Kolejna platforma offshore pojawi się w najbliższych dniach w Gdańsku. Warto zobaczyć tę skomplikowaną i widowiskową operację wprowadzania do portu konstrukcji o długości 91 m, szerokości 79 m i wysokości ok. 50 m. Już w czasie nadchodzącego długiego weekendu.

Jednym z najbardziej spektakularnych osiągnięć rynkowych Gdańskiej Stoczni "Remontowa" SA było w minionym roku pozyskanie i realizacja kontraktów na remonty, odnowienia, modernizacje i przebudowy platform offshore, za których sprawą, przez pewien okres w gdańskiej stoczni przebywały jednocześnie aż cztery platformy - dwie wiertnicze półzanurzalne, jedna półzanurzalna hotelowo-warsztatowa i jedna wiertnicza, samopodnośna.

Wkrótce do Remontowej SA zawinie kolejny taki obiekt. Patforma hotelowo-warsztatowa lidera w tym sektorze, firmy Prosafe. Platforma półzanurzalna Safe Caledonia zyska w Gdańsku całkowicie nowe pomieszczenia mieszkalne, a dzięki naprawom i modyfikacjom kadłubowym, strukturalnym oraz pracom konserwacyjnym - także przedłużenie technicznego i komercyjnego życia o 20 lat. Jak ujawnił Mike Duddy, project manager z Prosafe, Safe Caledonia przybywa do Remontowej SA na około siedem miesięcy (łącznie z próbami morskimi).

W III kwartale 2011 roku zaproszenie do konkursu ofert wystosowane zostało przez Prosafe do zaledwie trzech europejskich stoczni. Po dwóch rundach ze starcia przetargowego zwycięsko wyszła oferta Remontowej SA, dzięki - jak to określono w firmowym periodyku właściciela platformy "Prosafe NOW" - "jakości technicznej i komercyjnej".

- Jesteśmy zadowoleni, że znowu będziemy pracować z "Remontową", mając dobre relacje po zasługującym na uznanie przebiegu pracy stoczni podczas poprzednich wizyt naszych jednostek - Safe Esbjerg i Safe Bristolia - stwierdził Mike Duddy, project manager, na łamach "Prosafe NOW".

Modernizacja i remonty Safe Caledonia dadzą w efekcie, według operatora, platformę "jak nowa", gotową do pracy na brytyjskim szelfie kontynentalnym. Po pracach w Gdańsku i próbach morskich, Remontowa SA odda armatorowi platformę nie tylko gotową długo i niezawodnie pracować w wymagającym środowisku offshore, ale i oszczędniejszą w eksploatacji i bardziej przyjazną środowisku.

Zanim przejdziemy do prezentacji wybranych detali technicznych dotyczących samej platformy i jej modernizacji w Gdańsku, warto dodać, że wprowadzanie tak dużego obiektu do portu wewnętrznego jest przedsięwzięciem, wymagającym szczególnej mobilizacji i zachowania nadzwyczajnych środków bezpieczeństwa od wszystkich uczestniczących w przedsięwzięciu (przedsiębiorstwa holowniczeego WUŻ, pilotów, służb portowych i specjalistów ze stoczni). Przed holowaniem podobnych platform do lub z gdańskiej stoczni, Urząd Morski sonduje głębokość kanałów portowych i ustawia tymczasowe, dodatkowe oznakowania nawigacyjne. Platformy takie jak Safe Caledonia, nie są długie w porównaniu z największymi statkami odwiedzającymi wewnętrzny port w Gdańsku, są jednak najszerszymi obiektami tam wpływającymi. Tymczasem kanały portowe nie są jednakowo głębokie na całej szerokości, stąd, przynajmniej w niektórych miejscach, potrzeba wytyczenia specjalnej trasy.

Nie możemy na razie podać pewnej i dokładnej pory rozpoczęcia operacji holowania platformy Safe Caledonia do Gdańskiej Stoczni Remontowej SA. Według informacji dostępnych w południe, w czwartek - platforma ruszy z redy portu gdańskiego w sobotę, 28 kwietnia o godz. 9:00. Powinna dotrzeć do stoczni w ciągu 2 do 5 godzin od rozpoczęcia holowania z redy.

