Przyspieszenie powstania Portu Centralnego w Gdańsku, Portu Zewnętrznego w Gdyni i głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu - taki cel ma ustawa w zakresie budowy portów zewnętrznych, do której w sobotę Senat nie zaproponował poprawek. 

Za podjęciem uchwały w tej sprawie zagłosowało 64 senatorów, nikt nie był przeciw, żaden senator nie wstrzymał się od głosu. Teraz ustawa trafi do podpisu prezydenta.

Szef resortu gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk tłumaczył w rozmowie z PAP, że nowe przepisy mają bardzo duże znaczenie, ponieważ pozwolą o kilka lat przyspieszyć przygotowanie inwestycji w portach w Gdańsku, Gdyni i Świnoujściu. Bez nowej ustawy proces przygotowania inwestycji w tych miastach wyniósłby ok. 7 lat; po zmianie przepisów - czas ma się skrócić do 3-4 lat.

Największą inwestycją, która ma powstać w oparciu o nowe przepisy, ma być Port Centralny w Gdańsku, którego koszt może sięgnąć 12 mld zł. Z kolei Port Zewnętrzny w Gdyni ma kosztować 4-5 mld zł, a koszt głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu to 2-2,5 mld zł.

Ustawa wprowadza szereg ułatwień proceduralnych. Chodzi przede wszystkim o ułatwienia w nabywaniu nieruchomości pod inwestycje dotyczące budowy portów zewnętrznych.

Nowe prawo zawiera również przepisy szczegółowo regulujące kwestie odszkodowań za wywłaszczone grunty - przede wszystkim wskazuje sposób ustalania odszkodowania z tytułu utraty praw do nieruchomości - oraz odszkodowań za ograniczenie praw do nieruchomości.

Łukasz Pawłowski, Michał Boroń