Żegluga

Przekop Mierzei Wiślanej i budowa kanału żeglugowego jest strategiczną inwestycją. Dzięki kanałowi oraz m.in. budowie dróg ekspresowych S7, S16 i S51, woj. warmińsko-mazurskie zyska nowe szanse rozwojowe - ocenił minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Jak poinformowała PAP w piątek rzeczniczka Urzędu Morskiego w Gdyni Magdalena Kierzkowska, prace przy budowie drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską trwają zgodnie z przyjętym harmonogramem.

"Przekop Mierzei Wiślanej i budowa Kanału Żeglugowego jest strategiczną inwestycją dla naszego kraju. Dzięki ukończeniu tej inwestycji, podobnie jak dzięki budowie drogi ekspresowej S7, S16 i S51, a także dzięki budowie i modernizacji linii kolejowych, woj. warmińsko-mazurskie zyska nowe szanse rozwojowe" - ocenił minister infrastruktury.

Od strony Zatoki Gdańskiej pogłębiany jest obszar portu osłonowego. Kontynuowane są także prace przy falochronie wschodnim. Montowane są tam kleszcze i ściągi oraz zasypywana jest grodza. Na budowę trafiły już pierwsze betonowe elementy prefabrykowane, tzw. X-bloki (łącznie będzie ich 9,6 tys.). Będą one zabezpieczać falochrony przed falami. Rozpoczęto też roboty żelbetowe na nasadzie falochronu zachodniego.

W rejonie powstającego kanału żeglugowego, po północnej i południowej stronie śluzy, montowane są mikropale i pogrążana jest ścianka szczelna. Trwają również prace przy wykopach, umacnianiu skarp i budowie nasypów pod drogi. W rejonie śluzy pogrążono już ściankę i wykonano ekran przeciw filtracyjny.

"W czwartek na budowę trafiły pierwsze elementy stalowe mostu południowego. Przygotowaliśmy platformę roboczą, która posłuży nam do scalania konstrukcji mostu. Ten proces rozpocznie się już niebawem, a zakończy na przełomie stycznia i lutego przyszłego roku. Montujemy też hydraulikę siłową do obsługi mostu"- powiedział Dominik Wróblewski, kierownik budowy z konsorcjum NDI/Besix.

Dodał, że pierwsze auta przejadą tamtędy w połowie roku. Natomiast na moście północnym toczą się prace żelbetowe, a ich koniec planowany jest jeszcze w tym roku.

Nad kanałem powstaną dwa mosty obrotowe, umożliwiające ciągłe utrzymanie ruchu samochodowego, niezależnie od przepływających nową drogą wodną jednostek. Mosty będą wykonane w konstrukcji stalowej. Długość przęsła to 62 metry, a szerokość 17 metrów. W chwili przepływania jednostki przez kanał żeglugowy most będzie się obracał prostopadle do niego. Jednym z założeń inwestycji jest zapewnienie priorytetu ruchu kołowego.

Zakończono już roboty związane ze wznoszeniem budynku bosmanatu. Trwają roboty wykończeniowe, tj. ocieplenie budynku, tynki wewnętrzne, montaż instalacji, stolarki oraz roboty dekarskie.

Jak powiedział dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni kpt.ż.w. Wiesław Piotrzkowski, budynek administracji morskiej, z którego pracownicy Urzędu będą kierować i nadzorować ruch jednostek pływających, nazwano - z uwagi na historyczną nazwę tego miejsca - Bosmanatem "Nowy Świat".

"Architekci, zgodnie z naszymi wskazówkami, dołożyli wszelkich starań, aby budynek harmonijnie wpisał się w otoczenie, a jednocześnie stanowił charakterystyczny, morsko-żeglugowy akcent całej budowli. Wierzę, iż ostateczny efekt zostanie pozytywnie oceniony zarówno przez użytkowników kanału w zakresie swojej funkcjonalności, jak i osoby zafascynowane budowlami hydrotechnicznymi, ale również i turystów, spędzających czas w tym niezwykle atrakcyjnym regionie naszego kraju" - wskazał Piotrzkowski.

Mocno zaawansowane są prace przy sztucznej wyspie. "Wykonaliśmy już ponad jedną trzecią ściany grodzy tworzącej obwiednię sztucznej wyspy. Kolejno montujemy ściągi i zasypujemy grodzę. W najbliższych tygodniach te prace będą kontynuowane, a grodza zostanie przed zimą zabezpieczona" - dodał dyrektor budowy wyspy z firmy NDI Wojciech Czyżewski.

