Żegluga

Geo Searcher - dawny statek badawczy (sejsmiczny), a ostatnio - zasadniczo rybacki, który spędził wiele miesięcy w Gdańsku na przebudowie, zatonął po tym, jak uderzył w skały w rejonie archipelagu Tristan da Cunha - "najbardziej odległej" grupy wysp, położonej na południowym Atlantyku.

Wszyscy 62 członkowie załogi uratowali się po zatonięciu, w pobliżu wyspy Gough, zbudowanej w 1982 roku 70-metrowej jednostki o nośności ok. 1260 t i pojemności brutto ok. 1850.

Według Południowoafrykańskiego Urzędu Bezpieczeństwa Morskiego (South African Maritime Safety Authority - SAMSA), Geo Searcher znajdował się w odległości 1,6 km od wyspy Gough Island (o długości zaledwie 11 km i powierzchni 91 km²), gdy zaczął nabierać wody i tonać po prawdopodobnym uderzeniu w podwodne skały.

Administrator Brytyjskiego Terytorium Zamorskiego Steve Townsend powiedział, że wypadek miał miejsce o godzinie 17:00 uniwersalnego czasu Greenwich (GMT) w czwartek, 15 października. Potwierdził, że statek zatonął.

Załoga schroniła się w stacji naukowo-badawczej i meteorologicznej utrzymywanej na Gough Island przez RPA.

Statek, w pechowym rejsie nie przewoził pasażerów ani ładunku. Poza załogą na jego pokładzie było jedynie dwóch inspektorów rybołówstwa.

Południowoafrykański Urząd Bezpieczeństwa Morskiego (South African Maritime Safety Authority - SAMSA) stwierdził w oświadczeniu z ostatniego piątku rano, że jeden z członków zespołu nadzoru rybołówstwa doznał nieznacznych obrażeń, ale pozostali członkowie załogi nie są ranni, mimo że musieli poruszać się po wzburzonej, zimnej wodzie zmierzając do lądu.

"Marynarzom udało się zwodować i dostać na łodzie ratunkowe i inne środki ratunkowe, wylądowali na północnym skraju wyspy, a następnie dotarli na jej południe - do stacji badawczej RPA" - informowała SAMSA.
"Baza na wyspie zbudowana jest dla 20 osób, ale jej dyrektor powiedział, że będzie w stanie utrzymać dodatkową, niemałą grupę ludzi przez kilka dni".

Republika Południowej Afryki wysłała rządowy statek badawczy SA Agulhas II na wyspę Gough, by odebrać uwięzionych na niej marynarzy. Statek opuścił Kapsztad w piątek. Ma on na pokładzie dwa śmigłowce, które - jak twierdzi SAMSA - "będą bardzo pomocne w przeniesieniu mocno doświadczonych marynarzy z wyspy na statek".

Większość (47 osób) spośród 62 rozbitków ze statku Geo Searcher, którzy znaleźli się na wyspie Gough pochodzi z RPA. Statek, który ma ich zabrać z odległej wyspy spodziewany był u jej brzegów - według różnych źródeł - między poniedziałkiem, 19, a czwartkiem, 22 października.

Przedstawiciel SAMSA stwierdził, że prawdopodobną przyczyną wypadku mógł być "kwestia nawigacyjna", ale dochodzenie w tej sprawie jest w toku.

Geo Searcher został przebudowany w Polsce w 2016 roku na nietypowy wielofunkcyjny statek - towarowy i pasażerski, ale przede wszystkim rybacki.
Został on zatrudniony w podwójnej roli jako statek zaopatrzeniowy dla Tristan da Cunha na Południowym Atlantyku i łącznik z RPA oraz jako statek do połowu homarów, wspierający główny przemysł wyspy.

Geo Searcher przebywał w Polsce, z przerwami, od połowy kwietnia 2014 do grudnia 2016 roku. Statek ten był wcześniej własnością rosyjskiej firmy Sartor Shipping, a następnie Eidesvik Shipping w Norwegii. Potem Geo Searcher był zarządzany przez dwa lata, aż do jego przebudowy w Gdańsku w 2016 roku, przez mającego siedzibę w Polsce armatora i zarządcy statków z kapitałem norweskim - Vestland Marine.

W 2016 r. właścicielem statku stał się Andrew James, dyrektor zarządzający Ovenstone Agencies z Kapsztadu w Republice Południowej Afryki. Geo Searcher znalazł się w RPA w styczniu, a swój pierwszy rejs do Tristan odbył w kwietniu 2017 roku.

Ovenstone Agencies jest jedynym koncesjonariuszem praw połowowych na wodach Tristan da Cunha. Statek ten służył jako główny statek rybacki wyspy.

Przebudowę statku sejsmicznego Geo Searcher na statek rybacki do połowów homarów - przetwórnię i zamrażalnię przeprowadziła firma Ramco Marine Sp. z o.o. powiązana z Vestland Marine na bezpośrednie zlecenie Pegasus Shipping Ltd. dla ostatecznego klienia - Ovenstone Agencies Ltd z RPA. W przebudowę i modernizację o szerokim zakresie zaangażowana była także m.in. firma Elektro-Plus Ltd.

Archipelag Tristan da Cunha znajduje się w odległości ok. 2816 km od RPA i 2414 km od najbliższego lądu - wyspy Świętej Heleny. To oficjalnie czyni Tristan najodleglejszą grupą wysp na świecie.

Archipelag, brytyjskie terytorium zależne, składa się z czterech małych wysp: Tristan (główna wyspa), Inaccessible Island, Nightingale Island i Gough Island. Z wyjątkiem stacji meteorologicznej na Gough Island obsługiwanej zazwyczaj przez zaledwie 6 osób, tylko Tristan Island jest zamieszkana.

Głównym źródłem dochodu Tristan jest przetwórnia homarów na wyspie, która sprzedaje swoje produkty do Stanów Zjednoczonych i Japonii za pośrednictwem południowoafrykańskiej firmy Ovenstone, powiązanej z armatorem statku, który właśnie zatonął.

Właściciel statku, Andrew James, już zapowiedział, że Geo Searcher zostanie zastąpiony nowym statkiem.

PBS

Fot.: Ramco Marine; Elektro-Plus 

Geo Searcher po przebudowie w Polsce
Geo Searcher po przebudowie w Polsce
Geo Searcher po przebudowie w Polsce
Geo Searcher po przebudowie w PolsceGeo Searcher po przebudowie w PolsceGeo Searcher po przebudowie w Polsce
1 1 1 1

Newsletter