Żegluga

Prom Viking Grace wszedł na mieliznę w pobliżu Mariehamn na Wyspach Alandzkich. Do zdarzenia doszło, gdy prom podchodził do terminalu w Marienhamn kończąc rejs ze Sztokoholmu z 331 pasażerami na pokładzie.

Wygląda na to, że statek został zepchnięty przez silne porywy wiatru i osiadając na mieliźnie około południa, w sobotę 21 listopada, zbliżył się lewą burtą do nieumocnionego brzegu przy terenach zielonych, nieopodal skupiska domów jednorodzinnych lub niedużych wielorodzinnych.Późnym wieczorem w sobotę prom wciąż był w miejscu, gdzie utknął na mieliźnie.

Po południu podawano, że wszyscy pasażerowie pozostawali na pokładzie, gdzie nie zagrażało im żadne bezpośrednie niebezpieczeństwo. Ewakuacja w trudnych warunkach, przy silnym wietrze, prawdopodobnie byłaby bardziej ryzykowna niż pozostawienie ludzi na promie.

Poniżej, pod materiałami video, m.in. mapy z internetowego serwisu AIS pokazujące drogę promu do miejsca, w którym utknął przy brzegu.

Aktualizacja (niedziela, 22 listopada): 

Prom został ściągnięty z mielizny w niedzielę rano, następnie zawinął do terminalu w Marienham i opuścił go przed południem udając się do Turku w Finlandii.
Pasażerowie, po nocy spędzonej na statku, pozostali na jego pokładzie, ewakuacja okazała się niepotrzebna.
Wcześniej informowano, że nurek sprawdzi stan części podwodnej statku. Najwyraźniej nie stwierdzono żadnych, albo jedynie drobne uszkodzenia.

Viking Grace (nr IMO 9606900) to zbudowany w 2013 roku (w stoczni STX Finland Oy w Turku, w Finlandii) prom pasażersko-samochodowy z bogatym wyposażeniem i atrakcjami dla pasażerów.
Statek z wysoką fińsko-szwedzką klasą lodową FS Ice Class 1A Super, charakteryzuje się tonażem pojemnościowym brutto 57 565 i nośnością 6107 ton oraz wypornością 29 032 t.
Prom ma 218,21 m długości całkowitej, 200,02 m długości między pionami, 31,80 m szerokości konstrukcyjnej i 32,42 m - maksymalnej, 7,015 m zanurzenia i 18,60 m wysokości bocznej. Prom może jednorazowo przewozić do 450 samochodów osobowych. Długośc jego pasa ładunkowego ro-ro, to 2375 m.
Łączna moc dwuśrubowego napędu głównego promu, to 21 000 kW zapewniająca mu prędkość eksploatacyjną do 21,80 węzła. Statek wyposażony jest w dwa dziobowe stery strumieniowe o mocy 2300 kW (3127 KM) - każdy i jeden rufowy o mocy 1500 kW (2039 KM).
Statek oferuje miejsce dla maks. 2800 pasażerów i 880 kabin pasażerskich przy 200-osobowej załodze.
Armatorem i operatorem promu jest Viking Line Abp z Finlandii.

PBS 

Fot.: kadry z materiału video (Mats Adamczak / YouTube); kadr z amatorskiego materiału video nadeslanego do mediów  

Viking Grace na mieliźnie w Marienhamn
Viking Grace na mieliźnie w Marienhamn
Viking Grace na mieliźnie w Marienhamn
Viking Grace na mieliźnie w Marienhamn
Viking Grace na mieliźnie w Marienhamn
Viking Grace na mieliźnie w MarienhamnViking Grace na mieliźnie w MarienhamnViking Grace na mieliźnie w MarienhamnViking Grace na mieliźnie w MarienhamnViking Grace na mieliźnie w Marienhamn
+1 Matka Natura
Przy dużej powierzchni bocznej nawiewu, jak wicher gwałtownie zawieje nawet i 2xB/T & Twin Screw nie da rady. Piękna jednostka.
22 listopad 2020 : 13:11 Miłosz ŁUBKOWSKI Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 Rotor
Czy dobrze widze rotor F|lettnera????
22 listopad 2020 : 23:41 Zbigniew Stan Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1 1

Newsletter