Najbliższe tygodnie to także kontynuacja prac przy falochronie wschodnim i zachodnim, pogrążanie ścian na całym obszarze kanału żeglugowego i rozpoczęcie tam prac żelbetowych. W rejonie śluzy zaczną się wykopy i wiercenie pali CFA (budowlany element konstrukcyjny, stosowany przede wszystkim do wykonywania fundamentów głębokich m.in. pod obiektami mostowymi, a także ścian palowych w konstrukcjach oporowych). Powstają też drogi dojazdowe. Aktualnie wykonany jest odcinek drogi NSD1 od drogi wojewódzkiej DW 501 do nabrzeża południowego w warstwach podbudowy, zaś na odcinku drogi NSD2 od drogi wojewódzkiej DW 501 do Zatoki Gdańskiej zakończenie warstw podbudowy planowane jest do końca listopada.

W zakresie realizacji drugiej części inwestycji, 10 września br. nastąpiło otwarcie ofert w przetargu ogłoszonym wiosną. W chwili obecnej nie ma jeszcze rozstrzygnięcia. Trwa badanie i ocena złożonych ofert (wpłynęło ich 9). Prace komisji przetargowej najprawdopodobniej zakończą się z końcem tego lub na początku przyszłego roku. Przypomnijmy, druga część inwestycji obejmuje przebudowę istniejącego toru wodnego na rzece Elbląg w zakresie obudowy brzegów, które docelowo przejmą funkcje przeciwpowodziowe wałów ziemnych, budowę przystani niskich, ułatwiających dostęp do rzeki oraz budowę mostu obrotowego nad rzeką Elbląg w miejscowości Nowakowo, wraz ze zmianami układu drogowego.

Całkowita długość nowej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to niemal 23 kilometry. Samo przejście przez Zalew Wiślany wyniesie nieco ponad 10 kilometrów, po rzece Elbląg - także ponad 10 kilometrów, a pozostałe ok. 2,5 km to odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał, jak i cały tor wodny, będą miały 5 m głębokości.

Agnieszka Libudzka (PAP); rel (Urząd Morski w Gdyni) 

