Jak już wcześniej informowaliśmy - w tym miesiącu pracę na linii Świnoujście - Trelleborg rozpoczyna statek nowego na tym szlaku operatora - niemieckiego TT-Line. Jest to prom typu ro-pax Nils Dacke. Zgodnie z zapowiedzią armatora statek pojawił się w Świnoujściu we wtorek rano.

Pierwsze zawinięcie promu Nils Dacke do Świnoujścia planowane było wstępnie na godz. 9:00, 7 stycznia 2014 roku. Prom wyszedł z Travemunde ok. pónocy i po podróży z niemal maksymalną prędkością 19-20 węzłów zacumował przy stanowisku nr 5 Terminalu Promowego w Świnoujściu ok. godz. 9:45. Wyjście statku z ładunkiem i pasażerami do Trelleborga planowane było - zgodnie z rozkłademna - na ten sam dzień, na godz. 14:30, jednak statek opuścił Terminal Promowy Świnoujście dopiero wieczorem - po 20:00. W pierwszy rejs do Trelleborga zabrał ponoć ok. 50 samochodów ciężarowych, 20 samochodów osobowych oraz 70 pasażerów (po weryfikacji tych - wcześniej podawanych - informacji okazało się, że ostatecznie prom zabrał w pierwszy rejs z Polski do Szwecji 33 ciężarówki, 22 samochody osobowe i 81 pasażerów (łącznie z kierowcami lor).

Otwarcie połączenia TT-Line łączące Świnoujście i Trelleborg następuje z opóźnieniem w stosunku do pierwotnych planów niemieckiego operatora. Gdy w lutym lub marcu minionego roku ZMPSiŚ informował o umowie o współpracy z niemieckim armatorem, dotyczącej korzystania z nabrzeży i biur w świnoujskim terminalu (własność ZMPSiŚ) - mówiło się o zamiarach utworzenia serwisu Świnoujście - Trelleborg już od minionego sezonu letniego (a wcześniej według jednej z niemieckich gazet - nawet od marca-kwietnia). Niemiecki armator rozważał też ponoć wyczarterowanie promu Wawel od PŻB.

Również okresowi inauguracji nowego połączenia towarzyszyła "choroba wieku dziecięcego" - problemy techniczne i organizacyjne, które sprawiły, że pierwsze odejście ze Świnoujścia zostało mocno opóźnione, a pierwsze z Trelleborga i drugie ze Świnoujścia - anulowane (więcej: Trudne początki nowej linii TT-Line).

Nils Dacke to już dziesiąty prom obsługiwany przez świnoujski terminal promowy, po siedmiu w barwach Unity Line i dwoma, których operatorem jest Polferries (PŻB).

Czytaj także:  TT-Line na linii ze Świnoujścia od stycznia 2014 r.

Z naszych informacji wynika, że na statku zatrudniony jest polski kapitan i większość załogi z Polski. Również drugi kapitan, podobno na razie bez uprawnień do zwolnienia z pilota (ale to tylko kwestia czasu) jest rónież Polakiem. Statek zarejestrowano w Szczecinie pod polską banderą, jednak niemiecki armator statku nie przygotował się na pierwsze zawinięcie statku do polskiego portu pod naszą banderą. Statek niósł dzisiaj bowiem, przy wejściu do Świnoujścia, flagę RP, a nie banderę.

Statek Nils Dacke pływał dotychczas pod banderami Wysp Bahama i - ostatnio - Szwecji. Zatrudniony był głównie na szlaku Travemunde - Trelleborg, ale przez pewien czas pływał także na linii Travemunde - Helsingborg (w weekendy).

W marcu 2005 roku na promie wystąpił blackout podczas manewrów przy wejściu do portu Trelleborg. Przy awaryjnym hamowaniu statek utracił kotwicę z łańcuchem. W październiku 2007 roku, gdy Nils Dacke stał przy nabrzeżu w Trelleborgu, o jego burtę otarł się polski prom Galileusz.

Na początku roku 2006 na promie Nils Dacke przeprowadzono modyfikację i modernizację siłowni.

Nils Dacke to postać historyczna. Był przywódcą chłopskiego powstania w regionie Smaland w południowej Szwecji w połowie XVI wieku, nazywanego Dackefejden ("wojna Dacke") przeciwko szwedzkiemu królowi Gustawowi I Wazie. Była to największa wojna domowa w historii Szwecji, która niemal doprowadziła do obalenia króla.

Media4Sea

Fot.: Adam Woźniczka, Piotr B. Stareńczak

 

Nils Dacke - charakterystyka podstawowa
nr IMO   9087477
sygnał wywoławczy   SFVP
państwo bandery   Szwecja / Polska
port macierzysty   Trelleborg / Szczecin
armator (właściciel)   Partenreederei MS "NILS DACKE"
armator zarządzający i operator   TT-Line GmbH & Co. KG
stocznia   FinnYards Ltd. - Rauma, Finlandia
stoczniowy nr budowy   411
położenie stępki   13.07.1994
wodowanie   19.05.1995
przekazanie do eksploatacji   listopad 1995
długość całkowita   179,71 m
długość rejestrowa   167,11 m
szerokość   27,20 m
wysokość boczna   8,70 m
zanurzenie   6,00 m
tonaż pojemnościowy brutto   26 790
tonaż pojemnościowy netto   11 589
nośność   6538 t
pojemność zbiorników balastowych   2480 m3
długość pasa ładunkowego ro-ro   2419 m
ładowność   152 naczepy
liczba miejsc pasażerskich   300
liczba kabin   163
liczba łóżek   323
ogólnodostępne pomieszczenia i usługi dla pasażerów: sklep, kafeteria, sauna, fitness room, jacuzzi, mini-kasyno, 
liczba grodzi wodoszczelnych   14
liczba pokładów ciągłych   1
dno podwójne - od dziobowej do rufowej grodzi zderzeniowej
układ wiązań - mieszany (częściowo wzdłużny)
stabilizatory płetwowe
stery strumieniowe dziobowe   2 x 1200 kW (Lips, ze śrubami o stałym skoku)
cztery rampy wewnętrzne - po 240,00 t DOR
jedna rampa 80 t DOR
1 winda gospodarcza
3 windy pasażerskie
napęd główny   spalinowo-elektryczny
łączna moc zainstalowana   13 000 kW
silniki elektryczne napędu głównego   2 x LDW Abwicklungs GmbH SL 7794/20 DEA po 6500 kW każdy (135 obr./min)
elektrownia okrętowa:
- 4 (główne) zespoły prądotwórcze 6600 V / 22 800 kVA
- 1 (awaryjny) zespół elektryczny 400 V / 600 kVA
prędkość eksploatacyjna   19,50 węzła
klasyfikacja   Germanischer Lloyd
notacja klasy   GL 100 A5 E2 Ro-Ro Ship, Ferry, Passenger Ship, IW ERS SOLAS-II-2,Reg.19, MC E2 AUT RP50% (E2 - Ice strengthening, IW - Equipped for in-water surveys, ERS - Emergency response service, SOLAS-II-2,Reg.19 - Dangerous Goods, AUT - Unattended machinery spaces, RP50% - Redundant propulsion and steering)
na wyposażeniu 3 kotwice (w tym jedna zapasowa) - każda po 6900 kg
długość łańcucha kotwicznego 605,00 m