Prace związane z modernizacją ważnej w ruchu towarowym linii kolejowej nr 146 Wyczerpy – Chorzew Siemkowice przekroczyły już półmetek – poinformował w środę zarządca kolejowej infrastruktury. Według PKP PLK zakończenie projektu planowane jest w marcu 2020 r.

Linia kolejowa nr 146 Wyczerpy – Chorzew Siemkowice to ważne głównie dla ruchu towarowego połączenie linii nr 1 Warszawa - Katowice z tzw. magistralą węglową (linia 131). Wartą prawie 215 mln zł pierwotną umowę na modernizację tego połączenia na odcinku między Wyczerpami (to tzw. posterunek odgałęźny w dzielnicy Częstochowy o tej nazwie) i Chorzewem Siemkowicami (stacja węzłowa na magistrali węglowej) PLK podpisały z firmą ZUE na początku czerwca 2017 r.

Prace te - w formule „projektuj i buduj” - rozpoczęły się w sierpniu 2017 r. Zgodnie z pierwotną umową wykonawca – obok m.in. wymiany torów, rozjazdów, urządzeń sterowania ruchem i remontów przejazdów czy obiektów inżynieryjnych - miał wymienić ok. 20 proc. sieci trakcyjnej. Następnie jednak w maju ub. roku PLK podpisały z tym samym wykonawcą wartą 35,5 mln zł umowę na tzw. zadanie uzupełniające, zakładające wymianę całej sieci trakcyjnej na 47 km linii.

Według środowej informacji PLK zakończone zostały już wszystkie zaprojektowane wcześniej prace na blisko 24-kilometrowym odcinku Wyczerpy – Brzeźnica, gdzie wyremontowano m.in. stalowy 66-metrowy most na Warcie w Ważnych Młynach. Obecnie trwają roboty na drugim 24-kilometrowym odcinku linii nr 146: Brzeźnica – Chorzew Siemkowice.

Po zakończeniu całej inwestycji – planowo wiosną przyszłego roku - pociągi towarowe powinny móc jeździć linią nr 146 z prędkością do 100 km/h, co umożliwi przewożenie większej ilości ładunków i powinno zapewnić lepsze wykorzystanie możliwości w zdecydowanej większości jednotorowej trasy.

Według PLK odcinek Wyczerpy – Chorzew Siemkowice ma istotne znaczenie z punktu widzenia prowadzenia towarowego ruchu kolejowego. Jest kluczowym połączeniem między Częstochową, przez którą przebiega m.in. linia kolejowa nr 1 Warszawa Zachodnia - Katowice, a linią kolejową nr 131 (tzw. magistralą węglową).

PLK traktują modernizację linii nr 146 jako m.in. kontynuację prac na magistralach węglowej nadodrzańskiej - głównych liniach towarowych, które łączą południe Polski z portami morskimi. Projekt "Prace na linii kolejowej nr 146 na odcinku Wyczerpy - Chorzew Siemkowice" jest współfinansowany środkami Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

W poprzednich latach PLK remontowały już kluczowe odcinki linii kolejowej nr 1, m.in. zrewitalizowały odcinek Koluszki – Częstochowa. W 2014 r. zakończyła się modernizacja trasy między Zawierciem i Dąbrową Górniczą Ząbkowicami; obecnie trwa modernizacja ostatniego odcinka tej linii między Częstochową i Zawierciem. Od kilku lat PLK prowadzą też prace na linii kolejowej nr 131.

W woj. śląskim oraz na terenach sąsiednich regionów PKP Polskie Linie Kolejowe dzięki remontom zwiększają możliwości przewozu ładunków również m.in. na liniach: Toszek Północ – Rudziniec Gliwicki – Stare Koźle, Chybie – Żory – Rybnik – Nędza/Turze, Katowice Ligota – Tychy oraz Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce – Dąbrowa Górnicza Wschodnia.

autor: Mateusz Babak

Fot.: Piotr Rudzki