Ruszył przetarg na budowę drugiego terminalu pasażerskiego w Rębiechowie. Warta od 200 do 300 mln zł inwestycja rozpocznie się latem.

W pierwszym etapie przetargu wybrane zostaną firmy, które później zostaną poproszone o złożenie szczegółowych ofert cenowych. Co będzie oceniane w prekwalifikacjach? - Wiarygodność, doświadczenie, wielkość - wylicza Adam Skonieczny, kierownik działu analiz ekonomicznych i marketingu Portu Lotniczego Gdańsk.

Problem w tym, że w Polsce nie ma wielu firm, które realizowały takie inwestycje. Trudno jest ocenić doświadczenie Budimexu, który budował terminal na Okęciu, ale który w wielkim zamieszaniu musiał opuścić plac budowy po rozwiązaniu kontraktu przez inwestora.

- Nie sądzę, by sprawa warszawskiego kontraktu Budimexu dyskwalifikowała tę firmę w prekwalifikacjach, o ile oczywiście stanie ona do przetargu - zaznacza Adam Skonieczny.

Zainteresowane firmy muszą złożyć swoje dokumenty do 5 lutego. Później spośród nich zostaną wybrane te, które zostaną poproszone o złożenie już szczegółowych ofert cenowych. Zwycięzca, który opracuje projekt wykonawczy i wybuduje terminal zostanie wyłoniony do czerwca 2009 roku.

Do tego czasu gotowe musi być pozwolenie na budowę. - Wciąż go nie ma, ponieważ dopiero w ten czwartek, czyli siedem miesięcy od złożenia wniosku, otrzymaliśmy decyzję środowiskową niezbędną do jego wydania - tłumaczy Adam Skonieczny.

Przypomnijmy: do końca 2011 roku port lotniczy ma zyskać nie tylko nowy terminal wraz z nową płytą postojową dla samolotów, ale także drogę kołowania, stanowiska odladzania samolotów i system odprowadzania opadów. W latach 2011-15 realizowane będzie jeszcze kilka mniejszych inwestycji.

Koszt ich wszystkich szacuje się na 525 mln zł, przy czym sam terminal na od 200 do 300 mln zł. Ta wycena powstała jednak w połowie ub.r. Władze portu mają nadzieję, że w związku ze spowolnieniem gospodarczym, spragnione zamówień firmy budowlane będą gotowe pracować za mniejsze pieniądze, niż wcześniej szacowano.

Nowy terminal będzie w stanie obsłużyć 5 mln pasażerów rocznie, a wraz z istniejącym już terminalem pasażerskim - 7 mln.

Michał Stąporek