Porty, logistyka

Dzięki tej inwestycji będziemy wzmacniać pozycję Polski w światowym handlu i uzyskamy większe możliwości eksportowe dla naszych firm - tak premier Mateusz Morawiecki ocenił dla PAP przejęcie największego polskiego terminalu kontenerowego przez PFR i dwie firmy zagraniczne.

"Podpisanie umowy zakupu udziałów w spółce DCT Gdańsk, czyli porcie kontenerowym w Gdańsku przez Polski Fundusz Rozwoju to dobra wiadomość dla polskiej gospodarki. W powszechnej świadomości nazwa DCT Gdańsk nie jest tak rozpoznawalną marką jak: Orlen, PKO, Lotos, czy KGHM, ale to właśnie gdański terminal kontenerowy jest gospodarczo największym polskim oknem na świat" - wskazał premier.

Jak podkreślił szef rządu, DCT to największy terminal przeładunkowy na Morzu Bałtyckim, obsługujący rocznie blisko 500 kontenerowców z całego świata, w tym największe, przewożące jednorazowo ponad 20 tysięcy kontenerów morskich.

"Dlatego właśnie DCT Gdańsk jest atrakcyjnym aktywem o strategicznym znaczeniu dla gospodarki Polski. Dzięki tej inwestycji będziemy wzmacniać pozycję Polski w światowym handlu i uzyskamy większe możliwości eksportowe dla polskich firm" - ocenił.

Czytaj także: DCT Gdańsk liderem inwestycji

Premier wyraził przekonanie, że nowa struktura właścicielska DCT będzie jeszcze bardziej efektywna i jeszcze bardziej prorozwojowa. "Z jednej strony bowiem znaczącym udziałowcem DCT zostaje PFR – instytucja, której celem działania jest wzmacnianie potencjału gospodarczego Polski i realizacja celów Planu Odpowiedzialnego Rozwoju, a z drugiej strony nowymi partnerami gdańskiego terminalu będą globalne firmy" - powiedział. Wyjaśnił, że PSA - inwestor branżowy z Singapuru to jeden z największych na świecie operatorów logistyki morskiej, a IFM - fundusz inwestycyjny z Australii ma ogromne aktywa na całym świecie i zależy mu na inwestycjach długoterminowych. "Słowem, to sprawdzeni i uznani partnerzy z najwyższej światowej półki, zapewniający świetne perspektywy rozwoju naszego polskiego okna na światowy handel" - ocenił.

Zdaniem Morawieckiego o bardzo pozytywnym scenariuszem rozwojowym dla DCT świadczą plany inwestycyjne nowych właścicieli. "W ciągu najbliższych 4 lat PFR oraz nasi partnerzy z Singapuru i Australii planują wyłożyć około 2 miliardy złotych na budowę nowego terminalu przeładunkowego oraz inne inwestycje wzmacniające konkurencyjność polskiego giganta logistyki morskiej" - wyjaśnił.

W ocenie Mateusza Morawieckiego ta inwestycja to przykład "kolejnej udanej i jak najbardziej rynkowej repolonizacji" aktywów gospodarczych dostępnych w Polsce. "Repolonizacja, reindustrializacja i modernizacja – te trzy procesy mocno wpisane są w realizację naszego rządowego Planu na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju" - przypomniał.

Ale inwestycja, w której uczestniczy Polski Fundusz Rozwoju wpisuje się też w szerszy strategiczny cel, jaki realizuje nasz rząd od ponad 3 lat - podkreślił Morawiecki. "Chcemy, żeby w perspektywie kilku lat, Polska stała się rzeczywistym hubem i liderem logistyczno-transportowym Europy Środkowej i Północnej" - powiedział. Jak zaznaczył, za takim "skokiem cywilizacyjnym" naszego kraju stoją konkretne inwestycje infrastrukturalne: rozbudowa gazoportu w Świnoujściu, budowa Via Carpatii, Centralny Port Komunikacyjny, Baltic Pipe oraz powrót polskiego przemysłu nad polskie morze – wyliczył. "Te wszystkie inwestycje, najambitniejsze w ostatnim 30-leciu, uczynią z Polski gracza o europejskim potencjale i światowych możliwościach" - wskazał.

Według szefa rządu na przykładzie tej inwestycji "widać też symbolicznie, ale w bardzo wymierny sposób nową, zdecydowanie lepszą jakość polskich instytucji rozwoju". "Zespół inwestycyjny Polskiego Funduszu Rozwoju pokazał, że jesteśmy w stanie tworzyć alianse inwestycyjne i struktury finansowe z udziałem największych globalnych graczy" - podsumował.

