Dzisiaj, 22 stycznia 2013 r., wczesnym popołudniem, z gdyńskiego portu wyholowano częściowo wyposażony kadłub statku sejsmicznego zbudowany przez stocznię Crist SA dla norweskiej grupy Kleven Maritime.

Przekazana przez stocznię Crist SA częściowo wyposażona jednostka o numerze budowy 355, Sanco Swift, reprezentuje typ ST 324 CD projektu Skipsteknisk AS z Ålesund. Została zamówiona przez armatora Sanco Shipping AS z Norwegii w czerwcu 2011 roku, w stoczni Myklebust Verft z grupy Kleven Maritime (z opcją na budowę drugiej, bliźniaczej jednostki). Po dokończeniu wyposażania w norweskiej stoczni w Gursken, statek ma być przekazany do eksploatacji w lipcu 2013 r.

Crist zainstalował na statku wszystkie większe i kluczowe urządzenia oraz część systemów ogólnookrętowych i funkcjonalnego, m.in. zespół napędu głównego i główne elementy wyposażenia sejsmicznego, jak wciągarki i bębny streamerów, etc.

W międzyczasie, jak poinformowano na przełomie kwietnia i maja ubiegłego roku, firma Sanco zamieniła opcję dotyczącą drugiego statku na prawomocny kontrakt. Druga jednostka typu ST 324 CD, o numerze budowy 358, otrzymać ma imię Sanco Sword i ma być przekazana armatorowi przez stocznię Myklebust w kwietniu 2014 roku. Stocznia Crist otrzymała zlecenie na budowę częściowo wyposażonego kadłuba także tej drugiej jednostku Kleven'a dla Samco.

Sanco Swift przystosowany będzie do zbierania danych sejsmicznych 3D i holowania do 14 streamerów (kabli z odbiornikami sygnałów). Pływać ma pod banderą Gibraltaru.

Wyczarterowany został już od Senco na okres pięciu lat przez firmę Dolphin Group ASA, głównie z myślą o realizacji jej kontraktów na pozyskiwanie danych sejsmicznych dla kilku klientów, w ramach poszukiwania podmorskich złóż węglowodorów w rejonie Afryki Zachodniej. Dolphin zakupi zestaw streamerów na statek Sanco Swift. Dolphin wyczarteruje na podobnych warunkach (początkowo na pięć lat z opcjami na kolejne trzy okresy po dwa lata) także drugi statek tego typu - Sanco Sword.

Do Gursken, gdzie znajduje się stocznia Myklebust, częściowo wyposażony kadłub statku Sanco Swift holuje jednostka Frigga grupy holowniczej Svitzer (długość całkowita 33,65 m, moc napędu głównego 4892 KM / 3600 kW, uciąg na palu ok. 60 T). Zespół holowniczy spodziewany jest tam, o ile nie przeszkodzą warunki atmosferyczne, 27 stycznia br.

PioSta

Fot. Piotr B. Stareńczak, rys. Sanco, Skipsteknisk

Charakterystyka podstawowa statków projektuST 324 CD
długość całkowita   96,15 m
długość między pionami   84,60 m
szerokość konstrukcyjna   21,50 m
szerokość maksymalna, na rufie   23 m
wysokość boczna do pokładu głównego   8,80 m
zanurzenie maks.   ok. 7 m
nośność przy zanurzeniu maksymalnym   ok. 3250 t
tonaż pojemościowy brutto   ok. 8780 tons
długość roboczego pokładu sejsmicznego
(za wciągarkami z działami powietrznymi - do slipu rufowego)   29,40 m
szerokość (w najszerszej części)   23 m
pojemności zbiorników na:
- paliwo ciężkie   ok. 1700 m3
- olej napędowy MDO   ok. 400 m3
- mocznik   (do katalizatorów spalin)   ok. 200 m3
- woda pitna   ok. 200 m3
prędkość maksymalna w tranzycie   ok. 16,5 węzła
prędkość eksploatacyjna w tranzycie   ok. 14 węzłów
prędkość holowania (tryb roboczy - holowanie kabli sejsmicznych)    4,5 do 5 węzłów
uciąg na palu   ok. 210 T
system napędu głównego:
- przeniesienie napędu  mechaniczne (2 przekładnie redukcyjne - każda: 2 wejścia / 1 wyjście)
- śruby napędowe   2, każda o średnicy 3900 mm, w dyszy, przenosząca moc 6,5 MW
- silniki wysokoprężne średnioobrotowe   4 × 4000 kW
elektrownia okrętowa:
- prądnice zawieszone (przy silnikach napędu głównego)   4 × 2600 kW 
- portowy i awaryjny zespół prądotwórczy   1 × 900 ekW
- awaryjny zespół prądotwórczy   1 × 300 ekW
stery strumieniowe:
- 1 × 800 kW poprzeczny, tunelowy na rufie
- 1 × 1000 kW azymutalne, chowany w kadłubie na dziobie
wyposażenie sejsmiczne:
- wciągarki / bębny na streamery w liczbie:
8 × 12 000 m + 4 × 9000 m + 2 wciągarki nabiegowe (lead-in winches)
- wciągarki do kabli z działami powietrznymi   4 podwójne
- sprężarki sejsmiczne   3 × 2200 cfm
- sejsmiczna łódź robocza, miejsce zarezerwowane dla drugiej
pokład dla śmigłowców:
- zaprojektowany pod śmigłowce Sikorsky S-92, Super Puma EC225 lub podobnej wielkości
- notacja przepisów CAA UK "CAP 437", CAA NOR "BSL D5-1" i klasy DNV  "HELDK-SH"
miejsca dla załogi   60 osób w 52 jednoosobowych i 4 dwuosobowych kabinach
inne pomieszczenia:   kuchnia, mesa, 3 salony / świetlice, sala konferencyjna, pomieszczenia instrumentalne, biurowe, szpitalik, sala fitness, sauna, solarium, pralnie, przebieralnie, pentra, recepcja / poczekalnia dla pasażerów śmigłowców
notacja klasy:
DNV +1A1, ICE-1B, E0, SF, COMF C(3)-V(3), HELDK-SH, RP, CLEAN DESIGN, NAUT-AW, TMON, SPS.
Compliant with IMO Res. MSC.266(84) Code of Safety for Special Purpose Ships 2008