O rozwoju portów w Gdyni i Szczecinie-Świnoujściu rozmawiano podczas drugiego dnia ósmej edycji Transport Week, jednej z najbardziej utytułowanych imprez branżowych, która w dniach 6-8 marca odbywa się w Centrum Kongresowym Polskiej Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku. 

Rok w rok, Transport Week staje się miejscem spotkań branży transportowej i logistycznej. Przedstawiciele portów i terminali, operatorzy kolejowi, właściciele linii żeglugowych, firmy konsultingowe, a także przedstawiciele rządu – niewiele imprez branżowych ma tak różnorodną grupę słuchaczy i prelegentów.

W drugim dniu debaty obecni byli m.in. przedstawiciele największych polskich portów morskich z Gdańska, Gdyni oraz Szczecina i Świnoujścia, a także goście z Rotterdamu, Sztokholmu, Helsinek i Wilhelmshaven. 

Podczas sesji zatytułowanej „Build today, compete tomorrow” (tłum. Buduj dzisiaj, rywalizuj jutro) o rozwoju reprezentowanych przez siebie portów mówili Grzegorz Bonk, przedstawiciel Portu w Gdyni oraz Juliusz Grabowski z Portu Szczecin-Świnoujście.  

Dla gdyńskiego portu jednym z priorytetów jest lepsza dostępność transportowa, zarówno drogowa jak i kolejowa, stąd oczekiwaną inwestycją jest modernizacja linii kolejowej nr 201 Gdynia – Maksymilianowo (dawna magistrala węglowa). Inwestycja, prowadzona przy współpracy z PKP PLK, zakłada m.in. budowę drugiego toru i elektryfikację linii kolejowej. Pozwoli to przede wszystkim zwiększyć przepustowość kolejowego szlaku oraz poprawi bezpieczeństwo przewożonych ładunków. Jak podkreślał reprezentant gdyńskiego portu, dopełnieniem tej inwestycji będzie modernizacja infrastruktury kolejowej w samym porcie oraz rewitalizacja pasażerskiej linii kolejowej w kierunku Oksywia. Władze portu liczą także na budowę tzw. Drogi Czerwonej, która połączy tereny portowe z drogą ekspresową S6. 

Do 2020 roku gotowe mają być takie inwestycje jak: pogłębienie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych, przebudowa nabrzeży wraz z rozbudową obrotnicy nr 2. W planach na najbliższe lata jest także budowa pasażerskiego terminalu promowego oraz budowa infrastruktury intermodalnej na terenie Centrum Logistycznego Portu Gdynia. Największą inwestycją planowaną na lata 2018-2030 będzie jednak budowa portu zewnętrznego, którego częścią będzie terminal kontenerowy. Budżet ma wynieść 952 mln euro, a sama inwestycja pozwoli na zawinięcia do Gdyni największych statków na świecie.  

Na pytanie moderatora – w tej roli wystąpił Villu Vatsfeld z Finlandii – czy decyzja o rozbudowie portu w Gdyni była spontaniczna czy jest efektem wieloletnich przemyśleń, Grzegorz Bonk odpowiedział, że o rozbudowie portu myślano od dawna, ponieważ tylko w ten sposób można będzie spełnić oczekiwania klientów.

Juliusz Grabowski z Portu Szczecin-Świnoujście na wstępie podkreślił, że w interesie obu portów: w Szczecinie i w Świnoujściu jest to, aby działać wspólnie. Zaletą jest przede wszystkim lokalizacja – blisko Skandynawii i szlaków żeglugowych prowadzących z północnego Bałtyku w kierunku Niemiec i dalej przez duńskie cieśniny w kierunku Morza Północnego. Jak podkreślał Grabowski, celem strategicznym zarządu jest stworzenie dogodnych warunków rozwoju portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu jako najbardziej uniwersalnego kompleksu portowego na południowym Bałtyku. Realizacja tego celu pozwoli stać się przodującym portem w tej części Europy. Aby to osiągnąć konieczne są inwestycje infrastrukturalne wewnątrz portu tj. pogłębienie toru wodnego Świnoujście – Szczecin do głębokości 12,5 m na całej długości, pogłębienie toru podejściowego w Świnoujściu od strony morza do głębokości 14,5 m w pierwszym etapie, docelowo do głębokości 16,7 m i budowa portu zewnętrznego w Świnoujściu z nabrzeżami o głębokości technicznej 17 m.

Aby mówić o kompleksowych rozwiązaniach konieczne są także inwestycje drogowe i kolejowe obsługujące oba porty. Mowa tu przede wszystkim o przebudowie układu komunikacyjnego w rejonie Międzyodrza w Szczecinie, przebudowie i rozbudowie układu drogowego w Świnoujściu (droga krajowa S3 w kierunku granicy z Czechami) oraz modernizacji linii kolejowych E59 i C-E59, a także modernizacji i rozbudowie infrastruktury dojazdowej do portu w ciągu linii kolejowej 401 Szczecin Dąbie – Świnoujście Port. Wśród priorytetów decydujących o rozwoju Portu Szczecin-Świnoujście jest także modernizacja Odrzańskiego Systemu Wodnego wraz z likwidacją barier utrudniających rozwój żeglugi śródlądowej oraz realizacja projektu połączenia Odry z Dunajem.  

W tej części sesji swoje przemówienie wygłosiła także Gun Rudeberg, przedstawicielka portu w szwedzkim Sztokholmie. Mówiła o budowie nowego terminala kontenerowego i ro-ro Sztokholm Norvik Port. Inwestycja powstaje ok. 50 km na południe od Sztokholmu, w miejscowości Nynäshamn. Po jego otwarciu w 2020 roku, będzie on w stanie obsłużyć rocznie około 500 tys. kontenerów i 200 tys. pojazdów (w systemie ro-ro), a dzięki głębokości basenów sięgającej maksymalnie 16,5 metrów będzie mógł przyjmować największe kontenerowce, jakie mogą wpłynąć na Bałtyk. To istotna informacja w kwestii omawianych inwestycji w portach w Gdyni i Szczecinie-Świnoujściu, które zyskają nowego konkurenta w obrębie Morza Bałtyckiego. 

Tekst i fot.: Sławomir Lewandowski

Poniżej na zdjęciach: Grzegorz Bonk z Portu Gdynia, Juliusz Grabowski, przedstawiciel Portu Szczecin-Świnoujście oraz uczestnicy drugiego dnia Transport Week.