Na terenie terminalu kontenerowego DCT Gdańsk odbyła się w czwartek uroczysta inauguracja stałego bezpośredniego połączenia kolejowego z Chin do Portu Gdańsk. Pierwszy pociąg przyjechał po godzinie 11.00.

Wiceminister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Grzegorz Witkowski powiedział PAP, że dzięki temu połączeniu przekierowujemy do polskich portów całą masę towarową importowaną z Dalekiego Wschodu, która do tej pory trafiała do portów Europy Zachodniej. "Nie ma najmniejszego powodu, żeby cały strumień towarów importowanych do Europy z Dalekiego Wschodu nie kończył się w Polsce" – podkreślił. "Chodzi nam o to, aby Polska była pierwszym krajem odbierającym towary z Dalekiego Wschodu, a tym samym by tu były płacone podatki i cło" - dodał.

Połączenie kolejowe jest wspólnym przedcięciem Zarządu Morskiego Portu Gdańsk, DCT Gdańsk oraz firmy Adampol. Pociąg z Chin przejeżdża przez Kazachstan, Rosję, Białoruś do terminalu Adampol w Małaszewiczach, gdzie następuje przeładunek z linii szerokotorowej na wagony o europejskim rozstawie szyn. Kolejny pociąg planowany jest na grudzień, a od stycznia 2020 r. ruszą regularne cotygodniowe transporty na tej trasie.

Łukasz Szutenberg z firmy Adampol powiedział PAP, że Euro China Train będzie kursować z Xi`an w Chinach do zlokalizowanego na terenie Portu Gdańsk morskiego terminalu kontenerowego DCT. ECT ma charakter intermodalny.

Szutenberg dodał, że w czwartek przyjechało 30 wagonów załadowanych kontenerami. Docelowo mają przyjeżdżać pociągi z maksymalnie 41 wagonami. Jeżeli będzie więcej kontenerów, uruchomiony zostanie następny skład. Kontenerowy terminal lądowy w Xi`an konsoliduje towary z całych Chin; z Gdańska będą dystrybuowane statkami do Skandynawii i Wielkiej Brytanii. Docelowo towary mają też z Gdańska trafiać do Francji, Hiszpanii oraz Zachodniej Afryki.

Terminal kontenerowy DCT Gdańsk umożliwia Polsce połączenie z największym szlakiem handlowym transportu morskiego, między Europą a Azją, w tym z Chinami. Obsługuje nie tylko Polskę, ale również m.in. rynki Morza Bałtyckiego. W 2018 r. terminal DCT Gdańsk przeładował blisko 1,9 mln TEU (TEU - pojemność standardowego kontenera - PAP), regularnie obsługując zawinięcia największych kontenerowców na świecie. Na Morzu Bałtyckim jedynie DCT Gdańsk jest terminalem zdolnym do obsługi statków tej wielkości. W br. przeładunki w DCT Gdańsk mają przekroczą 2 mln TEU. Udziałowcami w DCT są singapurska Grupa PSA, Polski Fundusz Rozwoju (PFR) oraz australijski fundusz inwestycyjny IFM.

Adampol jest spółką akcyjną, która prowadzi działalność w zakresie międzynarodowego i krajowego transportu samochodów osobowych, dostawczych i ciężarowych.

Autor: Marcin Szywała