FRS Windcat - niemiecki armator specjalizujący się w eksploatacji małych szybkich statków do obsługi morskich farm wiatrowych i przewozów załóg założył ostatnio spółkę zależną FRS Windcat Polska i otworzył nowe biuro w Gdańsku - Oliwie.   

FRS Windcat rozszerzył swą działalność o nową, niedawno powstałą spółkę-córkę o nazwie FRS Windcat Polska.

Głównym powodem tego kroku jest pojawiające się poparcie władz politycznych w Polsce dla sektora offshore wind i planowanych w nim inwestycji. Są już w Polsce politycy, którzy wierzą w przyszłość tej branży, co daje nadzieję na to, że sektor offshore wind będzie miał znaczny udział w polskim miksie energetycznym.

Ponadto FRS Windcat zaczęła kształcić polskich szyprów (kapitanów), którzy mieliby pływać w rejonie przyszłych polskich farm wiatrowych na Bałtyku na jednostkach do przewozu załóg (CTV - Crew Transfer Vessels). Daje to przedsiębiorstwu możliwość dysponowania doświadczonymi polskimi załogami, które poznały już konstrukcję i eksploatację statków CTV typoszeregu Windcat, a zarazem znają dobrze specyfikę działania na Bałtyku.

Załogi przechodzą szkolenia m.in. na pierwszej pod niemiecką banderą statkach CTV typu Windcat 42 z miejscami dla 26 osób. Jednostka ta bazując w Sassnitz na Rugii, rozpoczęła pracę w lipcu br. na bałtyckich farmach wiatrowych Arcona Becken Südost i Wikinger.

Nowy kształt kadłuba, który jest kluczową cechą statków generacji MK3.5, został radykalnie ulepszony w stosunku do wcześniejszych wersji oraz do obecnych na rynku konkurencyjnych projektów statków i wykazuje dodatni wpływ na osiągi, efektywność i komfort przy eksploatacji Windcat 42.

Przedsiębiorstwo partnerskie Windcat Workboats (z którym FRS Windcat tworzy spółkę joint venture) dołożyło wszelkich starań, by opracować projekt efektywnych kosztowo, oszczędnych statków, które jednak sprostają ciągle rosnącym wymaganiom wyższego komfortu i wydajności.

Radykalne zmiany w konstrukcji kadłuba dla nowej generacji statków były związane ze znacznym ryzykiem, które się jednak opłaciło. W efekcie optymalizacji i udoskonalenia kształt kadłuba pod kątem efektywności hydrodynamicznej, dzielności morskiej i komfortu, powstał 23-metrowy statek o wysokiej funkcjonalności i efektywności, osiągający prędkość maksymalną 31 węzłów, przy jedynie dwóch silnikach o mocy po 720 kW, ustanawiając nowy standard w branży, jeśli chodzi o wydajność. Otrzymano wysokie osiągi przy niskiej emisji i niewielkim zużyciu paliwa, co oznacza oszczędność dla końcowego użytkownika. Dodatkowo część pasażerska jest zbudowana z włókien węglowych, co drastycznie zredukowało poziom hałasu dla techników w czasie transferu.

Statek, mieszczący na pokładzie 26 techników obsługujących morskie turbiny wiatrowe zbudowany jest z wykorzystaniem najnowszych rozwiązań technicznych i zgodnie z przepisami i odpowiednimi dla tego typu jednostek i branży offshore wind.

Katamaran przy prędkości eksploatacyjnej rzędu 25 węzłów zużywa tylko 250 litrów paliwa na godzinę, a przy prędkości 30 węzłów zużycie paliwa wynosi 350 litrów na godzinę.

Następny CTV statek tego projektu wejdzie na rynek i będzie dostępny pod koniec 2018 roku.

FRS Windcat Offshore Logistics GmbH (FWOL) jest wspólnym przedsiębiorstwem dwóch firm: FRS Offshore GmbH & Co. KG i Windcat Workboats. Obydwa przedsiębiorstwa razem dysponują ponad 15-letnim doświadczeniem w sektorze logistyki offshore i mają na swym koncie ponad 1,6 mln bezpiecznie przeprowadzonych transferów na morskich farmach wiatrowych, co przekłada się na, przeciętnie, 8000 transferów tygodniowo.

Ponad 40 statków typu CTV, eksploatowanych na potrzeby przemysłu morskiej energetyki wiatrowej (offshore wind), a także górnictwa morskiego (offshore oil & gas) i innych projektów offshore, czyni Windcat Workboats jednym z przodujących usługodawców w całej Europie, jeżeli chodzi o przewozy załóg offshore. Flota tego przedsiębiorstwa działa m.in. w Holandii, Belgii, Zjednoczonym Królestwie Wielkiej Brytanii i Irlandii.

FRS Offshore jest przedsiębiorstwem należącym w 100% do firmy Förde Reederei Seetouristik GmbH & Co. KG, należącej do holdingu FRS. Grupa FRS jest jednym z wiodących w świecie operatorów szybkich promów, dysponując statkami ponad 60 różnych typów statków na całym świecie, m. in. w Hiszpanii, USA, Finlandii i Niemczech.

rel (FRS Windcat), PBS

Windcat 42 - plan ogólny
Windcat 40
Windcat 42 - plan ogólnyWindcat 40