Zaawansowanie prac przy przekopie Mierzei Wiślanej
Zaawansowanie prac przy przekopie Mierzei Wiślanej
Zaawansowanie prac przy przekopie Mierzei Wiślanej
Zaawansowanie prac przy przekopie Mierzei Wiślanej
Zaawansowanie prac przy przekopie Mierzei Wiślanej
Zaawansowanie prac przy przekopie Mierzei Wiślanej
Zaawansowanie prac przy przekopie Mierzei Wiślanej
Zaawansowanie prac przy przekopie Mierzei Wiślanej
Zaawansowanie prac przy przekopie Mierzei Wiślanej
Zaawansowanie prac przy przekopie Mierzei Wiślanej
Zaawansowanie prac przy przekopie Mierzei Wiślanej
Zaawansowanie prac przy przekopie Mierzei Wiślanej
Zaawansowanie prac przy przekopie Mierzei Wiślanej
Zaawansowanie prac przy przekopie Mierzei Wiślanej
Zaawansowanie prac przy przekopie Mierzei Wiślanej
Zaawansowanie prac przy przekopie Mierzei Wiślanej
Zaawansowanie prac przy przekopie Mierzei Wiślanej
Zaawansowanie prac przy przekopie Mierzei Wiślanej
Zaawansowanie prac przy przekopie Mierzei Wiślanej
Zaawansowanie prac przy przekopie Mierzei Wiślanej
Zaawansowanie prac przy przekopie Mierzei Wiślanej
Zaawansowanie prac przy przekopie Mierzei WiślanejZaawansowanie prac przy przekopie Mierzei WiślanejZaawansowanie prac przy przekopie Mierzei WiślanejZaawansowanie prac przy przekopie Mierzei WiślanejZaawansowanie prac przy przekopie Mierzei WiślanejZaawansowanie prac przy przekopie Mierzei WiślanejZaawansowanie prac przy przekopie Mierzei WiślanejZaawansowanie prac przy przekopie Mierzei WiślanejZaawansowanie prac przy przekopie Mierzei WiślanejZaawansowanie prac przy przekopie Mierzei WiślanejZaawansowanie prac przy przekopie Mierzei WiślanejZaawansowanie prac przy przekopie Mierzei WiślanejZaawansowanie prac przy przekopie Mierzei WiślanejZaawansowanie prac przy przekopie Mierzei WiślanejZaawansowanie prac przy przekopie Mierzei WiślanejZaawansowanie prac przy przekopie Mierzei WiślanejZaawansowanie prac przy przekopie Mierzei WiślanejZaawansowanie prac przy przekopie Mierzei WiślanejZaawansowanie prac przy przekopie Mierzei WiślanejZaawansowanie prac przy przekopie Mierzei WiślanejZaawansowanie prac przy przekopie Mierzei Wiślanej
-11 Bez sensu :(
Zadne strategiczne cele tylko grube pieniadze wyrzucone w bloto. Elblag nigdy nie bedzie portem morskim. Co najwyzej podwodnym. Szkoda rezerwatu ptakow, ryb i roslin. Bzdura jest budowanie skrotu dla zeglarzy na Zalew za tak ogromne pieniadze. Chory pislam ma kilka takich bezsensownych pomyslow, nastepnym jest lotnisko w Baranowie. Trzeba odsunac ta halastre od koryta asap.
20 listopad 2020 : 11:34 Zdzislawa Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+3 Stefa Batory
Taką "chorą hałastrą" był już Stefan Batory, ale jeszcze nie było PiSu...
20 listopad 2020 : 12:18 Pies na buraki Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-5 Tee, pies na buraki
Za długo uczyłeś się historii i zapomniałeś, że jest XXI w. Zanurzenie 5m, było za czasów Batorego, epokowym!
20 listopad 2020 : 15:09 x Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+5 Sie przejedz
Sie przejedz panie geniuszu do Holandii czy Niemiec i popatrz na transport rzeczny - calkiem fajne bareczki popylaja po calym kraju. Wy siejecie tylko ferment i nienawisc takimi komentarzami. 5m to calkiem fajne zanurzenie co widac tam gdzie rozbudowany jest transport rzeczny. Trolle i tyle.
20 listopad 2020 : 18:12 Robert2 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+13 Prosze artykul sprzed tygodnia
Prosze artykul sprzed tygodnia. O 40 barkach dla Holendrow budowanych przez Damena. Zanurzenie maksymalne 3.25m. Idz pan Holendrom wytlumacz, ze sa zacofani i glupi.

