Odwierty wykonane na potrzeby pływającego systemu wydobywczo-magazynowo-terminalowego LNG Prelude, stacjonującego u wybrzeży Australii, zostały niedawno otwarte i rozpoczęła się początkowa faza produkcji, czyli wydobycia - poinformował 25 grudnia Shell.  

Jednostka FLNG znajduje się rejonie Browse Basin, około 475 km na północ - północny-wschód od Broome w zachodniej Australii. Operatorem projektu wydobywczego jest Shell z 67,5% udziałów, a pozostali partnerzy - Inpex, CPC i KOGAS mają odpowiednio 17,5%, 5% i 10% udziałów.

Firma Shell wprowadziła gaz na pokład Prelude FLNG po raz pierwszy w czerwcu 2018 r (LNG dostarczony gazowcem Galina, dla schłodzenia zbiorników i instalacji). Kolejnym krokiem było przetestowanie i przygotowanie instalacji LNG na pokładzie Prelude w ramach przygotowań do otwarcia odwiertów.

Obiekt Prelude FLNG oddzieli i skropli gaz wydobyty z odwiertów, składować będzie skroplony gaz LNG (a także LPG oraz odseparowany kondensat) w swoich zbiornikach. Produkty te będą następnie ładowane bezpośrednio z obiektu FLNG na zbiornikowce i kolejno ekspediowane.

Czytaj także:  Prelude FLNG w tym roku rozpocznie produkcję LNG (infografika, VIDEO)  

Inne materiały Portalu Morskiego na temat Prelude FLNG (w tym VIDEO z etapów budowy, etc.) - tutaj.

Zbudowana przez konsorcjum Technip-Samsung jednostka FLNG o długości 488 metrów i długości 74 metrów opuściła stocznię w Korei Południowej pod koniec czerwca 2017 r., docierając na wody australijskie pod koniec lipca. W sierpniu 2017 roku zakończono kotwiczenie jednostki (16 liniami cumowniczymi) na polu Prelude.

Jeden z największych dotychczas zbudowanych obiektów pływających dostarczać będzie około 3,6 mln ton skroplonego gazu ziemnego (LNG) rocznie. Ponadto produkować będzie rocznie 1,3 mln ton kondensatu i 0,4 mln ton LPG.

Prelude FLNG pozostanie na miejscu niezależnie od ekstremalnych warunków pogodowych i został zaprojektowany i zbudowany tak, by przetrwać cyklon kategorii 5, a także - by pozostać na miejscu pracy przez 25 lat bez przeglądów czy remontów w stoczni.

W mediach Prelude FLNG określany jest często jako największy obiekt pływający na świecie. Niesłusznie. Większe pod względem długości i szerokości są na pewno eksperymentalne japońskie lotniska pływające. Natomiast z obiektów podobnych co do postaci konstrukcyjnej do Prelude, pod względem nośności i wyporności większy jest każdy z pięciu bliźniaczych pływających zbiorników ropy naftowej, zacumowanych na stałe i otoczonych falochronem w Kamigoto przy wyspie Goto w prefekturze Nagasaki. Każdy z nich ma 900 tys. ton nośności, jest długi na 400 m, szeroki na 100 i wysoki na 30 m. Razem przechowują ilość ropy odpowiadającą 5- 6-dniowemu zużyciu całej Japonii.

Zarówno Prelude, jak i pływające magazyny ropy z Japonii, to jednostki przeznaczone do stałego cumowania lub zakotwiczenia w jednym miejscu. Prelude ma jedynie pędniki pozycjonujące, nie pozwalające mu się przemieszczać samodzielnie na większą odległość. Zbiorniki z Kamigoto nie mają w ogóle żadnych pędników. Jednak nawet wśród jednostek pływających z własnym napędem, przemieszczających się samodzielnie, jest obiekt większy od Prelude pod względem wyporności. Chodzi o wielozadaniowy ciężarowiec Pioneering Spirit, do którego funkcji należy m.in. demontaż wyłączonych z eksploatacji platform offshore i układanie podmorskich rurociągów. Pioneering Spirit może się pochwalić wypornością 655 109 ton, czyli większą od Prelude o 3297 ton. Ta różnica odpowiada wyporności małego, ale jednak całego statku (np. coastera lub statku rzeczno-morskiego).

