Londyn był ostatnim przed wejściem do macierzystego portu w Gdyni przystankiem Daru Młodzieży podczas trwającego od maja zeszłego roku Rejsu Niepodległości. Zawinięcie do Greenwich Białej Fregaty stanowiło doskonałą okazję do zacieśnienia współpracy polsko-brytyjskiej, szczególnie w dobie Brexitu.

Oprócz szeregu spotkań bilateralnych z brytyjskimi firmami na pokładzie żaglowca, Port Gdynia wraz z Hutchison Port Gdynia byli gospodarzami biznesowego seminarium pt. "Polskie porty bramą do Europy Środkowo-Wschodniej w dobie Brexitu" z udziałem Marka Gróbarczyka - ministra gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej oraz Doroty Arciszewskiej-Mielewczyk - przewodniczącej komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, którzy wraz z ambasadorem RP w Londynie – dr hab. Arkdym Rzegockim – uroczyście zainaugurowali spotkanie. Wśród zaproszonych gości pojawili się przedstawiciele polskiego i brytyjskiego biznesu, a także urzędów celnych i skarbowych z Polski i Wielkiej Brytanii.

Spotkanie otworzyła prezentacja Lesley Wordruff w trakcie, której przedstawiony został aktualny stan przygotowań służb celnych Wielkiej Brytanii do Brexit’u. W spotkaniu prelekcje wygłosili również: Mark Taylor z Hutchison Logistics nt. rozwiązań dla załadowców w UK i w Polsce w dobie Brexitu oraz: Michał Kędzierski - przedstawiciel Ministerstwa Finansów w zakresie polityki celnej w świetle Brexitu. "Port Gdynia jako brama intermodalna w handlu z Wielką Brytanią” był tematem wystąpienia Wiceprezesa Zarządu ZMPG SA Piotra Nowaka.

- Jesteśmy w stałym kontakcie z Krajową Administracją Skarbową ze względu na możliwość poboru zwiększonych opłat z tytułu ceł i tworzenia nowych połączeń z Wielką Brytanią, między innymi tych, gdzie operatorem jest Unifeeder, McAndreus czy Containerships - komentuje Adam Meller, prezes ZMPG SA.

Szeroko przedstawiona oferta Port Gdynia pod względem transportowym oraz inwestycyjnym stanowiła kluczowy element dyskusji panelowej, która zakończyła seminarium.

- W dyskusji oprócz kwestii dot. Brexitu, pojawiły się również pytania o nasze inwestycje. Uczestników interesowały przede wszystkim aktualne realizowane przez nas projekty, m.in.: Port Zewnętrzny, Magazyn Wysokiego Składowania czy nowy publiczny terminal promowy. Po raz kolejny udowodniliśmy, że nie zwalniamy tempa. Dbamy o rozwój portu poprzez inwestycje, które zagwarantują nam status portu oceanicznego o intermodalnym charakterze - komentuje Grzegorz Dyrmo-wiceprezes ZMPG SA.

Aktualnie Port Gdynia obsługuje tygodniowo kilkanaście połączeń żeglugowych z Wielką Brytanią. Składają się na to serwisy czterech armatorów funkcjonujących w obszarze żeglugi bliskiego zasięgu oraz feederowej.

rel (Port Gdynia SA)