Żegluga

Niedawno międzynarodowe stowarzyszenie armatorów BIMCO informowało, że 2 listopada minęło 500 dni od ostatniego przypadku wyłączenia z eksploatacji bardzo dużego zbiornikowca naftowego (VLCC) sprzedanego na złom. W 2019 i 2020 r. geopolityka i pandemia koronawirusa spowodowały wzrost zarobków armatorów zbiornikowców. Wyższe zyski ograniczały motywację do złomowania. Jednak w ostatnich dniach wreszcie doszło do pierwszej od dawna sprzedaży statku klasy VLCC na złom.

Ostatni, do niedawna, złomowany VLCC udał się ponad 500 dni temu w ostatnią podróż z Jeddah (Dżuddy) do stoczni złomowej w Bangladeszu.
Był to zbudowany w 1999 roku w Japonii Watban, należący wcześniej do narodowego przewoźnika morskiego Arabii Saudyjskiej. Jednostka osiągnęła cenę 440 dolarów za tonę masy statku pustego, co dało łączną kwotę 20,8 mln USD.

Duże zyski na rynku przewozów ropy naftowej od sierpnia 2019 r. do lipca 2020 r. spowodowały całkowity zanik zainteresowania sprzedażą na złom statków klasy wielkościowej VLCC.
Wzrost stawek frachtowych i czarterowych na tym rynku spowodowany był m.in. tym, że przez dłuższy czas liczne zbiornikowce tego sektora były "zajęte" jako tymczasowe pływające magazyny ropy (handlowcy spekulacyjnie kupowali bardzo tanią ropę w nadziei na późniejszą jej sprzedaż za wyższą cenę).

500 dni, odnotowane na początku listopada, jest drugim najdłuższym okresem bez sprzedaży na złom jakichkolwiek zbiornikowców VLCC od 2009 roku.

Jednak pod koniec października 2020 roku stawki frachtowe na rynku spot spadły już do poziomu przynoszącego straty właścicielom i operatorom.

"Armatorzy to zagorzali optymiści. To wyjaśnia, dlaczego rynek tankowców może długo pozostawać na niskim poziomie, zanim ktoś zdecyduje się sprzedać swój statek na złom" - twierdzi Peter Sand, główny analityk żeglugowy BIMCO.

Aktualni kandydaci do sprzedaży na złom zawierają mniej stali niż Watban, a cena stali w Bangladeszu wynosi ok. 360 dolarów za ltd (tonę masy statku pustego), co daje około 15 milionów dolarów za przeciętny VLCC.

"Jakiekolwiek odbicie (zwyżka) rynku w nadchodzącym sezonie zimowym spowoduje prawdopodobnie dalsze odsunięcie złomowania statków VLCC na większą skalę. Od czasu sprzedaży na złom zbiornikowca Watban na rynek napłynęło 57 nowo-zbudowanych zbiornikowców klasy VLCC, co znacząco przyczyniło się do wzrostu floty aż o 52 % od początku 2011 roku" - powiedział Sand.

Jednak minęło kilkanaście dni ponad wspomnianych 500 i wreszcie doczekaliśmy się pierwszej po dłuższej przerwie sprzedaży VLCC z przeznaczeniem do recyklingu.
Według źródeł brokerskich, VLCC o nośności 300 000 ton o imieniu Sam (zbudowany w 1996 roku) został właśnie sprzedany - jako pierwszy VLCC w tym roku - i jest holowany do Pakistanu.
Za ex uzyskano - według źródeł brokerskich - cenę 365 USD za tonę statku pustego, czyli łącznie ok. 15,5 mln dolarów.

Do złomowania tego statku mogły się jednak przyczynić nadzwyczajne okoliczności (np. przymusowa licytacja na żądanie wierzycieli armatora lub podobne) związane z jego trudną, "pokręconą" w ostatnich latach historią.
Statek dotykały wcześniej różne problemy (m.in. aresztowanie na wniosek szwajcarskiego banku w związki z niespłaconym kredytem), a w styczniu tego roku donoszono o śmierci czterech osób w pożarze na jego pokładzie, podczas prac remontowych przeprowadzanych na zbiornikowcu zakotwiczonym u wybrzeży ZEA.

PBS, z mediów 

0 Wstyd
Kto pisze te artykuły???
16 listopad 2020 : 18:43 Polonista marynarz Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1 1

Newsletter