Biuro konstrukcyjne Deltamarin z siedzibą w Finlandii podpisało kontrakt na projekt pierwszych na świecie masowców typu handysize (nośność 10 - 30 tys. ton), które utorują drogę do jeszcze bardziej ekologicznego transportu towarów drogą morską. Dwie jednostki projektu B.Delta26LNG zostaną zbudowane dla fińskiego armatora ESL Shipping Ltd przez Qingshan Shipyard z grupy Sinotrans & CSC SBICO.

Umowa obejmuje szczegółowy projekt, obsługę zamówienia i wsparcie podczas realizacji.

- Przed podpisaniem umowy eksperci pracowali razem przez dwa lata nad koncepcją projektu, który będzie znaczącym krokiem ku nowej erze ekologicznego transportu - powiedział dyrektor zarządzający ESL Shipping, Mikki Koskinen.

Po realizacji zamówienia, statki te będą pierwszymi napędzanymi jednostkami typu handysize wyposażonymi w napędy dual fuel, co oznacza, że będą mogły funkcjonować, wykorzystując konwencjonalne paliwo, ale także ekologiczne i ekonomiczne LNG, a jego bunkrowanie odbywać się będzie w różnych terminalach LNG w całym regionie Morza Bałtyckiego.

Napęd LNG, a także zoptymalizowana forma kadłuba opracowana przez Deltamarin uczynią statki jeszcze bardziej przyjazne środowisku. Emisja szkodliwych związków zostanie zmniejszona o ponad 50% w porównaniu do statków obecnie funkcjonujących.

Jednostki będą posiadały zbiorniki o około 400 m sześć. pojemności.

- Właściciel ściśle uczestniczył w procesie projektowania, aby w pełni dostosować statki do swoich wymagań handlowych - przyznał dyrektor handlowy Deltamarin.

Projekt B.Delta26LNG wykazuje również bardzo skuteczne działanie w warunkach o wysokim zalodzeniu - klasa lodowa 1A (na zalodzonych wodach statki mogą operować podobnie jak lodołamacz). . Obszerne badania modelowe przeprowadzano, np. w renomowanych instytucjach badawczych, jak SSPA w Szwecji czy Aker Arctic Technology w Finlandii. Statek będzie klasyfikowany zgodnie z nowymi zasadami Det Norske Veritas.

B.Delta26LNG jest dowodem sukcesu Deltamarin w budowie statków serii B.Delta, sprawdzonych, bardzo energooszczędnych jednostek. Obecny Portfel zamówień dla B.Delta obejmuje ponad 120 statków, głównie z rodzajów B.Delta37 i B.Delta43.

B.Delta26LNG o maksymalnym zanurzeniu 10 m będzie miał długość całkowitą od 160 m, szerokość 26 m i maksymalnie 25 600 ton nośności.

Całkowita wartość umowy z Deltamarin wynosi około 2 mln euro. Prace będą prowadzone w urzędach Deltamarin w Finlandii przez szacowany okres 12 miesięcy. Statki planowo mają wejść na rynek na początku 2018 roku.

AL, rel (Deltamarin)