Postaramy się na bieżąco informować o ostatecznym terminie wejścia platformy na naszym profilu na Facebook'u: http://www.facebook.com/NaszeMORZE

Tak, czy inaczej, wszystko wskazuje na to, że będzie to jedna z morskich atrakcji Trójmiasta w ciągu nadchodzącego długiego weekendu. 

Platforma holowana jest przez holownik offshore typu AHTS BB Troll. Zespół w czwartek po połuduniu / wieczorem miał mijać niemiecką wyspę Rugia.

A teraz więcej o samej platformie i jej modernizacji w gdańskiej stoczni…

Zakres prac zleconych w Remontowej SA jest bardzo szeroki. Cztery bloki pomieszczeń mieszkalnych (kontenerowe) zostaną usunięte i zastąpione nowymi, jednoczęściowymi (nie złożonymi z kontenerów). Moduły mieszkalne (z miejscami dla 454 osób) już przybyły do gdańskiej stoczni z Estonii, gdzie je zbudowano. Ponadto, do użytku klientów Prosafe oddany zostanie nowy moduł biurowy na lewej burcie, mieszczący na dwóch poziomach 67 osób.

Główna nadbudówka w przedniej części platformy, oraz pokład dolny (międzypokład poniżej pokładu głównego) zostaną całkowicie odnowione. Najważniejsze pomieszczenia, takie jak sterówka, pomieszczenie kierowania ruchem śmigłowców, kuchnia, mesy, pomieszczenia rekreacyjne, magazyny prowiantu i chłodnie, będą całkowicie oczyszczone ze starego wystroju i wyposażone na nowo.

Obecny zestaw łodzi ratunkowych zostanie zastąpiony przez osiem nowych szalup (3 × 75 osób na lewej i prawej burcie oraz 2 × 50 osób w przedniej części platformy). Łodzie i żurawiki łodziowe będą spełniały najnowsze wymogi UK Health and Safety Executive (HSE), również te dotyczące "dużych osób" (po 98 kg).


W ramach dostosowywania platformy do nowych regulacji, jednostka otrzyma sześć nowych zespołów prądotwórczych spełniających wymogi drugiego poziomu (Tier II) dotyczące ograniczenia emisji szkodliwych substancji w spalinach. Nowe zespoły prądotwórcze, o mocy po 2,6 MW każdy, ustawią Safe Caledonia na równi, co do mocy, z 35 supersamochodami typu Ferrari 458 Italia.

Wymienionych zostanie także wiele kluczowych urządzeń i systemów: pojawią się m.in. nowe kotły, nowe żurawie pokładowe Liebherr (jeden z napędem spalinowym, drugi - elektryczny), systemy ogrzewania i wentylacji, oczyszczalnia ścieków, system oczyszczania wód balastowych (mający zatrzymać rozprzestrzenianie obcych dla danego akwenu gatunków organizmów żywych przy przenoszeniu się platformy), etc. Istniejący pokład dla śmigłowców będzie zdemontowany, zakonserwowany, pomalowany i dostosowany do najnowszych wymogów (CAP 437). Będzie osadzony na nowej kratownicowej konstrukcji i, w stosunku do obecnego położenia na platformie, przesunięty do przodu i w kierunku prawej burty.

Upgrade zarówno w sferze hardware'u, jak i software'u przeniesie obecny na platformie system pozycjonowania dynamicznego w XXI wiek. Zintegrowany, zaawansowany system dostarczony przez Kongsberg będzie zarządzał także takimi aspektami i systemami, jak rozkład obciążenia silników spalinowych zespołów prądotwórczych, balastowanie czy wentylacja.

