MSC Gülsün - Kontenerowiec uważany za największy obecnie w świecie pod względem ładowności wyrażanej w TEU (ekwiwalent pojemnika 20-stopowego) wszedł już do Portu Północnego w Gdańsku i stanął przy nabrzeżu T2 terminalu DCT Gdańsk.  

Statek, o szerokości 24 rzędów ustawienia kontenerów na pokładzie, pojawił się w Gdańsku w ramach obsługi - z cotygodniowymi zawinięciami - serwisu 2M Silk/AE-10.
Podczas postoju Gdańsku, na / z MSC Gulsun zostanie przeładowanych 11 000 kontenerów (18 000 TEU). To największa regularna wymiana kontenerów w Europie - jak podaje DCT Gdańsk w oficjalnym komunikacie.

Jednostka, której wizytę w Gdańsku Portal Morski zapowiedział jako pierwszy w polskich mediach już na początku lipca, przypłynęła do nas z niemieckiego portu Bremerhaven.

Co ciekawe - już na wejściu do Bremerhaven pojemniki przeznaczone do rozładunku w DCT Gdańsk sięgały skrajnej możliwej pozycji - na krawędzi pokładu (pokryw lukowych). Te obsługiwane w Bremerhaven, z co drugiego szeregu (tzw. bay) kontenerów 40-stopowych - nie były ustawiane po skraj pokładu, a sięgały jedynie (po szerokości statku) do jednego rzędu bliżej płaszczyzny symetrii kontenerowca, i tylko kontenery z tych szeregów zostały w całości rozładowane w porcie niemieckim. Te szeregi, które były ustawione po ostatni, skrajny rząd (do krawędzi pokładu) pozostały na statku z przeznaczeniem do obsługi w Gdańsku.
Związane jest to z tym, że terminal w Bremerhaven nie ma jeszcze suwnic z tak dużym wysięgiem, które są w stanie obsłużyć skrajny (najdalszy od nabrzeża) rząd kontenerów na najnowszej generacji, rekordowej wielkości statku, który może przewozić 24 kontenerów po szerokości pokładu.

Więcej o MSC Gülsün, także dane techniczne statku - w naszych wcześniejszych materiałach.

Dzisiaj, przez pewien czas w rejonie Zatoki Gdańskiej znajdowały się jednocześnie aż trzy wielkie kontenerowce (ULCV). Były to COSCO Shipping Galaxy (po wyjściu z DCT Gdańsk zmierzający do Wilhelmshaven) mijający się na skraju Zatoki Gdańskiej z wchodzącym na nią MSC Gulsun (zmierzającym do DCT Gdańsk) i Mumbai Maersk (kotwiczący pod Bałtijskiem w celu przyjęcia paliwa) - każdy o ładowności przekraczającej 20 000 TEU. Może to stanowić sygnał, że Bałtyk nie jest tylko "dużym jeziorem" obok głównych światowych szlaków handlowych, a stanowi, wraz z portem w Gdańsku, ich początek i koniec.

Od 2013 największe statki kontenerowe na świecie regularnie zawijają do DCT Gdańsk, którego najnowocześniejsze suwnice STS o wysięgu ponad 25 rzędów kontenerów, głębokowodne nabrzeża i obrotnice do 670 m oznaczają, że DCT jest więcej niż gotowe do przeładunku nowej klasy kontenerowców klasy megamax-24, o ładowności 23 756 TEU - czytamy w informacji terminalu, w której stwierdzono także, że DCT Gdańsk jest jedynym terminalem na Morzu Bałtyckim zdolnym do obsługi statków o tej wielkości.

"W DCT Gdańsk nieustannie inwestujemy w przyszłość, więc kiedy ona nadejdzie - podobnie jak w przypadku nowej klasy statków - jesteśmy na to gotowi. Chcielibyśmy podziękować naszym klientom za korzystanie z DCT Gdańsk jako bramy do Europy Wschodniej oraz MSC za powierzenie nam ich nowej flagowej klasy statków, przy obsłudze których dążymy do zapewnienia najwyższego poziomu usług i niezawodności." - mówi Prezes Zarządu DCT Gdańsk, Cameron Thorpe.

DCT Gdańsk umożliwia Polsce połączenie z największym szlakiem handlowym transportu morskiego - między Europą a Azją. Zapewnia również sprawną wymianę handlową produktów naszego regionu z Chinami, przy jednoczesnej redukcji kosztów, bardziej konkurencyjnych terminach dostaw oraz niższej emisji dwutlenku węgla w przeliczeniu na jeden kontener w stosunku do innych portów.

