Szczecińska fabryka podpisała kolejny kontrakt. Tym razem kontrahentem jest spółka z branży budowlano-portowej z Niemiec. Umowa dotyczy produkcji dalb cumowniczych dla portu w Hamburgu. Realizacja kontraktu już się rozpoczęła.

Umowę podpisano na początku lutego i dotyczy produkcji w sumie 43 elementów dalb - 17 pali o długości do 41 m i 25 mniejszych części - nakładek na pale. Zleceniodawcą jest Arbeitsgemeinschaft GSWP Finkenwerder, której wspólnikami są: F+Z Baugesellschaft, AUG. PRIEN Bauunternehmung oraz Taucher Knoth. Kontrakt związany jest z rozbudową portu w Hamburg-Finkenwerder o miejsca postojowe dla dużych statków.

Dalby to stalowe rury, posadowione na dnie akwenu, wystające ponad powierzchnię wody i wykorzystywane m.in. jako uchwyt do cumowania. Konstrukcja i technologia produkcji dalb jest bardzo zbliżona do konstrukcji i technologii produkcji tzw. monopali wykorzystywanych przy budowie farm wiatrowych, a służących do posadowienia platformy pośredniej, wieży oraz turbiny wiatraka na dnie morza. Tym samym projekt ten idealnie wpisuje się w profil produkcji zakładu ST3 Offshore, wyspecjalizowanej w produkcji różnego rodzaju fundamentów do morskich farm wiatrowych. Wyposażenie fabryki sprawia, że szczecińska fabryka jest wyspecjalizowana w produkcji konstrukcji tego typu – pozwalają na to m.in. specjalistyczne maszyny i organizacja linii produkcyjnych - zwijarka blach czy tzw. growing line – specjalna linia produkcyjna z rolkami, na których dołącza się poszczególne kanki do siebie i tworzy wielometrowe konstrukcje rurowe.

Nad realizacją kontraktu czuwa doświadczony kierownik projektu, którego zadaniem jest nadzór nad wszystkimi etapami realizacji zamówienia – od zamówienia stali, poprzez czuwanie nad harmonogramem, organizacją transportu, odbiorami i dostawami zakontraktowanych konstrukcji.

Choć start produkcji planowany był na koniec marca, to realizacja kontraktu już się rozpoczęła. Było to możliwe dzięki aktywnemu nadzorowi nad realizacją projektu i zorganizowaniu dostaw pierwszych blach już w pierwszym tygodniu marca. Zamówione są już blachy dla całego kontraktu. Większość stali dla projektu pochodzi z polskich hut.

Produkcja rozpoczęła się od cięcia blach i przygotowania krawędzi do spawania. Następnie blachy zwijane będą w okręgi i zespawane w kanki. Po przetransportowaniu na growing line poszczególne kanki będą spawane ze sobą automatycznie łukiem krytym, by tworzyć kilkudziesięciometrowe dalby.

Pierwsze odbiory nakładek na pale zaplanowane są już na kwiecień. Nakładki przetransportowane zostaną następnie przez ST3 Offshore drogą lądową do miejsca, w którym zostaną wyposażone i pomalowane. Z kolei transport wszystkich pali odbędzie się drogą morską, najprawdopodobniej na początku lipca bieżącego roku. Za transport pali również odpowiada szczecińska spółka.

Negocjacje kontraktu były prowadzone z wiodącym wspólnikiem ze strony klienta – spółką F+Z Baugesellschaft, która ze swoim znanym i nowoczesnym biurem projektowym odpowiada za stronę techniczną projektu rozbudowy portu. Przebiegały w bardzo przyjaznej atmosferze – wpływ na to miał z pewnością fakt, że szereg osób po stronie klienta doskonale zna szczecińską fabrykę i jej możliwości – F+Z Baugesellschaft to spółka powstała ze sprzedaży zasobów Bilfinger Marine & Offshore Systems GmbH (BMOS) grupie Deppenbrock. BMOS była zaś przez długi czas spółką-matką szczecińskiej fabryki w ramach koncernu Bilfinger i była zaangażowana m.in. w budowę samej fabryki. Oba zespoły znają się więc od lat i doskonale znają swoje kompetencje i umiejętności, co dodatkowo wzmocniło zaufanie do szczecińskiego producenta i zaowocowało wolą współpracy.

rel (ST3 Offshore sp. z o.o.)