Przewiduje się (o ile w trakcie prac nie zostaną ujawnione przez specjalistów z Prosafe i polskiej stoczni nowe potrzeby w tym zakresie), że konieczna będzie wymiana ok. 40 ton stali z konstrukcji platformy. Poddane inspekcji i w razie potrzeby wzmocnione, zostaną lub bedą poprawione (pozbawione tzw. nieciągłości konstrukcji, uskoków, ostrych krawędzi, w których mogą inicjować się pęknięcia zmęczeniowe) główne węzły konstrukcyjne platformy - m.in. narażone na uszkodzenia zmęczeniowe połączenia kolumn i zastrzałów (wsporników / łączników między kolumnami i pokładem platformy). Te działania pozwolą przedłużyć techniczne bezpieczeństwo o przynajmniej 20 lat.

Cała platforma z zewnątrz i większość jej pomieszczeń, i przedziałów wewnętrznych zostanie poddanych konserwacji i malowaniu. Odnowiony zostanie też katodowy system ochrony antykorozyjnej (oczywiście łącznie z instalacją nowych elektrod poświęceniowych).

Piotr B. Stareńczak

Ilustracje: Prosafe

Safe Caledonia - charakterystyka podstawowa

zbudowana została w Szwecji, według projektu GVA Pacesetter

długość całkowita: 91 m
długość pontonów (kadłubów): 80 m
szerokość całkowita: 79 m
szerokość pontonów: 15 m
zanurzenie w tranzycie: 13 m
zanurzenie w trybie roboczym:  22 m
zanurzenie w trybie przetrwania: 18 m
miejsca mieszkalne dla: 396 osób
kładka (trap do połączenia z inną platformą)  teleskopowa, hydrauliczna, 37 ± 6 m
żurawie pokładowe: o napędzie spalinowo-hydraulicznym, o udźwigu do 50 t (lewa burta) i do 40 t (prawa burta) na wysięgu odpowiednio 9,5 i 7 m oraz 13 t i 25 t na wysięgu 55 m i 24 m
pokład dla śmigłowca: DOR 15 t (Merlin EH101) z przyległym "parkingiem" dla jednego śmigłowca
główne środki ratunkowe:  8 zamkniętych łodzi ratunkowych Harding z miejscami dla 55 osób każda; 1 łódź ratownicza
system pozycjonowania dynamicznego: DP2; pędniki azymutalne  4 × 2400 kW (3260 KM)
system kotwiczenia  10-punktowy, z linami stalowymi
4 × powdójne hydrauliczne wciągarki kotwiczne Brattvaag
2 × pojedyncze hydraulcizne wciągarki kotwiczne Brattvaag
system dynamicznej asysty kotwiczenia: POSMOOR
kotwice: 10 × 12 t typu Stevpris
liny kotwiczne: stalowe, o średnicy 76 mm (3”), długości 2200 m każda
łączna moc zainstalowana: 12 290 kW
zespoły prądotwórcze: 5 × 1880 kW, 1 × 2650 kW
awaryjny zespół prądotwórczy: 1 × 240 kW
zbiorniki na wodę pitną: 862 m3
zbiorniki na olej napędowy: 3493 m3
zbiorniki na olej smarny: 8 m3
powierzchnia pokładu roboczego: 900 m2
warsztaty 5, o łącznej powierzchni: 300 m2
stanowiska robocze (warsztatowe): 75
magazyny o łącznej powierzchni: 260 m2

Po modernizacji platforma będzie miała m.in.:

• 10-punktowy system kotwiczenia
• liczne nowe elementy wyposażenia i systemy
• system pozycjonowania dynamicznego klasy DP2 (z czterema pędnikami azymutalnymi po 2,4 MW każdy)
• klasę Det Norske Veritas z notacją: + 1A1 Column Stabilised Accommodation Unit, E0, HELDK, POSMOOR V ATA, SBM DYNPOS-AUTR
• 454 miejsc w nowych lub gruntownie odnowionych pomieszczeniach mieszkalnych, z czego 418 w kabinach dwuosobowych i 36 w jednoosobowych|
• nowe lub gruntownie odnowione kluczowe pomieszczenia techniczne, gospodarcze, etc.