Także polskim portom zdarza się obsługiwać statki w ich dziewiczych podróżach i z pierwszymi ładunkami. Do kolejnego tego rodzaju wydarzenia dojdzie wkrótce w Świnoujściu. Do około połowy kwietnia (najprawdopodobniej 13 lub 14 bm.) powinien dotrzeć do Świnoujścia masowiec Nordic Olympic. Zacumuje najprawdopodobniej przy nabrzeżu Górników, by wyładować węgiel z Kanady. Jest to ładunek tranzytowy - jak się dowiedzieliśmy u spedytora Rentrans Cargo - trafić ma na Słowację.

Nordic Olympic i Nordic Odin, to dwa z najnowszych statków armatora Nordic Bulk Carriers A/S, spółki zależnej amerykańskiej Pangaea Logistics Solutions - firmy notowanej na rynku NASDAQ (jako PANL). Są to jednostki nr 2. i 3. z serii czterech panamax'ów z najwyższą klasą lodową możliwą do uzyskania przez statki towarowe (nie lodołamacze) zamówione przez duńskiego armatora w japońskiej stoczni Oshima Shipbuilding. Zarząd techniczny nad tymi statkami sprawuje Unicom Management Services Ltd. z Cypru.

Oba masowce miały wspólną uroczystość chrztu 6 lutego br. Nordic Olympic został przekazany właścicielowi tego samego dnia i rozpoczął dziewiczą podróż dzień później. Płynąc z Japonii zawinął najpierw do Pusan w Korei Południowej, by zatankować paliwo i uzupełnić pozostałe zapasy. Następnie przepłynął Pacyfik i odwiedził kanadyjski port Vancouver, gdzie załadował węgiel. Następnie, przez Kanał Panamski skierował się do Europy. W Świnoujściu wyładuje ok. 60 000 ton węgla.

Nordic Odin, przekazany armatorowi 13 lutego br., pozostał na razie w rejonie Pacyfiku odwiedzając, jako pierwsze, porty w Korei, Rosji i Japonii.

Czytaj także: Więcej "wiatraków" w Świnoujściu - niektóre płynęły arktyczną trasą

Armator ma zamiar utrzymać je w eksploatacji na szlakach między północną Kanadą i północną Europą, z możliwymi relacjami przewozowymi także z północno-rosyjskich portów Murmańsk, Archangielsk i Wanino do Chin i Japonii, także przez Północną Drogę Morską. Jak poinformowała w oficjalnym komunikacie Pangaea - Nordic Olympic (przewożący właśnie węgiel z Kolumbii Brytyjskiej do Polski) jest obecnie w 60-dniowym czarterze relokacyjnym (repositioning charter).

Duński armator Nordic Bulk Carriers A/S specjalizuje się w eksploatacji masowców przystosowanych do żeglugi w lodach. Jest jednym z najaktywniejszych pionierów komercyjnego, żeglugowego wykorzystania Północnej Drogi Morskiej - wzdłuż północnych wybrzeży Rosji (Northern Sea Route - NSR).

Nordic Bulk Carriers szczyci się także otwarciem Przejścia Północno-Zachodniego - na północy Kanady (North-West Pasage - NWP) dla żeglugi komercyjnej. W 2013 roku masowiec Nordic Orion, ponoć jako pierwszy statek handlowy w historii, okrążył oboma północnymi przejściami (NSR i NWP) Biegun Północny, przewożąc, w podróży  trwającej 107 dni, ładunki najpierw z Murmańska do północnych Chin, a następnie z rejonu Vancouver do Finlandii. Po tym niełatwym, historycznym, rejsie trafił na remont do gdańskiej stoczni Remontowa SA.

Do cech związanych z przystosowaniem takich statków, jak Nordic Olympic, do żeglugi w rejonach arktycznych, obok wzmocnionego kadłuba, należy "winteryzacja" m.in. w postaci zabudowanych skrzydeł pomostu nawigacyjnego. 

Opiekę agencyjną nad masowcem Nordic Olympic podczas jego wizyty w Świnoujściu sprawuje B+K Agency Ltd., a agentem ładunkowym (spedytorem) jest Rentrans Cargo Sp. z o.o.

Wizyta Nordic Olimpic w Świnoujściu zwraca uwagę nie tylko przez fakt, że jest to dziewicza podróż statku - z jego pierwszym ładunkiem. Niezależnie od tego, trudno bowiem nie zauważyć samego statku, budzącego respekt swoim groźnym wyglądem. Na dziobie statku wymalowano lekko rozwartą paszczę straszącą rekinimi zębami. ;-)

SeaMedia, rel (Pangaea, Unicom, Nordic Bulk Carriers)

Fot.: Nordic Bulk Carriers

Nordic Olympic - charakterystyka podstawowa
nr IMO   9727118
stocznia   Oshima Shipbuilding Co., Ltd., Japonia
położenie stępki   30.10.2014
wodowanie   09.01.2015
przekazanie do eksploatacji   06.02.2015
armator (właściciel)   Bulk Nordic Olympic Ltd., Dania
zarząd techniczny   Unicom Management Services (Cyprus) Ltd., Cypr
długość całkowita   225,00 m                              
długość między pionami   220,00 m
szerokość całkowita   32,326 m
szerokość konstrukcyjna   32,26 m
wysokość boczna   19,79 m
zanurzenie   14,43 m                             
nośność   76 180 t
tonaż pojemnościowy brutto (GT)   41 071
tonaż pojemnościowy  netto (NT)   25 617
pojemność zbiorników balastowych   34 023 m³
śruba napędowa   o skoku stałym, Nakashima
silnik napędu głównego   MAN B&W 6S60ME-C8.2, Kawasaki Heavy Industry Ltd. Kobe Works
zespoły prądotwórcze   3 × 6DE-18, Daihatsu Diesel Mfg. Co. Ltd Moriyama Division
awaryjny zespół prądotwórczy   TCD914L06M, Mitsui Zosen Machinery & Service, Inc.
maszyna sterowa   DFT-125
notacja klasy   DNV 1A1 ICE-1A Bulk Carrier ESP CSR BC-A DG-B E0 CLEAN Recyclable BWM-T GRAB [20 t] COAT-PSPC (B) BIS HOLDS (2,4,6) MAY BE EMPTY TMON