https://www.portalmorski.pl/m-stocznie-statki/46790-concordia-damen-zbuduje-40-zbiornikowcow-rzecznych-na-lng
20 listopad 2020 : 18:15 Robert2 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-8 Tee, Robert2
Porzuć historię i podciągnij się z geografii. Zacznij od znaczenia słowa depresja (nie pomyl znaczenia geograficznego z psychicznym) i nie licz na zalanie Żuław wodą z roztopionych lodowców Arktyki/Antarktydy (trudne nazwy).
20 listopad 2020 : 20:59 x Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+6 Depresja
Belkot. W Holandii wyrwano lad budujac tamy, w ten sposob powstala depresja na czesci kraju. Ale tylko na czesci terytorium.
W Niemczech barki popylaja bez depresji. I nie tylko tam. Belkot.
21 listopad 2020 : 15:36 Robert2 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-2 Tylko
Holendrzy buduja takie statki bo maja drogi rzeczne oraz kanaly i one doworza towar z Srodka Niemiec do portow w Roterdamie czy Hamburgu. A z Gdanska do Elblaga jest 54 km to co ty chcesz z tamtad wozic . Po Baltyku nie oplaca sie plywac statkami o mniejszym zanuzeniu niz 6 metrow.
21 listopad 2020 : 23:09 Marek P Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+9 Po Baltyku nie oplaca sie plywac statkami o mniejszym zanuzeniu niz 6 metrow
"Po Baltyku nie oplaca sie plywac statkami o mniejszym zanuzeniu niz 6 metrow" skad takie wnioski? Masz jakies opracowanie? To jest belkot, w wielu miejscach w swiecie plywaja barki, np pomiedzy Wlochami a Hiszpania. Caly Baltyk jest dostepny dla takich statkow/barek z zanurzeniem kilkumetrowym. To samo w Niemczech. Miedzy Dania a Niemcami. Itd. Przekop otwiera mozliwosci dla zalewu i tyle.
22 listopad 2020 : 16:24 Robert2 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+11 modernizacja kolei na Mazurach
"a także dzięki budowie i modernizacji linii kolejowych, woj. warmińsko-mazurskie zyska nowe szanse rozwojowe" - ocenił minister infrastruktury." - Armia czerwona zrywała tory i wysadzała torowiska obawiając się kontrataku niemieckiego w Prusach Wschodnich. To co zostało na Mazurach jedyna prawdziwa partia zdegradowała i zniszczyła łącznie z koleją wąskotorową. Mazury nigdy nie miały stałego połączenia kolejowego z Podlasiem i nie mają nadal, to samo dotyczy Mazury - Warszawa: czarna dziura kolejowa.
20 listopad 2020 : 12:34 Miłosz ŁUBKOWSKI Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-1 Porty srodladowe
Elblag na leb pobije Kaliningrad ?
20 listopad 2020 : 16:39 Przepisowy Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+5 Sedina
A gdzie te barki z Elbląga popłyną, morzem do Holandii. Planowana E70 będzie konkurencją dla przekopu. W średniowieczu, w czasie wojen z Krzyżakami Elbląg był portem morskim. Przez kilkaset lat trochę się na Zatoce zmieniło, prąd morski usypał Półwysep Helski i Mierzeję Wiślaną i cały czas niesie piach. Za kilka lat będziemy mieli piękną plażę między falochronami jak obecnie w Mrzeżynie nie wspomnę o problemach Władysławowa.
21 listopad 2020 : 11:29 Kaszub Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+4 Oczywiscie, ze sie zmienilo
Oczywiscie, ze sie zmienilo. Wiatr i prady morskie zasypaly. W tym samym czasie w Holandii tez sie zmienilo. Udacznicy holenderscy wzieli sie do roboty i zbudowali piekne kanaly, tamy, przekopy. Tymczasem Polacy pija piwko, grilluja kielbaske za pieniadze zarobione w holenderskiej szklarni i mowia "nic sie nie oplaca"
22 listopad 2020 : 16:32 Robert2 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-2 prądy morskie zasypały...
Polacy żeby wyeliminować 54 km transportu kołowego przekopują za 2 mld Mierzeję. Dwie rzeki płynące z S na N Holendrzy, Niemcy by już je dawno wykorzystali do transportu. Zresztą były w przeszłości tak wykorzystywane. Tymczasem Polacy jak Robert2 piją piwko, grilują i marzą o pięknych kanałach, tamach i przekopach.
22 listopad 2020 : 20:06 maciek2 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 a ty ile masz kont cz.2
Tak, Robert2 marzy o kanalach tamach i przekopach. I nie tylko. O potencjale Polski. I tak, trzeba wykorzystywac te rzeki, jak bylo wczesniej. I fakt: Robert2 ma juz dosc tych durnych chodniczkow, ramp widokowych, aquaparkow za duzo wieksze pieniadze a wszystko za dlug unijny. Co to sa te 2 miliardy? wiesz ile kosztuje dom na obrzezach Gdanska? Ponad milion zl. Czyli to mniej niz 2000 domow. 2000 domow, co to jest? To 2000 ludzi jakby sie zrzucilo to mogliby taki kanal zbudowac. Tylko 2000 ludzi. Nawet mniej. A wy szaty rozdzieracie.
22 listopad 2020 : 21:26 Robert2 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 A ty ile masz kont?
Ale jakie 54km? Czy ty czlowieku rozumiesz do czego ma byc ten przekop wykorzystywany? Uwazasz, ze ludzie sa tak glupi, ze beda zamiast przewiezc ladem 54km wozic naokolo stakiem? To wlasnie jest problem, ze ludzie sa tak durni, ze wydaje im sie, ze ktos bedzie uzywal takich kanalow, zamiast wozic wprost. Szok. Jak do Elblaga przyplynie barka ze Szwecji, czy z Francji czy skadkolwiek, zeby wywiezc z Elblaga turbiny albo cokolwiek innego, to jakie 54km? Tam beda mogly wplywac barki do 20m szerokosci. Takie barki maja potezne nosnosci, powyzej 1000ton.
22 listopad 2020 : 21:25 Robert2 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+2 turysta
A ja juz sie szykuje na trase turystyczna Gdans Elblag i spowrotem. Wlasie taka trasa by sie przydala statkiem piwko wypic obiad zjesc po drodze :D
22 listopad 2020 : 21:31 piter Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1 1

Źródło:

Newsletter