W gdańskiej stoczni REMONTOWA Shipbuilding SA odbyło się, 20 kwietnia, uroczyste wodowanie wielozadaniowego statku typu PSV (Platform Supply Vessel), czyli zaopatrzeniowca platform offshore.

Statek budowany jest dla Edison Chouest Offshore (ECO) - jednego z największych amerykańskich armatorów, posiadającego liczącą obecnie ponad 200 jednostek i wciąż rosnącą flotę do wykonywania różnorodnych operacji w sektorze offshore 
 
(oceanotechniki i górnictwa morskiego), w tym obsługi, budowy i utrzymania w ruchu instalacji podwodnych oraz zabezpieczania właściwego funkcjonowania platform wiertniczych i wydobywczych.
 
Budowa realizowana jest w wyniku podpisania pierwszego kontraktu zawartego przez nowo utworzone Biuro Handlowe w REMONTOWA Shipbuilding SA. Wcześniej kontrakty z armatorami zawierała Remontowa SA, zlecając budowę statków stoczni REMONTOWA Shipbuilding (dawniej Stocznia Północna).
 
Jednostka wyposażona zostanie w napęd spalinowo-elektryczny, który pozwala na ekonomiczną i elastyczną eksploatację przy znacznym ograniczeniu zużycia paliwa, a tym samym - mniejszą emisję szkodliwych substancji (głównie tlenków siarki i azotu - SOx i NOx) do atmosfery. Statek posiada dwa pędniki azymutalne napędu głównego (tzw. śrubostery). 
Obszerny pokład roboczy umożliwi przewóz ładunków wielkogabarytowych, skonteneryzowanych, pakietów rur i innych ładunków niezbędnych przy prowadzeniu odwiertów, czy też do obsługi i zaopatrzenia platform.
 
Powierzchnia pokładu 1000 m2, przy obciążalności 10 t/m2 pozwala na przewożenie ładunku w granicach 2500 ton, przy nośności całkowitej około 5300 t. Parametry te plasują produkowane statki w grupie największych w swojej klasie. Statek wyposażony zostanie w systemy zaawansowanego sterowania, pozycjonowania dynamicznego klasy DP2, jak również w instalacje zwalczania pożarów wg wymogów klasy FiFi-1 oraz zwalczania rozlewów olejowych. Jednostka przystosowana będzie do przewozu ładunków niebezpiecznych w zbiornikach pod pokładem.
 
Wodowany PSV, o numerze budowy B851/01, dostosowany do eksploatacji na wszystkich akwenach morskich bez względu na warunki pogodowe, wstępnie przeznaczony jest do  pracy w rejonie Ameryki Południowej i Afryki.
Statek budowany jest pod nadzorem towarzystwa klasyfikacyjnego American Bureau of Shipping, według projektu MMC 887 L opracowanego przez polskie biuro projektowe MMC Ship Design & Marine Consulting Sp. z o.o. z Gdyni.

Zdjęcia: Piotr B. Stareńczak