Pogłębienie toru wodnego Szczecin-Świnoujście do 12,5 m, da w sumie około 4 tys. nowych miejsc pracy - oszacowali szczecińscy naukowcy w analizach dotyczących tej inwestycji. Dodali, że roczna wartość powstałego dzięki inwestycji PKB, to ok. 400 mln zł.

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście opublikował analizy szczecińskich naukowców z lat 2010-2012, na temat konsekwencji pogłębienia toru wodnego Szczecin-Świnoujście.

Według naukowców pogłębienie toru to przede wszystkim większa dostępność do szczecińskiego portu dużych statków o nośności do 40 tys. ton oraz kontenerowców o nośności do 35 tys. ton.

Wszystkie główne porty morskie położone na południowym wybrzeżu Bałtyku, z wyjątkiem Kaliningradu, dysponują lepszymi warunkami nawigacyjnymi, które pozwalają na obsługę większych statków - podkreślają eksperci. Dodają, że dla ekonomiki transportu i zysków portu znacznie korzystniejsze jest przyjmowanie wielkich jednostek.

Przeciętna nośność statków zawijających do Szczecina to niewiele ponad 4 tys. ton. Do szczecińskiego portu rocznie przypływa ok. 3 tys. jednostek.

Naukowcy uważają, że tylko przy realizacji inwestycji, która ma trwać trzy lata, pracę znajdzie ponad 1200 osób. W sumie jednak - wraz rozwojem portu - powstanie ok. 4 tys. nowych miejsc pracy.

Pogłębiony tor oznacza również wzrost liczby przeładunków, a tym samym wyższe przychody portu. Według naukowców inwestycja podniosłaby atrakcyjność Szczecina, który mógłby efektywniej konkurować na rynku bałtyckim z innymi portami.

Prezes portów Szczecin i Świnoujście Jarosław Siergiej powiedział PAP, że publikacje te będą prezentowane "docelowo decydentom na szczeblu lokalnej administracji morskiej oraz - centralnym". "Chcemy przedstawić korzyści, które wystąpią zarówno na etapie realizacji inwestycji, jak i po jej oddaniu do eksploatacji" - mówił. Dodał, że na inwestycji skorzystałby cały region.

Z publikacjami zapoznali się już zachodniopomorscy parlamentarzyści, lokalne władze samorządowe oraz administracji morskiej. Zachodniopomorscy posłowie PiS wysłali w piątek premierowi Donaldowi Tuskowi ekspertyzy. Przypomnieli, że szef rządu powiedział, iż pogłębi tor, jeżeli będzie to ekonomicznie uzasadnione.

Samorządowcy, przedstawiciele gospodarki morskiej wyrażali w lutym br. obawy, że rząd nie przeznaczy pieniędzy na modernizację toru. Wiceminister transportu Anna Wypych-Namiotko zapewniała wówczas, że inwestycja ma szanse na realizację po 2014 r. Według wstępnych szacunków pogłębienie toru, to koszt ponad 1 mld zł.

Tor wodny Szczecin-Świnoujście ma długość 67 km. Powstał pod koniec XIX w. Jego minimalna dopuszczalna techniczna głębokość to 10,5 m. Pozwala na zawijanie do portu w Szczecinie statków morskich o maksymalnym zanurzeniu do 9,15 m i długości 215 m.

Na podstawie prac z lat 2010-2012: „Studium przyszłych społeczno-ekonomicznych efektów pogłębienia toru wodnego Szczecin-Świnoujście do 12,5 m” i „Wpływ pogłębienia toru wodnego Szczecin-Świnoujście na rozwój gospodarczy portów Szczecin i Świnoujście oraz otoczenia”, powstał dokument streszczający wnioski pt. „Efektywność inwestycji i efekty społeczno-ekonomiczne pogłębienia toru wodnego Szczecin-Świnoujście do 12,5 m".