PFR poinformował we wtorkowym komunikacie, że razem z PSA International Ptd Ltd (PSA) i IFM Global Infrastructure Fund (IFM) podpisały umowę wspólnego nabycia 100 proc. udziałów w Deepwater Container Terminal Gdańsk (DCT Gdańsk), największym terminalu kontenerowym w Polsce, od funduszu Global Infrastructure Fund II zarządzanego przez Macquarie Infrastructure and Real Assets (MIRA), a także MTAA Super, AustralianSuper i Statewide Super.

DCT Gdańsk to, jak podkreślono, najszybciej rozwijający się port kontenerowy w Europie i należy do 15 największych europejskich portów tego typu. Dzięki nabrzeżu o długości 1306 metrów oraz maksymalnej głębokości 17 metrów, terminal jest dobrze przygotowany do obsługi największych kontenerowców, zawijających już dziś do portu.

Liczba obsłużonych przez DCT Gdańsk kontenerów rosła przez lata, osiągając 1,9 mln TEU (twenty-foot equivalent unit) w 2018 roku.

autor: Rafał Białkowski, Magdalena Jarco

-6 sny o potędze
....DCT Gdańsk nie jest tak rozpoznawalną marką jak: Orlen, PKO, Lotos, czy KGHM.... ale tam jeszcze SWOJEGO wójta nie mamy.

.......przykład "kolejnej udanej i jak najbardziej rynkowej repolonizacji".... 30%, reszta to polski Singapur i polska Australia

...rozbudowa gazoportu w Świnoujściu, budowa Via Carpatii, Centralny Port Komunikacyjny, Baltic Pipe oraz powrót polskiego przemysłu nad polskie morze – Te wszystkie inwestycje, najambitniejsze w ostatnim 30-leciu... już gotowe ?
19 marzec 2019 : 19:49 maciek2 | Zgłoś
+1 Sen
Jak budowali Gdynię też było wielu ,, entuzjastów " zza miedzy / tzw V kolumna / bo po co , obok jest Gdańsk /po twojemu Danzig / Ale wyszło i jest , może troszkę koślawe ale nasze , Polskie . Nie zwróciłeś uwagi , że te 30 % są od wczoraj , przedtem było 0 % czyli . . . g . . . o . Proste ? A Swinoujście ? Jedż i zobacz , zdziwisz się malkontencie . A jak poczekasz parę miesięcy to dojedziesz dwupasmówką od południa i wschodu /od Koszalina / Jak żle to łopata do rączki i do roboty . . . nawet na konto przyszłych zwycięzców wyborów ! Wybierz sam ! Miłego dnia .
20 marzec 2019 : 09:08 ja cuś | Zgłoś
-4 A sen
Ja-cuś, zaraz obok Port Gdańsk (Polski port) chce budować Centralny (a jakże) Port Handlowy, kawałek na północ Port Gdynia chce budować Port Zewnętrzny. Te dwa (Polskie) będą konkurować z 30-sto procentowym też naszym. Po co ?
Świnoujście , inna branża, drugiego takiego nie mamy.
Na dwupasmówkę poczekam na pewno, może nie parę miesięcy a parę lat ale poczekam.
Niestety w dzisiejszych czasach "łopata do rączki" nie wystarcza, trzeba jeszcze myśleć. Pomyśl ! Miłego dnia.

