Firma Eiffage z Belgii, spółka zależna francuskiej Eiffage Métal, jako podwykonawca lub za pośrednictwem Smulders, zdobyła sub-kontrakt związany z budową morskiej farmy wiatrowej Moray East u północno-wschodnich wybrzeży Szkocji. Na część tego zlecenia liczyła przeżywająca problemy fabryka fundamentów morskich turbin/wież wiatrowych ST³ Offshore ze Szczecina.   

Cały kontrakt na projekt Moray East obejmuje szczegółowy projekt, budowę i dostawę 100 fundamentów typu płaszczowo-kratownicowego, każdy o wysokości 85 m i masie ponad 1000 ton. Część z nich zbuduje Lamparell ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Budowa 55 przypadła, po wygranym przez nią konkursie ofert, firmie Smulders, z którą już wcześniej prowadziła rozmowy szczecińska spółka ST³ Offshore. Spodziewała się ona, w przypadku wygranej Smulders, realizacji - w podwykonawstwie - części zlecenia tej belgijskiej firmy (z dużym oddziałem także w Wielkiej Brytanii).

Fabryka w Szczecinie miała budować górne części fundamentów kratownicowo-płaszczowych (jacket) na projekt Moray East, w liczbie ok. 30, dla Smulders z Wallsend w Newcastle, któremu powierzono znaczącą część fabrykacji (prac konstrukcyjnych), łącznie z ostatecznym montażem, 55 kratownicowych fundamentów.
Taką nadzieję wyraził przedstawiciel zarządu ST³ Offshore sp. z o.o. w restrukturyzacji przy okazji wysłuchania informacji o sytuacji szczecińskiej firmy, do którego doszło po zapytaniu poselskim, podczas posiedzenia Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, 4 grudnia ubiegłego roku, zapewniając wtedy, że szczecińska fabryka miała już wstępne porozumienie ze Smulders.
By przyniosło ono owoce szczecińskiemu producentowi fundamentów - w pierwszej kolejności DEME Offshore (dawniej GeoSea), główny kontraktujący budowy fundamentów na farmę wiatrową Moray East, musiałby powierzyć budowę fundamentów firmie Smulders. I tak też się stało, co ogłoszono 14 marca br.

Czytaj także: Smulders zdobył zlecenie na MFW Moray East, będzie praca dla ST³ Offshore?   

Ostatecznie jednak - jak ogłoszono 21 marca - niestety całe zlecenie pozostanie "w rodzinie" Smuldersa, który należy do grupy Eiffage. Część konstrukcji składających się na 55 fundamentów wykonają (poza Smulders zakładem Smulders w Newcastle): zakłady Smulders oraz inne firmy grupy Eiffage Métal z Wielkiej Brytanii, Francji, Belgii i Polski.

Jak podano w oficjalnym komunikacie - kontrakt ten, największy dotychczas dla Smulders i Eiffage Métal - o wartości ponad 250 mln euro, potwierdza ich wiodącą pozycję na europejskim rynku fundamentów kratownicowo-płaszczowych (jacket foundations), elementów przejściowych (transition pieces) i podstacji elektrycznych (transformatorowych) dla morskich farm wiatrowych.
Wcześniej firmy grupy Eiffage Métal pozyskały m.in. zamówienia konstrukcji na MFW Hohe See i Deutsche Bucht na wodach niemieckich (w 2017 r.) oraz Beatrice u wybrzeży Szkocji (w 2016 r.).

Smulders posiada w Polsce zakłady Spomasz w Żarach (Smulders Żary). W ramach projektu Moray East przypadnie im zapewne w udziale produkcja precyzyjnych elementów secondary steel czyli platform, barierek, drabin/schodni i odbojnic / miejsc dobijania statków obsługi turbin wiatrowych (m.in. o produkcji zakładu Smulders w Żarach dla sektora offshore wind - w załączonym materiale video).
Firmy w Polsce należące bezpośrednio (nie poprzez Smulders) do Eiffage nie mają zakładów produkcji konstrukcji stalowych, zajmują się głównie budownictwem lądowych obiektów kubaturowych i najprawdopodobniej nie będą brały udziału w realizacji projektu Moray East.

Morska farma wiatrowa Moray East o łącznej mocy 950 MW zajmie 295 km² akwenu u wybrzeży Szkocji i ma dostarczać energię elektryczną odpowiadającą zapotrzebowaniu 950 000 gospodarstw domowych. Jej operator - Moray Offshore Windfarm (East) Limited - należy do Diamond Green Limited (33,4 %), EDPR (33,3 %), ENGIE (23,3 %) i CTG (10 %).

Smulders w Belgii działa m.in. (od 2001 r.) na terenie byłej (upadłej w 1982 r.) stoczni Cockerill Yards Hoboken w Antwerpii ze zbudowanym w 1976 r. wielkim suchym dokiem o długości 487 m (dłuższym o 108 m od SD II w Gdyni) i 65 m szerokości oraz z dużą suwnicą o unosie 450 ton, rozpiętości 125 m i wysokości 75 m.

rel (Eiffage), PBS (Portal Morski)