W środę, 2 maja, gdańska stocznia Marine Projects Ltd. przekazała do eksploatacji swój kolejny, w pełni wyposażony statek. Merweriver to uniwersalny drobnicowiec przystosowany także m.in. do przewozu ładunków inwestycyjnych (tzw. project cargo - obiektów ciężkich i wielkogabarytowych).

Statek został zbudowany na zlecenie holenderskiej stoczni Bodewes, tradycyjnego partnera Marine Projects Ltd. i przekazany armatorowi holenderskiemu Rederij Chr. Kornet & Zonen B.V. 2 maja Merweriver wypłynął z Gdańska do szwedzkiego Oxelösund po swój pierwszy ładunek.

Jednostka jest pierwszym statkiem z nowej serii standardowego typu Bodewes - Trader 4030. W stosunku do 18 zbudowanych wcześniej przez Marine Projects statków klasy saimamax typu Trader 3400, 3450 i 3700 (z których większość zdana została w Gdańsku jako w pełni wyposażone - "pod klucz"), nowa jednostka jest nieco dłuższa, ma większą nośność i m.in. wyższą nadbudówkę (dodatkowa kondygnacja nie zawiera pomieszczeń dla załogi, a jedynie klatkę schodową i szyb maszynowy / komin), a na jej dziobie zaplanowano falochron z umieszczoną na szczycie kabiną dla obserwatora. Umożliwia to przewożenie na pokładzie wielkogabarytowych konstrukcji (o długości do 76 m), które (przy niższej nadbudówce) mogłyby zasłaniać całkowicie widoczność ze sterówki.

Statek posiada jedną długą ładownię, która może być dzielona na mniejsze przedziały ładunkowe dla ładunków sypkich (takich, jak np. zboże) sześcioma, dwupanelowymi grodziami przestawnymi typu pontonowego, których panele mogą służyć także jako międzypokład. Nowoczesna siłownia zapewnia spełnienie wymogów dot. ograniczenia emisji tlenków azotu (NOx) według przepisów obowiązujących od 2015 r.

Marine Projects Ltd. została założona w 1989 roku przez grupę menadżerów i inżynierów pracujących wcześniej w wielkich stoczniach państwowych w Gdańsku. Poza budową w pełni wyposażonych statków  zajmuje się m.in. budową sekcji i bloków na zlecenie stoczni zachodnioeuropejskich. Obecnie powstaje tu np. blok dziobowy gazowca Coral Energy, zamówionego w stoczni Meyer Werft przez holenderskiego armatora Anthony Veder.

Wkrótce opublikujemy szczegółowy opis techniczny nowego statku ze stoczni Marine Projects.

PioSta

Zdjęcia: Jakub Bogucki, Piotr B. Stareńczak

Merweriver- charakterystyka podstawowa

długość całkowita   90,27  m.
szerokość   12,50  m.
wysokość boczna   8,00  m
zanurzenie   5,67  m
nośność   4069  t
pojemność brutto (GT)   2767
ładowność kontenerów   143  TEU
silnik napędu głównego   ABC 8 DZC 1000
moc napędu głównego    1450 kW
prędkość na próbach   ok. 12,5 węzła
miejsce dla maks. 7 osób załogi