DCT Gdańsk obsługuje nie tylko Polskę, ale także rynki Morza Bałtyckiego. Stanowi także najbardziej opłacalny sposób dotarcia do wewnątrzlądowych rynków zagranicznych Czech, Słowacji, Białorusi oraz Zachodniej Ukrainy - podano w komunikacie terminalu.
W 2018 r. terminal DCT Gdańsk przeładował prawie 1.9 mln TEU, regularnie obsługując zawinięcia największych kontenerowych statków na świecie. W 2019 roku, przeładunki w DCT Gdańsk przekroczą 2.0 mln TEU.

Oprócz bezustannego rozwoju i inwestycji w infrastrukturę terminalową oraz nowoczesny sprzęt przeładunkowy, DCT Gdańsk jest również aktywnie zaangażowane w działania przejawiające dbałość o środowisko oraz społeczność lokalną, dostrzegając w nich fundament zrównoważonego rozwoju społeczno-ekonomicznego.
DCT jest członkiem Grupy PSA, która dzieli udziały z powołanym z ramienia Skarbu Państwa, Polskim Funduszem Rozwoju (PFR) oraz australijskim funduszem inwestycyjnym IFM.

PBS, rel (DCT Gdańsk)

Fot.: Piotr B. Stareńczak, Marcin Koszałka 

Trzy ULCV jednocześnie w rejonie Zatoki Gdańskiej
MSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. Stareńczak
MSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. Stareńczak
MSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. Stareńczak
MSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. Stareńczak
MSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. Stareńczak
MSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. Stareńczak
MSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. Stareńczak
MSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. Stareńczak
MSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. Stareńczak
MSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. Stareńczak
MSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. Stareńczak
MSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. Stareńczak
MSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. Stareńczak
MSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. Stareńczak
MSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. Stareńczak
MSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. Stareńczak
MSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. Stareńczak
MSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. Stareńczak
MSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. Stareńczak
MSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. Stareńczak
MSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. Stareńczak
MSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. Stareńczak
MSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. Stareńczak
MSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. Stareńczak
MSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. Stareńczak
MSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. Stareńczak
MSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. Stareńczak
MSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. Stareńczak
MSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. Stareńczak
MSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. Stareńczak
MSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. Stareńczak
MSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. Stareńczak
MSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. Stareńczak
MSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. Stareńczak
MSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. Stareńczak
MSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. Stareńczak
MSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. Stareńczak
MSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. Stareńczak
MSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. Stareńczak
MSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. Stareńczak
MSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. Stareńczak
MSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. Stareńczak
MSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. Stareńczak
MSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. Stareńczak
MSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. Stareńczak
MSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. Stareńczak
MSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. Stareńczak
MSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. Stareńczak
MSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. Stareńczak
MSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. Stareńczak
MSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. Stareńczak
MSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Marcin Koszałka
MSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Marcin Koszałka
MSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Marcin Koszałka
MSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Marcin Koszałka
MSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Marcin Koszałka
MSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Marcin Koszałka
MSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Marcin Koszałka
MSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Marcin Koszałka
MSC Gulsun w Bremerhaven

  

Trzy ULCV jednocześnie w rejonie Zatoki GdańskiejMSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. StareńczakMSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. StareńczakMSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. StareńczakMSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. StareńczakMSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. StareńczakMSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. StareńczakMSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. StareńczakMSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. StareńczakMSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. StareńczakMSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. StareńczakMSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. StareńczakMSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. StareńczakMSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. StareńczakMSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. StareńczakMSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. StareńczakMSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. StareńczakMSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. StareńczakMSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. StareńczakMSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. StareńczakMSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. StareńczakMSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. StareńczakMSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. StareńczakMSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. StareńczakMSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. StareńczakMSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. StareńczakMSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. StareńczakMSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. StareńczakMSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. StareńczakMSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. StareńczakMSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. StareńczakMSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. StareńczakMSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. StareńczakMSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. StareńczakMSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. StareńczakMSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. StareńczakMSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. StareńczakMSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. StareńczakMSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. StareńczakMSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. StareńczakMSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. StareńczakMSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. StareńczakMSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. StareńczakMSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. StareńczakMSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. StareńczakMSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. StareńczakMSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. StareńczakMSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. StareńczakMSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. StareńczakMSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. StareńczakMSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. StareńczakMSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Piotr B. StareńczakMSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Marcin KoszałkaMSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Marcin KoszałkaMSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Marcin KoszałkaMSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Marcin KoszałkaMSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Marcin KoszałkaMSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Marcin KoszałkaMSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Marcin KoszałkaMSC Gülsün - wejście do Gdańska. Fot.: Marcin KoszałkaMSC Gulsun w Bremerhaven