowych, a także jednorazowego użytku "Głuptaki"
uzbrojenie:
armata kal. 23 mm:   1 × Wróbel II ZU-23-2MR + wyrzutnie pocisków plot Grom
(docelowo - armata p-lot. kal. 35 mm:   1 × KDA 35 mm opracowana w Polsce  +  wyrzutnie pocisków plot Grom)
wielkokalibrowe karabiny maszynowe 12,7 mm:   2 × WKM-Bm na podstawach słupkowych

PBSIG, GL PortalMorski.plrel (Remontowa Shipbuilding; CTM)

Fot.: Piotr B. Stareńczak

Wodowanie i chrzest ORP Kormoran: