Żegluga

New Diamond, tankowiec VLCC uszkodzony w wyniku pożaru, zostanie odholowany. Z zalanej maszynowni usunięto już wodę.

Pożar statku New Diamond o nośności 300 000 ton (zbudowanego w 2000 r.) wybuchł 3 września po tym, jak w maszynowni statku eksplodował kocioł, powodując śmierć jednego filipińskiego członka załogi. Po prawie tygodniu dryfowania z ogniem na pokładzie, należący do greckiego armatora zbiornikowiec VLCC stał się źródłem rozlewu paliwa na Oceanie Indyjskim.

W ostatnich kilku dniach ekipy ratunkowe kontynuowały gaszenie ognia na pokładzie statku i schładzanie za pomocą dużych ilości wody morskiej. W rezultacie maszynownia statku została zalana, co spowodowało przegłębienie statku na rufę.

Rzecznik indyjskiej straży przybrzeżnej poinformował, że New Diamond, po niezbędnych inspekcjach podwodnych nurków, jest stabilny i bezpieczny, gotowy do holowania. Tankowiec znajduje się około 59 mil morskich od wybrzeża Sri Lanki. Kontrolę przeprowadziła Marynarka Wojenna Sri Lanki, Marynarka Wojenna Indii, a także ekipa ratownicza SMIT Salvage, zatrudniona przez operatora statku.

Lokalne media informują, że prokurator generalny kraju przeprowadził rozmowy z odpowiednimi organami rządowymi na temat kolejnego kroku w ratowaniu statku. Podobno obecni byli przedstawiciele Urzędu Ochrony Środowiska Morskiego, Urzędu Portowego Sri Lanki, marynarki wojennej Sri Lanki, straży przybrzeżnej, Ceylon Petroleum Corporation oraz Departamentu Żeglugi Handlowej. Dyskusje koncentrowały się prawdopodobnie na kosztach ugaszenia pożaru i uzyskania odszkodowania od ubezpieczycieli.

Eksperci ubezpieczeniowi sugerują, że - biorąc pod uwagę wiek statku i znaczne szkody spowodowane pożarem - jest mało prawdopodobne, aby ubezpieczyciele starali się uratować i odbudować statek.

New Diamond na ten czas zostanie odholowany około 200 mil morskich od wybrzeży Sri Lanki. 

AL, na podst. Trade Winds

1 1 1 1