W parze z terminalem

MIESZKAŃCY Świnoujścia czekają na stałe połączenie wysp Wolin i Uznam. W tym roku może zostać ogłoszony przetarg na jego projektowanie i budowę. Do Warszawy trafiła już umowa, którą miasto miałoby podpisać z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad.

Eksperci weryfikują

Studium wykonalności jest gotowe, a niezależna grupa ekspertów - berlińska firma PTV je zweryfikuje. Ma to zrobić do końca stycznia. Projektanci jako najkorzystniejszy wariant wskazali tunel, który wydrążony zostanie od ul. Fińskiej na prawobrzeżu do ulicy Karsiborskiej na wyspie Uznam, w pobliżu oczyszczalni ścieków. Ten wariant jest najbliższy centrum miasta. Odrzucona została koncepcja budowy mostu, m.in. z tego powodu, że naruszałby on korytarz migracyjny ptaków.

- Tunel będzie praktyczniejszy - ocenia Jerzy Makowski, mieszkaniec świnoujskiej dzielnicy Warszów na wyspie Wolin. - O stałym połączeniu słyszę od 30 lat, ale jak dotąd były to same zapowiedzi.

Kłopot z promami

- W XXI w. nie mamy stałego połączenia z resztą Polski. To przecież wstyd, także dla reszty kraju - narzeka pani Małgorzata, mieszkanka wyspy Uznam.

Mieszkańcy Świnoujścia zmuszeni są kursować pomiędzy wyspami, bo zakłady pracy, szkoły i inne placówki mieszczą się zarówno na wyspie Wolin, jak i Uznam. Najgorsze jest stanie samochodem w kolejce. Zmieniony niedawno regulamin i wprowadzenie nowych identyfikatorów sprawiły, że przy promach „Bielik” kolejki są mniejsze. Przyjezdni - poza weekendami i godzinami nocnymi w tygodniu - skazani są jednak na psujące się promy „Karsibór”. Niedawno jeden z tych promów zepchnęło na mieliznę, bo wiał zbyt silny wiatr. Płynący nim ludzie dopiero po pięciu godzinach dotarli do celu.

Może w końcu teraz…

- Nigdy nie byliśmy tak bliscy rozpoczęcia realizacji tej inwestycji - mówi Janusz Żmurkiewicz, prezydent Świnoujścia. - Znalazła się na liście indykatywnej kluczowych projektów transportowych. Są na nią środki z Unii Europejskiej. Jesteśmy gotowi podpisać umowę z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad w Szczecinie na przekazanie w zarząd drogi, w ciągu której tunel miałby być realizowany, co będzie podstawą do wpisania tej inwestycji na listę kluczowych projektów realizowanych przez GDDKiA. Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to jeszcze w tym roku moglibyśmy ogłosić przetarg na projekt i budowę stałego połączenia.

Jak podaje Grzegorz Dziedzina z GDDKiA w Szczecinie, umowa została już przesłana do centrali w Warszawie i jest weryfikowana przez prawników. Tunel ma kosztować 1,3 miliarda zł. Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, jego budowa ruszy w przyszłym roku, a zakończy się w 2013 r.

Prezydent Janusz Żmurkiewicz nie wyobraża sobie także, żeby terminal LNG na wyspie Wolin miał powstać, a stałe połączenie tej wyspy z Uznamem - nie. Jego zdaniem obie te inwestycje muszą iść w parze.

Bartosz Turlejski