Przebudowana w Gdańskiej Stoczni Remontowa SA z grupy kapitałowej Remontowa Holding na zlecenie spółki LOTOS Petrobaltic platforma Petrobaltic opuściła stocznię 20 września br. Po kilkudniowym postoju na kotwicowisku i 30 godzinach holowania, Petrobaltic stanęła na bałtyckim złożu B8.

Wyholowanie platformy ze stoczni było skomplikowaną operacją i wymagało bardzo dobrych warunków atmosferycznych. Dodatkową trudność sprawiał też kilkukilometrowy odcinek wąskiego kanału portowego – od wyspy Ostrów, aż po główki portu w Nowym Porcie. Również samo posadowienie platformy w miejscu pracy, a więc na złożu B8, wymagało bardzo dobrych warunków atmosferycznych utrzymujących się przez kilka dni, czyli tzw. okna pogodowego.

Z tego też powodu postanowiono podzielić proces wypłynięcia na dwa etapy. Pierwszy zakładał przeholowanie jednostki ze stoczni na kotwicowisko nr 4 znajdujące się w Porcie Północnym. Platforma czekała tam na przynajmniej 3 dni (licząc z zapasem) dobrej pogody umożliwiające przeholowanie jej na miejsce docelowe.

Po kilkudniowym postoju na kotwicowisku i 30 godzinach holowania, platforma Petrobaltic stanęła na złożu B8 obok platformy LOTOS Petrobaltic. Nie stoi ona jeszcze dokładnie w miejscu przeznaczenia (nad wywierconymi w dnie otworami), gdyż na precyzyjne ustawienie platformy nie pozwalają, póki co, warunki pogodowe na Bałtyku.

Należąca do LOTOS Petrobaltic platforma wiertnicza po raz pierwszy została zadokowana w Gdańskiej Stoczni Remontowa SA w styczniu 2017 roku (ta część projektu zakończyła się przed terminem w czerwcu tego samego roku). Ponownie do Remontowej platforma trafiła kilka miesięcy później, w październiku. Kluczową dla tego dużego i skomplikowanego projektu była operacja nasuwania i montażu na pokładzie platformy czterech potężnych modułów o wadze kilkuset ton każdy – systemu separacji ropy naftowej, systemu sprężania i eksportu gazu, systemu zatłaczania wody do złoża oraz systemu energetycznego, którego sercem jest turbogenerator wykorzystujący odseparowany gaz, jako paliwo do zasilania platformy.

Przebudowa platformy to jeden z projektów inwestycji zagospodarowania złoża B8. Obecnie realizowany zakres prac dotyczy I fazy programu docelowego zagospodarowania złoża B8, która zakończy się stabilnym wydobyciem z czterech odwiertów produkcyjnych.

Złoże B8 odkryte w 1983 roku, położone jest w rejonie koncesyjnym Łeba, w odległości ok. 70 km na północ od Jastarni. Produkcja ze złoża ropy naftowej i towarzyszącego jej gazu ziemnego rozpoczęła się tam 30 września 2015 roku, a pierwszy tankowiec z ropą z tego złoża przybił do portu w drugiej połowie grudnia 2015 roku. Potencjał wydobywczy złoża B8 szacuje się na 3,6 mln ton ropy naftowej oraz 432 mln m sześc. gazu. Szacowana roczna produkcja wynosi ok. 250 tys. ton ropy naftowej.

Sławomir Lewandowski

Fot. Michał Wojnar / LOTOS PETROBALTIC S.A., Paweł Teper