rel (m.in. Shell), PBS

Fot., rys.: Shell 

Prelude  FLNG - charakterystyka podstawowa: 
nr IMO - 9648714
państwo bandery - Australia
armator (właściciel) - Shell - Royal Dutch Group, Wielka Brytania
operator, armator zarządzający - Shell Development Australia
stocznia - Samsung Heavy Industries Co Ltd - Geoje, Korea Południowa
stoczniowy nr budowy - 2030
przekazanie przez stocznię - 28 czerwca 2017
wodowanie - 30 listopada 2013
położenie stępki - 6 maja 2013
rozpoczęcie budowy - październik 2012
zamówienie - kwiecień 2010
długość całkowita - 488,80 m
długość między pionami - 473,60 m
szerokość konstrukcyjna - 74,00 m
szerokość maksymalna - 74,060 m
zanurzenie - 20,03 m
wysokość boczna - 43,36 m
nośność - 394 330 t
wyporność - 651 812 t
masa jednostki pustej - 257 482 t
tonaż pojemnościowy brutto - 499 167
tonaż pojemnościowy netto - 149 750
skompensowana pojemność brutto (CGT) - 156 917
zbiorniki ładunkowe - 5 × membranowe, pryzmatyczne, ze stali nierdzewnej, typu GTT Mk III, z wykładziną z pianki poliuretanowej
pojemność ładunkowa (gaz skroplony) - 451 671 m³
silniki pomocnicze (w zespołach prądotwórczych) - 3 × Hyundai Himsen 16H32/40V, 4-suwowe, 16-cylindrowe, 320×400 mm (średnica cylindra × skok tłoka), MCR - 8000 kW 
prądnice (zespołów prądotwórczych) - 3 × 7680 kW 60 Hz
klasyfikacja - Lloyd's Register
notacja klasy - + OI 100 AN, floating LNG, LPG and gas condensate production and storage installation : Ship Type 2G* (methane in membrane tanks, maximum vapour pressure 0.45 bar, minimum cargo temperature minus 163 degree C) : Ship Type 2G* (butane, ethane and propane in the membrane tanks, maximum vapour pressure 0.45 bar, minimum cargo temperature minus 163 degree C) : ethane and mixed refrigerant in independent tanks Type C, maximum vapour pressure 3.7 bar, minimum cargo temperature minus 175 degree C, chemical Type 2 coated carbon steel tanks, in accordance with a list of defined cargoes and condensate : CAV(AU) : ShipRight FOI (SDA, FDA(50), CM, ACS(B)) : OIWS : LI : for service at the Prelude Field; + OMC : IGS Inert Gas Systems) , CCS 

• przy projektowaniu Prelude FLNG pracowało ok. 600 inżynierów
• długość Prelude FLNG jest nieco większa, niż 4 boiska piłkarskie
• zbiorniki ładunkowe Prelude FLNG pomieściłyby wodę ze 175 olimpijskich basenów pływackich
• 6700 KM mają pędniki wspomagające utrzymanie pozycji zakotwiczonego obiektu
• 50 milionów litrów wody zaburtowej na godzinę pobieranych jest przez instalację procesową Prelude LNG dla schładzania LNG
• wyporność Prelude FLNG odpowiada wyporności sześciu największych lotniskowców
• roczne wydobycie LNG z Prelude z nadwyżką zaspokoiłoby zapotrzebowanie Hongkongu - w 117 procentach

Prelude FLNG
Prelude FLNG
Prelude FLNG
Prelude FLNG
Prelude FLNGPrelude FLNGPrelude FLNGPrelude FLNG