ps. V-tą kolumnę i Danzig mogłeś sobie darować
20 marzec 2019 : 14:40 maciek2 | Zgłoś
-5 Nie mógł sobie darować
Ja-cuś nie mógł sobie darować tych inwektyw, bo to leży w charakterze zwolenników PiS. Cieszmy się, że tylko 30 procent udziałów kupili. Nie będą mogli wsadzić tam wszędzie swoich Misiewiczów i doprowadzić portu do ruiny. Szkoda tylko tych pieniędzy, bo to z naszych podatków, które powinny pójść na podwyżki dla nauczycieli, zasiłki dla niepełnosprawnych, helikoptery dla wojska itd.
20 marzec 2019 : 15:09 DarekN | Zgłoś
+2 Ciekawe.
Jak Twoje podatki dostawał Kulczyk i inne Solorze, to Ci nie przeszkadzało? Pyszczyłeś wtedy, czy siedziałeś cichutko? Bierzesz 500+? Może przekaż je na"podwyżki dla nauczycieli, zasiłki dla niepełnosprawnych, helikoptery dla wojska itd.". Generalizujesz z tymi inwektywami. Płacisz podatki? Misiewicz Ci przeszkadza, ale Graś to byłby cymes, co? Pozdrawiam.
21 marzec 2019 : 10:03 Ja | Zgłoś
-4 Głupstwa pleciesz
Głupstwa pleciesz, człowieku. Oczywiście, że płacę podatki i dlatego serce mnie boli, kiedy patrzę, jak są marnotrawione. Ciekawe, czy ty też płacisz, czy tylko z nich korzystasz ?
21 marzec 2019 : 14:15 DarekN | Zgłoś
+4 Jawa
Myślę , że CT Gdańsk i Gdynia na tym wyjdą dobrze a nawet CT Świnoujście i Szczecin / po pogłębieniu do 12,5 m/ będą miały co robić , nawet Elbląg coś skubnie . Ponieważ wielokrotnie korzystałem z tych portów i paru mniejszych w Polsce i przynajmniej setki innych na świecie /Hamburg . Rotterdam . Jokohama etc / mogę mieć chyba uprawnione zdanie na ten temat . NIGDY nie należałem do żadnej partii ale cieszy mnie gdy mój kraj rośnie / taki już jestem / . A drogi /nowe/ proszę wpisać S3 lub S6 na you tube i spr, Ja przynajmniej raz w tygodniu z nich korzystam , stąd mój optymizm . Pozdrawiam pesymistów i tych drugich też / obojętnie kogo popierają /
20 marzec 2019 : 16:30 ja cuś | Zgłoś
-2 Wzmocnienie pozycji polski w handlu?
Duzo sie pisze o przekopie mierzei (wlasciwie codziennie:) Wogole sie nie pisze o przygotowaniach w porcie Elblag odnosnie infrastrukytury transportowej logistucznej itd...Czy polska posiada flote o malym tonazu i odpowiednim zanurzeniu ( do 4 m :)?? Niestety nie posiada! To jak to wszystko ma za 2 lata dzialac i zapewniac rentownosc inwestycji? Dopiero wbili lopate wycieli las a juz koszt z 880 mil zl skoczyl na 1,3 mil zl !!
21 marzec 2019 : 07:41 Stary kolejsrz | Zgłoś
+3 Na temat
Wbili , wycieli , wydali kasę . . . kto to są ONI ? Czy to legalny demokratycznie wybrany rząd ? Jesienią wybierzemy inny , nowy a może ten sam i zasypiemy to wszystko, odbierzemy 500+ , trzynastki i to wszystkim damy luz dla watowców i będzie po twojemu i będzie obowiązywała forma ,,wbijamy" , ,,wycinamy" etc. Ale puki co , jest tak jak ma być , bo tak chce większość . Z treści wynika , że wiedzę na temat żeglugi ma kolega raczej mierną więc szkoda słów . Ale napewno zaistniał kolega na tym forum . Teraz temat : Koleje , Drogi , Porty . ONI to psują ! Oni . Rzygać się chce .
21 marzec 2019 : 09:04 ja cuś | Zgłoś
-1 na temat ?
Co ma 500+, trzynastki i legendarny "luz watowski" wspólnego z "tematem żeglugi" ? Kolega posiadający wiedzę na "temat" nie ustosunkował się do pytania o flotę o małym tonażu i infrastrukturę w Elblągu. My nie mamy "wołgobałtów" (wiemy kto ma) . Kolega przywołuje w poprzednim wpisie "parę mniejszych portów" w kraju. Jakie oprócz Kołobrzegu przeładowują towary ? I ile ton ? I kto tam pływa ?

ps. kto są ONI ? wiadomo, misiewicze, obajtki etc. Co do ostatniego zdania, chcieć to MÓC !
21 marzec 2019 : 13:05 maciek2 | Zgłoś
-2 Ps.
Z powyzszych postow wnioskuje ze Nec Hercules Contra Prules!?
21 marzec 2019 : 09:52 Stary kolejsrz | Zgłoś
0 Pozdrawiam wszystkich Prafdziwych Polakuf
a zwlaszcza wielkiego pszywudcy narodu !!!
23 marzec 2019 : 23:46 Antoni M. | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9517 4.0315
EUR 4.2733 4.3597
CHF 4.3648 4.453
GBP 4.9875 5.0883

Newsletter